تغییر روش درباره حضور نظامی در عراق و سوریه

بهرام رفیعی
بهرام رفیعی

» کشته های سپاه در سامرا به ۴ تن رسید

پس از تاکیدات اخیر فرمانده کل سپاه پاسداران که برخلاف گذشته دیگر حضور نظامی در برخی کشورها را رد نکرده و اعلام کرده بود “در خارج از مرزها جهاد مسلحانه با دشمنان انقلاب اسلامی ادامه دارد” و “جهاد در راه خدا هیچ وقت تعطیل نمی‌شود”، تعداد کشته های این نهاد نظامی در عراق طی هفته جاری به ۴ تن رسید.

ذر همین ارتباط وبسایت رسمی سپاه استان خراسان رضوی در خبری از کشته شدن ۳ تن با نام های “مجتبی عبدالهی، مصطفی دانش و برات سلطانی” در شهر سامرای عراق خبرداده است.

سایت خبری “سپاه امام رضا” کشته شدگان را “شهدای مدافع حرم” معرفی کرده که در جریان “دفاع از حرمین عسگرین” در سامرا کشته شده اند و روز سه شنبه، ۲۱بهمن ماه نیز پس از انتقال به مشهد مراسم تشییع و خاکسپاری آنها برگزار شده است.

این درحالی است که روز یکشنبه ۱۹ بهمن ماه نیز خبرگزاری ها از کشته شدن سرتیپ پاسدار سیدرضا حسینی مقدم، معاون اسبق اطلاعات و عملیات لشگر پنج نصر خراسان در شهر سامرا خبرداده بودند. البته در گزارش هایی که تاکنون از مرگ و خاکسپاری این مقام بلند پایه سپاه و همچنین سه عضو دیگر منتشر شده اشاره ای به چگونگی مرگ آنها و اینکه با هم جداگانه کشته شده اند، نشده اما با توجه به محل کشته شدن سرتیپ حسینی مقدم و سه عضو دیگر و همچنین اینکه همگی اهل خراسان بودند به نظر می رسد که در یک روز توسط گروه داعش کشته شده باشند.

پیشتر نیز در ۶ دی ماه یکی دیگر از مقامات ارشد نیروی قدس سپاه پاسداران؛ سرتیپ پاسدار حمید تقوی در منطقه بلد شهر سامرای عراق کشته شده بود.

پس از کشته شدن این مقام بلندپایه سپاه بود که برای اولین بار این نهاد نظامی طی بیانیه ای بصورت رسمی کشته شدن او را اعلام کرد و نوشت که او “در حین انجام ماموریت مستشاری به ارتش و بسیج مردمی عراق برای مقابله با تروریست های تکفیری و داعش” کشته شده است.

خبرگزاری و مقامات سپاه پاسداران تا پیش از مرگ حمید تقوی بصورت رسمی هیچ موضعگیری، اهم از تایید یا تکذیب درباره کشته شدن اعضای این نهاد نظامی در عراق و سوریه ارایه نکرده بودند.

پس از این اولین بیانیه برای بار دوم در جریان مرگ سرتیپ پاسدار محمدعلی الله دادی از اعضای ارشد نیروی قدس سپاه پاسداران در یک حمله موشکی از سوی اسراییل در سوریه نیز سپاه پاسداران بصورت رسمی این موضوع را تایید و اعلام کرد که وی نیز در حین انجام “ماموریت مستشاری” کشته شده است.

 در فاصله این دوبیانه تعداد دیگری از اعضای سپاه پاسداران در رده های پایین تر نظامی همچون حسین احمدی در سوریه و مهدی نوروزی در سامرای عراق کشته شدند،اما سپاه هنوز واکنش خاصی نشان نداده هرچند بصورت گسترده مراسم تشییع، خاکسپاری و مطالبی درباره آنها را در سایت های رسمی خود (استانی و مرکزی) منتشر کرده است.

آنگونه که از موضع گیری های رسمی اخیرسپاه پاسداران به نظر می رسد مقامات ارشد این نهاد نظامی که تا پیش از این حضور نظامی جمهوری اسلامی در کشورهای عراق و سوریه را تکذیب می کردند از زمان کشته شدن سرتیپ پاسدار حمید تقوی و محمدعلی الله دادی در سیاست اعلام حضور خود در این دو کشور تغییراتی داده و قصد ندارند این حضور نظامی را تکذیب کنند.

از جمله ۷ بهمن ماه سرلشکرپاسدار محمدعلی جعفری طی اظهاراتی اعلام کرد که “درست است که در داخل کشور نیازی به جهاد مسلحانه با دشمن انقلاب نداریم چرا که خون شهیدانمان در ۸ سال جنگ و ۸ ماه فتنه امنیت بی‌نظیری را برای ایران به دنبال آورد.البته هنوز در مرزهای کشور زمینه‌هایی برای ناامنی وجود دارد و به طور کلی جغرافیای طبیعی این امکان را می‌دهد اما این جهاد و مبارزه توسط بسیج و سپاه ادامه دارد و ایران در امنیت کامل است و نیازی به جنگ مسلحانه نیست.”
فرمانده کل سپاه با این مقدمه تاکید کرده بود که “در ایران در ابعاد دیگری جهاد است و در خارج از مرزها جهاد مسلحانه با دشمنان انقلاب اسلامی ادامه دارد. مرزهای انقلاب گسترش پیدا کرده و ما کیلومترها دورتر از مرزهای خودمان در حال دفاع هستیم به همراه دیگر برادران مسلمان اعم از شیعه و سنی با نظام سلطه مبارزه خواهیم کرد.”

وی به صراحت حضور تعدادی از نیروهای نظامی جمهوری اسلامی در عراق، سوریه و لبنان را اعلام کرده و مدعی شده بود که “جهاد ادامه دارد تا وقتی که بنا به صحبت‌های مقام معظم رهبری جوان ایرانی به جز «تعدادی» که در کنار برادران عراقی، سوری و لبنانی حضور داشته باشند کس دیگری اجازه حضور ندارد و این حکم ایشان است که ما با جان و دل می‌پذیریم.”

این اظهارات در شرایطی منتشرشده است که مقامات ارشد کشته شده سپاه در سوریه و عراق تاکنون در سنینی بالاتر از ۴۰ بوده و خود او نیز پیشتر با گفتن اینکه “نیازی به حضور نظامی در عراق وسوریه نداریم” حضور جمهوری اسلامی در این دو کشور را “حمایت مادی و معنوی” از مقاومت اسلامی خوانده بود.

با این همه اما به نظر می رسد تایید رسمی حضور نیروهای سپاه پاسداران در عراق و سوریه و همچنین پوشش گسترده اخبار کشته شدن، تشییع، خاکسپاری و مراسم بزرگداشت این افراد بصورت گسترده و آشکار بانگاهی به گسترش انتقادات از فعالیت های اقتصادی و سیاسی این نهاد نظامی در داخل کشور انجام می شود.

چنانکه اخیرا سخنگوی سپاه پاسداران در مقاله ای در خبرگزاری رسمی سپاه با اشاره به کشته شدن ۲ تن از فرماندهان سپاه در ماه های اخیر در سوریه و عراق مدعی شده بود که این موضوع “گویای این واقعیت است که سپاه یک نهاد آرمان خواه و تکلیف گرا است که با گذشتن از علایق مادی، تمامی داشته‌های خود را به اذن و هدایت ولی در راه خدا و خدمت به مردم وارد میدان کرده و بهترین و عزیزترین سرمایه‌ها و نیروهای خود را نیز سپر بلای اسلام و ملت عزیز ایران ساخته است.”

سرتپ پاسدار رمضان شریف همچنین در مقاله خود تاکید کرده بود که “آنهایی که با تحلیل‌های گوناگون در تلاش هستند تا عملکرد سپاه را مورد سوال قرار دهند، از واقعیت‌هایی که در «عمق استراتژیک ایران اسلامی» می‌گذرد ناآگاهند و نمی‌دانند در اتاق‌های فکر و نهادهای امنیتی قدرت‌های غربی درباره این منطقه چه طراحی هایی صورت می‌گیرد، در واقع آنها از این مسئله بی خبر هستند که تمامی طرح‌ها و برنامه‌های دنیای سلطه و استکبار برای به زانو درآوردن ایران اسلامی است. اگر ما در خط مقدم جبهه با آنان روبرو نشویم باید با پرداخت هزینه‌های سنگین به مقابله با آنها در درون مرزهای خود بپردازیم.”

هفته نامه صبح صادق ارگان رسمی اداره سیاسی سپاه نیز در شماره ۶ بهمن ماه خود طی مقاله ای خطاب به منتقدان سپاه نوشته بود: “اگر همین سپاهی که این چنین ناجوانمردانه به آن می‌تازید، نبود، داعش الآن کجا بود؟! و باید در کجا با او روبه‌رو می‌شدیم؟! تضعیف سپاه امروز، خیانتی است که فقط دشمنان کشور و نظام از آن سود می‌برند و با سیاست منفعل کردن و ناکارآمدی آن به اجرا درآمده است؛ موضوع مهمی که باید به آن دقت کرد و در دام دشمن نیفتاد.“