پرتاب موشک به سوی اقیانوس هند

نویسنده

» گزارش رادیو بین المللی فرانسه از:

سیاوش قاضی

روز شنبه یکی از افسران عالی رتبه سپاه پاسداران اعلام کرد ایران در اوایل سال جاری برای اولین بار در آزمایش های موشکی خود دو موشک دوربرد را به سوی اقیانوس هند پرتاب کرده. این درحالی است که ارتش ایدئولوژیک جمهوری اسلامی به مدت ۱۰ روز مانور نظامی انجام داده که اکثراً به پرتاب موشک های بالستیکی کوتاه برد و میان برد به هدف اسراییل و پایگاه های آمریکایی در منطقه اختصاص داشته است.

تهران با پرتاب موشک های میان برد به اقیانوس هند خواسته پیامی را به ایالات متحده منتقل کند. درحقیقت، ناوهای آمریکایی ازطریق اقیانوس هند و دریای عمان وارد خلیج فارس می شوند.

سردار امیرعلی حاجی زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران، اعلام کرده که ۷۰ درصد از پایگاه های آمریکایی در منطقه در تیررس موشک های ایرانی هستند. درحقیقت ایالات متحده چندین پایگاه در کشورهای خلیج فارس، به ویژه عربستان سعودی و بحرین و همچنین عراق دارد.

به گفته این نظامی ایرانی، اکثر این پایگاه ها در کمتر از ۴۰۰ کیلومتر از خاک ایران واقع شده اند. او افزود که ایران موشک های سوپرسونیک زمین به دریا دارد که قابل ردیابی نیستند.

جمهوری اسلامی چند روز پیش تهدید کرد که در صورت وقوع جنگ تنگه هرمز در خلیج فارس را خواهد بست؛ در حدود ۴۰ درصد از نفت جهان از این تنگه می گذرد.

دولت تهران طی سال های اخیر یک برنامه بالستیکی در ابعاد گسترده آغاز کرده که کشورهای غربی را نگران ساخته. این ژنرال افزوده است که موشک های ایرانی شهاب-۳ و زلزال همچنین می توانند به خاک اسراییل برسند. او افزوده که سرعت این موشک ها با برد ۲۰۰۰ کیلومتر سه بار بیشتر از موشک های ضدموشک پاتریوت است.

منبع: رادیو بین المللی فرانسه، ۹ ژوئیه