بزرگداشت اسرای جنبش سبز در فلورانس

نویسنده
نادر کرمی

» گردهم آیی فعالان ایرانی و ایتالیایی

تعدادی از هواداران جنبش سبز ایران در ایتالیا بار دیگر در حمایت از این حرکت اصلاحی برای ایجاد دموکراسی در ایران، به خیابان ها آمدند و درحالی که سبزها در داخل ایران خود را برای یک راهپیمایی گسترده در سالروز اشغال سفارت آمریکا در تهران آماده می‌کنند آنها یاد زندانیان این جنبش را گرامی‌ داشتند.

روز یک‌شنبه این هفته اعضای جنبش سبز فلورانس در حرکتی نمادین در میدان جمهوری  PIAZZA  REPUBBLICA این شهر گرد هم آمدند تا فلورانس، این شهر تاریخی و محبوب توریست‌ها در ایتالیا نیز سبز شود.

در این گردهمایی که با استقبال مردم و رسانه‌های ایتالیایی همراه بود، حاضران تلاش کردند تا با اقداماتی نمادین افکار عمومی ایتالیا و رسانه‌های جهانی را نسبت به وضعیت حقوق زندانیان سیاسی در ایران جلب کنند.

سبزهای فلورانس ایتالیا از جمله با در دست داشتن عکس‌هایی از فعالان مدنی و سیاسی دربند در ایران تاکید کردند که یاد این زندانیان هیچ‌گاه فراموش نخواهد شد. آنها که هرکدام عکس یکی از زندانیان را در مقابل چهره خود گرفته بودند همچنین برای آشنایی بیشتر عابران و حاضران شرح حال مختصری از سوابق و فعالیت‌های این زندانیان را نیز به نمایش گذاشتند و در آن موارد نقض حقوق بشری که در حق این فعالان سیاسی رفته است را بیان داشتند.

در این تجمع آرام خلاصه‌ای از وضیعت نگهداری آقایان تاجزاده، رمضان پور، زیدآبادی، جهانبخش خانجانی، هدایت الله آقایی، عبداله مومنی، شهاب الدین طباطبایی، کیوان صمیمی، محسن میردامادی، عطریانفر، بهزاد نبوی، محمد ملکی و هنگامه شهیدی (به تازگی آزاد شده) در زندان اوین به حاضران ارایه شد.

این تجمع آرام که از ساعت ۱۵ آغاز شده بود با هم خوانی سرود یار دبستانی و ای ایران در ساعت ۱۷ به وقت محلی به پایان رسید.

این البته اولین تجمع سبزها در ایتالیا طی هفته‌های اخیر نبود، چرا که یک ماه پیش نیز سبزهای ایتالیا با شرکت در یک راهپیمایی گسترده در دفاع از آزادی بیان در رم پایتخت ایتالیا با در دست داشتن تصاویری از روزنامه‌نگاران دربند ایرانی و نمادهای سبز همبستگی خود را با جنبش سبز در ایران اعلام کرده بودند.