نامه سرداران، اجتماع بسیجیان و دیوارنویسی

نویسنده
حسین محمدی

» پاسخ حسین علائی: نظرم به استبداد محمدرضا شاهی بود

با گذشت چند روز از انتشار یادداشت سردار حسین علایی٬ نامه تعدادی از فرماندهان سپاه٬ تجمع بسیجیان و حملات مداوم در رسانه‌ها به وی٬ باعث شد که او نامه‌ای تکمیلی بر یادداشت خود بنویسد.

علایی در نامه جدید خود٬ که تکمله‌ای بر یادداشت پیشین است٬ اعلام کرده که هدف وی از نگارش یادداشت‌اش در روزنامه اطلاعات “صرفا بیان رفتاراستبدادی و دیکتاتوری رژیم ستم شاهی محمدرضا پهلوی در مقابل اعتراضات مسالمت آمیز مردم مسلمان ایران” بوده و قیاس یادداشت وی و شرایط با جمهوری‌اسلامی “قیاسی مع الفارق” است که “به هیچ وجه مورد نظر نویسنده مقاله نبوده است”.

علایی در این نامه از عواملی چون “استبداد و دیکتاتوری” و “فساد دستگاه سلطنت” به عنوان مواردی نام برده که باعث قیام مردم علیه رژیم پهلوی شد و “آرای قاطبه مردم ایران” را مهم‌ترین دستاورد انقلاب دانست.

وی همچنین اضافه کرده است: “بدیهی است همانطور که تا کنون تمام عمر خود را در راه مخالفت با استبداد و برپایی نظام مردمی جمهوری اسلامی و دفاع از ماهیت انقلاب اسلامی و مقابه با سلطة استکبار به ویژه در دوران جنگ تحمیلی صرف کرده ام انشاءالله همچنان بر این صراط مستقیم استوار خواهم بود و معتقدم پشتبانی از ولایت فقیه موجب می شود تا مملکت ما آسیبی نبیند”.

علایی در یادداشت خود هیچ نامی از رهبر فعلی جمهوری‌اسلامی نبرده است. همچنین گفته می‌شود که در اصل نامه عبارت پایانی نوشته شده از سوی علایی “اصل ولایت‌فقیه” بوده که از سوی سایت تابناک تغییر کرده است.

این نامه در حالی منتشر شد که طی روزهای گذشته فشارها بر حسین علایی افزایش یافته بود. هم‌زمان با روز اربعین٬ عده‌ای از بسیجیان در مقابل منزل وی در “شهرک کلاهدوز” تجمع کردند و به شعار دادن علیه وی پرداختند. آنان همچنین اقدام به شعارنویسی بر روی در و دیوار منزل علایی کردند.

این تجمع در حالی اتفاق می‌افتد که منزل علایی در شهرکی متعلق به سپاه پاسداران واقع است و ورود به این منطقه بدون کسب مجوزهای لازم٬ امکان‌پذیر نیست.

همچنین عده‌ای از فرماندهان سپاه نیز با ارسال نامه‌ای مشترک به حسین علایی٬ از واضع او انتقاد کردند و یادداشت وی را”نمک پاشیدن بر زخم کهنه اهانت به انقلاب اسلامی و رهبری الهی” دانستند.

جعفر اسدی، علی فضلی، محمد کوثری، اسماعیل قاآنی، مرتضی قربانی، حسین همدانی، علی زاهدی، مرتضی صفاری، محمد حجازی، غلامرضا جعفری، غلامرضا جلالی و سید علی بنی لوحی در نامه خود علایی را فردی دانستند که “عمری سر سفره انقلاب اسلامی و لطف و احسان رهبری نشسته بوده است” و اکنون “ناروا و بی‌پروا” به وی “اهانت” می‌کند.

نامه این فرماندهان علی‌رتبه سپاه به علایی در حالی منتشر می شود که همسران ابراهیم همت و حمید باکری٬ دو تن از فرماندهان جان‌ابخته جنگ هشت ساله علیه عراق٬ با انتشار نامه‌ای سرگشاده به علایی از وی تقدیر کرده‌اند.

آن‌ها در نامه خود نوشتند: “در طول تاریخ بارها دیده شده اطرافیان حاکمان با چاپلوسی و یا دروغ برای حفظ موقعیت و یا ترس از جان و مال خود بسیاری از حقایق را پنهان کرده اند که در نتیجه بر اساس اطلاعات نادرست و یا ناقص، تصمیمات اشتباهی گرفته شده که اکثرا قابل جبران نبوده اند. ما به شما افتخار می کنیم که همان طور که در مقابل دشمن با شجاعت ایستاده اید در کنار دوست نیز با شهامت اشتباهات را تذکر داده اید”.

ژیلا بدیهیان و فاطمه چهل‌امیرانی٬ اضافه کرده‌اند: “از جماعتی که با بی خردی با شما برخورد کرده اند، انتظاری نداریم چون فکر می کنیم شما را نمی شناسند اما از دوستان هم رزم شما متعجبیم که در مقابل این هجمه های حساب شده ساکت هستند . و بدانند فردایی با بهانه دیگری به آنها حمله خواهند کرد . اگر بچه های خالص جنگ همدیگر را تنها بگذارند. فرصت طلبهای که در دفاع مقدس نبودند . می خواهند با به زیر سوال بردن جنگ و بچه های جنگ ، عدم حضور خود را موجه کنند.از شما تشکر می کنیم که مواظب سهام ما هستید”.

اما پس از انتشار نامه توضیحی علایی٬ برخی منابع خبر از نقش محسن رضایی در نگارش این نامه نوشتند. آن‌ها گفته‌اند که پس از تجمع بسیجیان مقابل منزل علایی٬ وی با کمک برخی از دوستانش از منزل خارج شده است. محسن رضایی نیز در این مدت تلاش کرده است تا نامه‌ای در حمایت از رهبر جمهوری‌اسلامی از علایی بگیرد که موفق به این کار نشده است. این منابع گفته‌اند که علایی پس از تهدید اعضای خانواده خود توسط ماموران٬ حاضر می شود یادداشتی در حمایت از “اصل ولایت‌فقیه” و “جمهوری‌اسلامی” بنویسد. هنوز اما هیچ منبع خبری مستقلی این اخبار را تایید نکرده است.

در تحولی دیگر٬ خبرگزاری فارس در گزارشی٬ با انتقاد از انتشار یادداشت علایی در روزنامه اطلاعات٬ علایی را  فردی “معلوم‌الهویه در شناسنامه و مجهول‌الهویه در خدماتش برای انقلاب” دانسته که “تمام فحوای نوشته او حکایت از سرسپردگی‌اش به سران فتنه و دخیل بستنش به جیره‌خواران آمریکایی” دارد.

این روزنامه همچنین به انتقاد از عملکرد سیدمحمود دعایی در روزنامه اطلاعات پرداخته و نوشته است: “آیا روزی خواهد رسید که محمود دعایی 70 ساله به افکار عمومی و رسانه‌ها پاسخ دهد که هزینه چاپ مطالب موهن علیه نظام در روزنامه‌ اطلاعات از جیب چه کسانی پرداخت شده است؟”

 

چرا اصول‌گرایان خشمگین شدند؟

فرمانده نیروی دریایی سپاه در دوران جنگ٬ با انتشار یادداشتی در روزنامه اطلاعات به مناسبت تظاهرات مردم قم در ۱۹ دی ماه سال ۵۶٬ خشم اصول‌گرایان را برانگیخته بود.

این یادداشت و مواردی که در آن مطرح شده بود٬ از نظر اصول‌گرایان مقایسه جمهوری‌اسلامی با رژیم شاه و مشابهت‌سازی دانسته شد. آن‌ها این یادداشت را پاسخی غیرمستقیم به درخواست محمد نوری‌زاد برای نوشتن نامه به رهبر جمهوری‌اسلامی دانسته بودند.

همین فشارها باعث شد که سایت خبرآن‌لاین - نزدیک به علی لاریجانی - چند ساعت پس از انتشار این یادداشت٬ آن را از سایت خود حذف کند.

برخی از سایت‌های اصول‌گرا نیز با انتقاد از یادداشت علایی٬ وی را “کفتار”ی نامیدند که “یک عنصر بریده و سرخورده” است و “سابقه حضور در جبهه را برای ضربه زدن به انقلاب اسلامی سپر خود” ساخته است.

نوری‌زاد در درخواست خود از حسین علایی برای نوشتن نامه به رهبر جمهوری‌اسلامی٬ از وی با عنوان “پاسداری فهیم، تیزبین، اهل مطالعه، منصف، مردمی، پاک، جنگ دیده، جهان دیده، به روز، مومن، صبور و اهل مدارا” یاد کرده بود.

این در حالی است که اصول‌گرایان حامی جمهوری‌اسلامی٬ نامه وی را با انتشار مقاله‌ای که در روزنامه اطلاعات درباره آیت‌الله خمینی منتشر شده بود٬ مقایسه کردند. از جمله سایت رجانیوز٬ که نزدیک به جبهه پایداری است٬ نوشته بود: “حسین علایی که نسبت روشنی با فتنه و فتنه گران 88 دارد، دوشنبه هفته جاری در اقدامی تعجب برانگیز پا جای پای داریوش همایون وزیر اطلاعات رژیم پهلوی گذاشت و از تریبون روزنامه اطلاعات، نظام اسلامی را مورد هتک حرمت قرار داد.”

خبرگزاری فارس نیز از روزنامه اطلاعات و سایت خبرآنلاین به علت آنکه با “انتشار یادداشتی به مناسبت 19 دی و به قلم “ح.ع” در اقدامی موهن نظام جمهوری اسلامی را با رژیم ستمشاهی مقایسه کردند” به شدت انتقاد کرد.