دستگیری خانواده ها برای فشار به زندانیان

لیلا طیری
لیلا طیری

» آخرین اخبار زندانیان سیاسی و مطبوعاتی

بازداشت فعالان سیاسی و مطبوعاتی در ایران در حالی ادامه دارد که هیچ خبری از وضعیت بازداشت شدگان در دست نیست و مسولان قضایی در خصوص اعلام اتهامات و وضعیت این زندانیان خود را مسئول نمی دانند.این در حالیست که رسانه های حامی دولت کودتا با انتشار سلسله مطالب مختلف، انواع و اقسام اتهامات را به بازداشت شدگان نسبت میدهند.

به گزارش رسیده به  ”روز”، مهندس سید امیر خرم، مهندس محسن محققی، اعضای نهضت آزادی ایران  و سارا توسلی (دختر محمد توسلی) روز گذشته در پی احضار به دفتر پیگیری های وزارت اطلاعات بازداشت شدند.

امیر خرم دو هفته پیش از این به همراه چهار عضو شاخص دیگر نهضت آزادی به دفتر پیگیری های وزارت اطلاعات احضار و بیش از 6 ساعت تحت بازجویی قرار گرفته بود. لیلا توسلی دختر دیگر محمد توسلی نیز هفته گذشته بازداشت شده است. محسن محققی نیز داماد مهندس بازرگان است.

یک عضو نهضت آزادی به “روز” گفته است که این بازداشت ها در جهت اعمال فشار بیشتر برای اعلام انحلال نهضت و توقف فعالیت های آن است.

به گفته این عضو نهضت آزادی بازداشت دو دختر مهندس محمد توسلی، در اصل نوعی گروگانگیری محسوب می شود چون مهندس توسلی و دکتر یزدی حاضر به پذیرش انحلال و توقف فعالیت های نهضت آزادی نشده اند و از طرفی باید توجه داشتم که دختران مهندس توسلی، خواهر زاده های دکتر ابراهیم یزدی هستند و با بازداشت آنها، هر دو چهره شاخص نهضت را تحت فشار قرار داده اند.

همزمان وب سایت نوروز از بازداشت رضا نجفی، نویسنده و مترجم ادبیات آلمانی، خبر داده است. نجفی سال‌هاست که به امر تدریس ادبیات غرب و به ویژه ادبیات آلمانی مشغول است و مقالات فراوانی از او در مطبوعات ایران منتشر شده است.

اما بازداشت فعالان سیاسی، مختص تهران نیست. در شهرستان زرند نیز سه تن از فعالان سیاسی اصلاح طلب شنبه شب بازدداشت شدند.براساس گزارش ها عبدالرضا رحمانی، محسن پوررشیدی و حسین شهرآشوب از فعالان سیاسی اصلاح طلب توسط مأموران امنیتی بازداشت شدند.
گفته می شود دلیل بازداشت این افراد صدور بیانیه ای در محکومیت حوادث از پیش طراحی شده روز عاشورا بوده است.

محمد رفعتی، عضو شاخه جوانان جبهه مشارکت و محمد کیقبادی، عضو سازمان مجاهدین انقلاب نیز در گرگان بازداشت شده اند. این دو فعال سیاسی، عضو ستاد 88 بوده اند. در مشهد نیز مهدی گیلانی و فرشاد عزیزی، اعضای ستاد 88 استان خراسان رضوی بازداشت شده اند.

بازداشت های فله ای روزهای گذشته اما فقط شامل فعالان سیاسی و مطبوعاتی نشده است. نماینده جامعه بهائیان در سازمان ملل از دستگیری تعدادی از شهروندان بهایی در تهران خبر داده و گفته است که بابک مبشر، لقا مبشر، نگار ثابت، ژینوس سبحانی، آرتین غضنفری، نسیم بیگلری، سعید روحانی، مونا هویدایی، مهران روحانی و پیام فنائیان 10 نفری هستند که در ساعات اولیه روز یکشنبه، ۱۳ دی (۳ ژانویه) توسط ماموران امنیتی در محل سکونت شان دستگیر شده اند.

به گفته دیان علایی، ساعاتی پس از دستگیری، نگار ثابت، نسیم بیگلری و مونا هویدایی آزاد شده اند. وی به بی بی سی گفته است که علت این بازداشت ها مشخص نیست، اما این نگرانی وجود دارد که دستگیرشدگان را به نقش داشتن در بروز ناآرامی های روز عاشورا در ایران متهم کرده باشند.

 

یک تماس تلفنی و یک آزادی

کیوان مهرگان، روزنامه نگاری که روز 8 دی بازداشت شده است، دیروز با خانواده خود تماس گرفته و گفته سالم است. این روزنامه نگار هیچ حرفی درباره محل نگهداری خود و اتهامات منتسب نزده است. همزمان سید ابولفضل موسویان، دبیر اجرایی مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم با قرار وثیقه دویست میلیون ریالی آزاد شد.

 

تایید حکم محکومیت هدایت آقایی

حکم محکومیت 5 سال حبس هدایت آقایی از سوی دادگاه تجدید نظر تایید شد. علیرضا جعفریان، وکیل این عضو کارگزاران سازندگی به ایلنا گفته که دادگاه تجدید نظر با بررسی حکم صادره، این حکم را تایید اما دو سال و نیم از آن را به حالت تعلیق درآورده است.

وی افزود: براساس حکم دادگاه تجدید نظر، هدایت آقایی به دو سال و نیم سال حبس تعزیری و دو سال و نیم حبس تعلیقی محکوم شده است.

به گفته وی، دادگاه تجدید نظرموکلش را از هیچ یک از اتهامات  تبرئه نکرده است.