قطع دست و پای زندانی

سامان رسول پور
سامان رسول پور

در این هفته، چهار نفردر ملاعام اعدام شدند و دست و پای یک نفر قطع شد. روزنامه ایران خبر داد که دادگاهی در ماهشهر، حکم قطع دست و پای یک نفر را به اتهام “سرقت مسلحانه” صادر کرده و این حکم در این هفته اجرا شد. همدست این متهم نیز در ملا عام به دار آویخته شد.

همچنین سه نفر دیگر نیز در بابلسر اعدام شدند. اتهام این افراد “تجاوز به عنف و آدم‌ربایی” ذکر شده است. بعلاوه، در بابلسر هم دو نفر به اتهام قاچاق مواد مخدر اعدام شدند.

آنسوتر نگرانی در مورد وضعیت جسمانی احمد زیادآبادی، مراد حسن لو، نفیسه مجتهدی، میترا عالی و مسعود لواسانی بالا گرفت.

آنطرفتر، در این هفته برای شماری از فعالان احکامی صادر شد. دادگاه تجدید نظر محسن صفایی فراهانی را به پنج سال حبس محکوم کرد. علی تاجر نیا هم به یک سال حبس محکوم شد. عبدالله مومنی، در حالی که به دلیل تمدید نشدن مرخصی اش به زندان اوین بازگردانده شد، در دادگاه تجدید نظر به دو سال حبس  محکوم گشت. مهدیه گلرو، فعال دانشجویی به تحمل 28  ماه حبس تعزیری محکوم شد. همچنین هادی عابد با خدا، از زندانیان سیاسی دهه شصت، به دوسال حبس تعزیری محکوم گردید.

در همین حال هفده تن از زندانیان سیاسی زندان مرکزی ارومیه در اعتراض به پخش و توزیع آزاد مواد مخدر در این زندان دست به اعتصاب غذا زدند و در پی این اعتصاب غذا کلیه این افراد به سلول های انفرادی این زندان منتقل شدند.

در هفته ای که گذشت، علیرضا بهشتی و علی‌اصغر بهشتی شیرازی  با حکم کتبی مسئولان دانشگاه علم وصنعت از این دانشگاه اخراج شدند.

همچنین  کاوه قاسمی کرمانشاهی فعال حقوق بشر زندانی اعلام کرد که در سلول انفرادی برای اعتراف به جاسوسی تحت فشار است.

و منصور اسانلو با دستبند و پابند از زندان رجایی شهر به یک مرکز پزشکی در خارج از زندان رجایی شهر منتقل شد.

و بالاخره، روزنامه های بهار، پول، مردمسالاری،جهان صنعت، آرمان و  گل  از سوی هیات نظارت بر مطبوعات مورد تذکر گرفتند.