اجرای کامل قطع خرید نفت ازسوی اروپا

نویسنده

» نگاه آ ب ث:

تحریم اتحادیه اروپا در خرید نفت ایران به دلیل برنامه مشکل ساز هسته ای این کشور به صورت کامل به اجرا گذاشته  شد. این اقدام ضرر چندانی برای اسپانیا دربرنخواهد داشت، چرا که از قبل تأمین کنندگان دیگری را جایگزین ایران کرده است. این تصمیم که در ماه ژانویه ازسوی ۲۷ کشور اتحادیه اروپا اتخاذ شده، زمان لازم برای کاهش واردات نفتی ایران را به کشورهایی مانند اسپانیا داده بود.

اسپانیا از کشورهایی است که تحریم ها می توانست بیشترین تأثیر را بر آن داشته باشد، زیرا ایران ۱۳ درصد از نفت وارداتی اسپانیا را تأمین می کرد. به همین دلیل مادرید برای تأمین نفت مورد نیاز خود رو به سوی دیگر منابع آورد: عربستان سعودی، روسیه، عراق و کشورهای حوزه خلیج فارس بهترین گزینه ها برای اسپانیا بودند، زیرا نفت آنها، به ویژه نفت عربستان سعودی، خصوصیات مشترکی با نفت ایران دارد.

مقامات اروپایی و اسپانیایی در رابطه با تأثیرات این تحریم ها به این نتیجه رسیدند که اسپانیا قادر خواهد بود نفت مورد نیاز خود را به همان قیمت نفت ایران تهیه کند. خوسه مانوئل گارسیا مارگالو، وزیر امور خارجه اسپانیا، روز دوشنبه تأیید نمود که این کشور دیگر نفت ایران را وارد نخواهد کرد.

 

تأمین کنندگان جایگزین شده

یونان و ایتالیا، به ویژه یونان، دو عضو دیگر اتحادیه اروپا هستند که پیامد این تحریم را احساس می کنند. یونان که از شرایط و امکانات مناسبی برای خرید نفت ایران بهره می برد هنوز نتوانسته تأمین کننده مشابهی بیابد. این تحریم همچنین بر کشورهای غیراروپایی نیز تأثیر گذاشته، زیرا شرکت های اروپایی ۸۵ درصد از بازار بیمه نفت کش ها را در دست دارند و به همین دلیل یک تحریم یا ممنوعیت می تواند به طور مستقیم بر بسیاری از شرکا، مانند ژاپن، کره جنوبی و آفریقای جنوبی، در خرید نفت ایران تأثیرگذار باشد.

حکومت تهران نیز به نوبه خود به صورت مکرر این رویکرد را محکوم کرده و از اتحادیه اروپا خواسته است تا در این تصمیم تجدید نظر کند. ولی با توجه به اینکه این تدابیر فشار بسیاری را بر ایران اعمال می کند و به صورت مستقیم بر منابع تأمین برنامه هسته ای این کشور نیز تأثیر می گذارد، بعید به نظر می رسد که بروکسل در تصمیم خود تجدید نظر کند.

حکومت تهران کمی پس از اعلام اتحادیه اروپا مبنی بر اجرای تحریم نفت، تصمیم گرفت مذاکرات هسته ای را که بیش از یک سال متوقف شده بود ازسر گیرد.

منبع: آ ب ث، اول ژوئیه