ایران، زندان بزرگ قلم

نویسنده

» مقاله ای از واشنگتن پست

کمیته حمایت از روزنامه نگاران روز پنجشنبه اعلام کرد که تعداد روزنامه نگاران زندانی در سرتاسر جهان بیست درصد افزایش پیدا کرده و به بالاترین تعداد از نیمه دوم دهه نود میلادی رسیده است.

این گروه حامی روزنامه نگاران در گزارش جدید خود گفته اند که بیشترین روزنامه نگاران زندانی در ایران هستند و 43 روزنامه نگار از 179 روزنامه نگار تا تاریخ 1 دسامبر در زندان بودند.

درمیان زندانیان باید به محمد داوری، برنده جایزه کمیته دفاع از روزنامه نگاران اشاره کرد که به گفته این کمیته در زندان تحت شکنجه بوده است.

کمیته گفت که سرکوب های دولت از بعد از انتخابات سال 2009، منجر به دستگیری گسترده روزنامه نگاران شد و تا امروز هم ادامه داشته است.

امید معماریان، روزنامه نگار ایرانی در تبعید می گوید: “حجم دستگیری ها، بازجوئی ها و کسانی که با وثیقه آزاد هستند، بسیار زیاد است. در نتیجه روزنامه نگاران می دانند که نبایند به موضوعات حساس بپردازند.”

مدیر این موسسه، جوئل سایمون در اوایل امسال به احمد شهید، بازرس ویژه سازمان ملل در مورد حقوق بشر در ایران، گفت که مقامات ایرانی برای گزارشگران در های زندان ها را باز می کنند و برخی از آنان را با قرار وثیقه آزاد می کنند و تعداد دیگری را دستگیر می کنند.”

سایمون در ماه اوت برای احمد شهید نوشت: “روزنامه نگاران آزاد شده معمولا با وثیقه های سنگین آزاد می شود و تحت فشار های سنگین سیاسی مجبور به سکوت می شوند یا وادار می شوند علیه همکارانشان موضع بگیرند.

چین، برمه، اریتره، ویتنام، ترکیه و سوریه هم جزو بدترین زندان های جهان برای روزنامه نگاران هستند.

خاورمیانه و شمال آفریقا با در بند کردن 77 روزنامه نگار تا اول دسامبر که 45 درصد زندانیان روزنامه نگار را تشکیل می دهند، بدترین منطقه برای آنان است.

برای اولین بار از زمانی که این سازمان در سال 1990 گزارش هایش را آغاز کرد، حتی یک روزنامه نگار در آمریکا به دلیل مسائلی که مربوط به حرفه اش باشد، زندانی نشده است.

کمیته دفاع از زندانیان گفت که درکل، تعداد روزنامه نگاران از بعد از سال 1996 و سرکوب روزنامه نگاران کرد در ترکیه،که رقم جهانی به 185 روزنامه نگار رسید، رقم امروز بالاترین بوده است.

واشنگتن پست، 8 دسامبر