دور دوم مذاکرات ایران و آمریکا

نویسنده

iranvaamrica.jpg

به گزارش مقامات آمریکا و عراق،آمریکا و ایران تاریخ مذاکرات سفرای دو کشور در مورد وضعیت امنیتی عراق را تعیین کرده اند. این مذاکرات که در بغداد برگزار خواهد شد، دومین دور از مذاکرات ایران و آمریکا در مورد عراق است. دور اول این مذاکرات در اواخر ماه مه انجام شد.


به گفته هوشیار زیباری وزیر امور خارجه عراق و فیلیپ ریکر سخنگوی سفارت آمریکا، ایران و آمریکا روز سه شنبه با یکدیگر مذاکره خواهند کرد. این مذاکرات در حالی صورت می گیرد که آمریکا، تهران را به حمایت از شبه نظامیان شیعه عراق متهم می کند.


هوشیار زیباری در یک مصاحبه تلفنی به خبرگزاری اسوشیتدپرس گفت این مذاکرات در سطح سفرای دو کشور ایران و آمریکا و در مورد وضعیت عراق و نه تنش های ایران و آمریکا خواهد بود. دولت متزلزل عراق بر برگزاری نشست، میان دو کشوری تأکید دارد که بیشترین تأثیر را بر آینده این کشور خواهند داشت. ایران نیز به کرات تمایل خود را برای شرکت در این مذاکرات نشان داده است.

شون مک کورمک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز هفته گذشته اعلام کرد واشنگتن آماده است مذاکرات جدیدی را با ایران در مورد وضعیت امنیتی عراق برگزار کند. نشست 28 ماه مه پس از 27 سال قطع روابط دیپلماتیک ایران و آمریکا صورت گرفت و قرار بود ظرف یک ماه، دور دوم این نشست برگزار شود. اما پس از این نشست کاندولیزا رایس وزیر امور خارجه آمریکا و سایر مقامات آمریکایی اعلام کردند ایران تلاش های روزافزون خود را برای تجهیز مبارزان عراقی و ضربه زدن به نظامیان آمریکایی کاهش نداده است.


این تنش ها همچنین به خاطر بازداشت چهار محقق و فعال ایرانی- آمریکایی از سوی ایران افزایش یافته است. این چهار تن متهم به به ایجاد اخلال در امنیت ملی ایران هستند. آمریکا با بیان اینکه این اتهامات دروغ اند، خواستار آزادی آنها شده است. همزمان ایران نیز خواستار آزادی پنج ایرانی بازداشت شده در عراق است که به گفته آمریکا اعضای نیروی قدس سپاه پاسداران هستند که به امر تجهیز و آموزش مبارزان عراقی مشغولند. به گفته ایران، این پنج نفر دیپلمات هستند و با اجازه دولت ایران در عراق حضور یافته اند.


از سوی دیگر به گفته ارتش آمریکا، نظامیان آمریکایی دو قاچاقچی اسلحه را که احتمالا ً با نیروی قدس سپاه در ارتباط هستند، بازداشت کرده اند. مظنونین و سلاح های آنها در یورش به یک مزرعه روستایی واقع در شرق عراق در نزدیکی با مرز ایران دستگیر شده اند.


به گفته مک کورمک، آمریکا می خواهد از این نشست برای دادن هشدار به ایران در مورد ادامه حمایت از مبارزان عراقی استفاده کند. وی توضیحی در مورد تغییر عقیده آشکار واشنگتن در خصوص نشست با تهران ارائه نداده است. عراق امیدوار بود این نشست با حضور کاندولیزا رایس و منوچهر متکی وزرای خارجه دو کشور صورت گیرد، اما این دو نفر در کنفرانس اخیر بین المللی در مورد امنیت عراق که در مصر برگزار شد، تنها به تعارفات خشک و رسمی پرداختند.


آمریکا استراتژی دوگانه ای را در قبال ایران در پیش گرفته که حاکی از آن است که هرگونه نزدیکی به کشوری که از سوی جرج بوش متهم به حمایت از تروریسم و ساخت بمب اتم شده، خطرات زیادی بدنبال خواهد داشت.


واشنگتن از یک سو به طور آزمایشی راه مذاکره با ایران در مورد عراق را در پیش گرفته است و از سوی دیگر با انجام رزمایش های دریایی در خلیج فارس و تأکید بر تحریم های جدید سازمان ملل بر علیه تهران، ایران را مهار می کند. موارد مذاکره میان ایران و آمریکا تاکنون نادر بوده است و اگر هم ملاقات های گذرا در نشست های بزرگتر و محافل شام دیپلماتیک صورت گرفته، بعنوان سرنخ های روابط آتی دو کشور بررسی شده اند.


منبع: نیویورک تایمز، 23 ژوئیه،