نماینده اردبیل : دیپلم زودرس برای دختران، یک شوخی است

نیوشا صارمی
نیوشا صارمی

» تکذیب سخنان استاندار در مصاحبه با روز

مجید خدابخش، استاندار اردبیل از پیشنهاد دادن طرحی به نام” دیپلم زودرس” سخن گفته که به موجب آن مدرک پایان دوره دبیرستان به دختران زودتر از پسران ارائه می‌شود. خبرگزاری مهر به نقل از او نوشته است: “تا کلاس نهم دختران می‌توانند دیپلم خود را دریافت کنند و لازم نیست بسیاری از آموزش‌ها از جمله فیزیک و ریاضی که فردا در زندگی به درد دختر نمی خورد به وی ارائه شود.” این مقام دولتی همچنین عنوان کرده: “امروز اتمام تحصیلات و اخذ دیپلم به اشتباه بلوغ دختر حتی برای ازدواج معنی می شود.” او معتقد است چون “بلوغ جسمی دختران” پنج الی شش سال زودتر از پسران بوده سال ترخیص از تحصیل نیز باید متفاوت باشد.” اظهارنظرخدابخش پس از چند هفته مورد توجه افکار عمومی قرار گرفته و اعتراضات زیادی در شبکه‌های اجتماعی به دنبال داشته است. بسیاری از فعالان حقوق زنان نیز این سخنان را “مردسالارانه”، “ضدزن” و “مروج ازدواج زودهنگام” خوانده‌اند. اما کمال‌الدین پیرموذن، نماینده اردبیل و سخنگوی مجمع نمایندگان این استان در گفت‌وگو با “روز” از دیدار و جلسه رودرو با استاندار و تکذیب این سخنان از سوی وی خبر می‌دهد و می‌گوید: “این تفکر خطرناکی است و آقای استاندار از قماش افرادی که چنین افکاری دارند نیست.”

 

“هیچ احدی نمی‌تواند حق تحصیل را از زنان بگیرد”

“دختران بیشترین سهم را در فارغ التحصیلان دانشگاهی بیکار دارند و این طور عمل کردن و آموزش آموزه های به درد نخور حتی بر خلاف خلقت عمل کردن است.” این بخش دیگری از سخنان مجید خدابخش استاندار اردبیل است که در یک خبرگزاری رسمی و در تاریخ ۱۳ مهرماه منتشر شده است. با گذشت بیش از یک ماه، تکذیبی هم از سوی او صورت نگرفته است. حالا چرا با شدت گرفتن انتقادات، استاندار سخنان منسوب به خود را رد می‌کند، آن هم نه به صورت عمومی و رسانه‌ای؟ کمال‌الدین پیرموذن در پاسخ‌ این سوال می‌گوید: “آقای استاندار در رابطه با این سخنان توضیح دادند که من به این صورت مطرح نکردم و فقط گفتم دخترانی که ضریب هوشی بالایی دارند اگر توانستند در تحصیل گام‌های بلندی در مدت زمان کوتاه‌تری بردارند این حق را باید در راستای اعطای مدرک تحصیلی به آنها داد.”

پیرموذن ادامه می‌دهد: “من دوست چندین ساله آقای استاندار هستم، شناخت کامل و دقیق روی ایشان دارم. دختر خود ایشان مشغول تحصیل در رشته دندانپزشکی هستند. من سخنان منصوب به ایشان را شوخی تلقی می‌کنم.”

این نماینده مجلس با تاکید بر حق زنان برای تحصیل می‌گوید: “هیچ احدی نمی‌تواند این حق مسلم انسانی را که برگرفته از بینش اسلامی است و در قانون اساسی ما هم ذکر شده از زنان بگیرد. زنان ایرانی تا آخرین سطوح علمی حق دارند که تحصیل کنند و باید به تحصیل تشویق شوند.”

 او در ادامه می‌گوید: “نظر استاندار هم نسبت به تحصیل جوانان خصوصا بانوان مثبت است، چرا که نیمی از جامعه زنان هستند و پیشرفت آنها اعتلای جامعه است.”

سخنگوی مجمع نمایندگان استان اردبیل درادامه عنوان می‌کند: “من صادقانه و نه از باب دوستی بلکه از جهت شناختی که با ایشان دارم تاکید می‌گویم که این حرف‌ها دیدگاه ایشان نیست، ضمن اینکه این امکان وجود دارد که برخی قصد داشته‌اند در جهت تخریب استاندار گام بردارند.”

نماینده اردبیل در مجلس شورای اسلامی با تاکید چندباره بر تکذیب این سخنان از سوی خدابخش ادامه می‌دهد: “هم دختر استاندار و هم دختر من دوره دندان پزشکی را می‌گذرانند و مثل همه دختران کشور، مایه افتخار ما هستند.”

 

۹ درصد ازدواج‌‌های اردیبل، در سنین زیر ۱۵ سال

استاندار اردبیل در حالی از پیشنهاد طرحی موسوم به “دیپلم زودرس” و به تبع آن کاهش سن ازدواج خبر داده که در حال حاضر هم این استان از لحاظ آمار ازدواج‌های زودهنگام وضعیت مناسبی ندارد. مریم حسین‌خواه، پژوهشگر مسائل زنان پیش‌تر با اشاره به آمار متناقض در خصوص ازدواج دختربچه‌ها در اردبیل به روز گفته بود: “در حالی که ثبت احوال استان اردبیل تعداد دختران ازدواج کرده زیر ۱۰ سال سال ۱۳۹۰ را ۱۴۱۱ تن اعلام کرده - و این آمار همچنان در سایت آنها موجود است و تغییر داده نشد- سالنامه آماری منتشر شده در تارنمای ثبت احوال، همین آمار را به یک دختربچه تقلیل داده است. ضمن این که از سال ۱۳۹۰ به بعد ثبت احوال استان اردبیل، گروه سنی زنانی که ازدواج‌شان به ثبت رسیده را اعلام نکرده و در آمار رسمی منتشر شده از سوی تارنمای سازمان ثبت احوال کشور نیز آمار دختران زیر ۱۰ سالی که شوهر داده شده‌اند، «صفر» اعلام می‌شود.”

نکته قابل توجه اینجاست که ماریا موسوی، مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری اردبیل اخیرا با اشاره به به افزایش ازدواج‌های زیر ۱۵ سال در منطقه گفته است: “متاسفانه ازدواج در سنین زیر ۱۵ سال در استان اردبیل شایع شده و حدود ۹ درصد ازدواج‌های استان در این سنین صورت می‌گیرد که این مسئله جزو آسیب‌های بزرگی محسوب می‌شود که تبعات آن در کوتاه مدت نمایان خواهد شد.”