ماموران نظامی و دولتی به جان هم افتادند

نویسنده
نازنین کامدار

» غرفه ۱۸+ غائله به پا کرد

عوامل نیروی انتظامی با حمله به یک نمایشگاه دولتی به نام “نمایشگاه رسانه های دیجیتال”، علاوه بر ضرب و شتم مشاور وزیر ارشاد و شلیک گاز اشک آور در سالن سرپوشیده نمایشگاه، با عوامل سپاه حفاظت مصلای تهران درگیر شدند.
پس از این حادثه، رسانه های حکومتی از اقدام عوامل نیروی انتظامی به شدت انتقاد کردند، اما فرمانده پلیس تهران، با انتشار اطلاعیه ای اعلام کرد که این اقدام “قانونی و در جهت حفظ عفت عمومی” صورت گرفته است.
اطلاعیه نیروی انتظامی، پس از آن منتشر شده که ماجرای درگیری در نمایشگاه و هویت مضروبان دولتی از جمله مشاور وزیر ارشاد و برخی از عوامل سپاه حفاظت مصلای تهران در رسانه های اصولگرا بازتاب داشته است.
در ابتدا، سایت تابناک درباره این حادثه در مطلبی با عنوان “خطای چند مأمور را به حساب کل پلیس نگذاریم”، چنین نوشت: “در حالی که فرماندهی ارشد نیروی انتظامی در هفته ناجا -که اخیراً برگزار شد- بر لزوم قانونمداری در رفتارهای پلیس تأکید کرده است، ورود برخی افراد لباس شخصی به نمایشگاه بین المللی رسانه های دیجیتال که خود را مأمور ناجا معرفی کردند، بار دیگر برای نیروی انتظامی حاشیه ساز شد. افرادی که لباس شخصی داشتند، بدون هماهنگی با حراست و امنیت نمایشگاه، با مراجعه به غرفه «محرمانه» نمایشگاه، خواستار جمع شدن این غرفه، توقیف اموال و بازداشت مسوولان آن شدند.غرفه محرمانه، یکی از بخش های نمایشگاه رسانه های دیجیتال است که همه ساله برپا می شود. در این غرفه، بخشی از آسیب های فرهنگی موجود در فضای مجازی، از جمله بازی های مروج خشونت و سبک زندگی غربی به مسوولان و شخصیت های فرهنگی بازدید کننده از نمایشگاه معرفی می شود. گفتنی است این غرفه بازدید عمومی ندارد و فقط ویژه مسوولان و صرفاً جهت اطلاع آنها از طراحی های دشمن و آسیب های فضای مجازی است.با این حال، گویا برخی گزارش های غلط باعث شده است افراد لباس شخصی که خود را ماموران پلیس معرفی می کردند، تصور کنند که این غرفه عمومی است! از این رو، آنها بدون نشان دادن کارت شناسایی یا حکم خاصی، اصرار بر تعطیلی غرفه و بازداشت اعضای آن داشتند. برغم توضیحات مسوولان برگزاری نمایشگاه درباره ماهیت غرفه و این که حتی در فرض تخلف هم حراست نمایشگاه موظف به بررسی است نه افرادی با لباس شخصی، افراد مذکور همچنان در محل باقی ماندند و نهایتاً کار به درگیری و استفاده از اسپری گاز اشک آور کشید”.

تابناک افزوده است: “در پی این رویداد، یگان حفاظت سپاه مستقر در مصلی، وارد شده و در اقدامی در خور تحسین، سعی در توجیه افراد مذکور به قانونمند بودن کار غرفه محرمانه و ختم غائله کرد. بدین ترتیب، لباس شخصی ها، افرادی که به آنها دستبند زده بودند را آزاد کردند ولی همه تجهیزات غرفه را با خود بردند! قطعاً چنین حرکتی آن هم در مصلای تهران و در یک نمایشگاه فرهنگی مورد تأیید فرماندهان ناجا از جمله شخص سردار احمدی مقدم نیست به ویژه آنکه مسوولان ناجا خود در جریان رویکردهای موجود در راستای آگاه سازی مسوولان نسبت به مخاطرات فضای مجازی هستند.حتی اگر خطایی هم در نمایشگاه بوده است، اولاً مسوولیت آن با حراست نمایشگاه است وثانیاً در شأن پلیس نیست که در مصلی و در یک محیط فرهنگی، دست به اقدامات این چنینی بزند.از این رو، انتظار می رود با رسیدگی سریع به این موضوع، اجازه ندهند چهره پلیس که نیروی خدوم جامعه است، با برخی رفتارهای عناصری معدود مخدوش شود. همچنین برخورد قاطع فرماندهی محترم ناجا می تواند مانع از بهره برداری رسانه های بیگانه از این اتفاق که صرفاً محصول خطای افراد اندک شماری است، بشود”.

یک منبع آگاه نیز درباره این درگیری به سایت “شبکه ایران” گفته است: “در نمایشگاه دیجیتال امسال یک غرفه محرمانه با نام ۱۸+ به صورت اختصاصی برای نمایندگان، شخصیت‌ها و مسئولان کشوری با هدف آشنایی بیشتر آنها با تهدیدات فرهنگی توسط وزارت ارشاد و فرهنگ اسلامی دایر شده و آن چه نمی‌شود به عموم مردم ارائه کرد، در این غرفه برای مسئولان به نمایش در آمده است. بی‌تجربگی و کج‌فهمی یک مامور گشت ارشاد موجب بروز برخورد زشت با مشاور وزیر ارشاد شد و نیروی انتظامی ضمن دست بند زدن به مشاور وزیر ارشاد به ایشان توهین کرد. در ادامه ماموران نیروی انتظامی به بهانه اینکه در این غرفه فساد صورت گرفته است در مکان سر بسته مصلا اقدام به شلیک گاز اشک‌آور کپسولی کردند”.

او افزوده است: “بدون ارائه دادن حکم قضایی و بدون هیچ دلیلی ماموران نیروی انتظامی به کارمندان رسمی وزارت ارشاد دست بند زدند و ابایی هم از خالی کردن اسپری اشک‌آور روی صورت کارکنان نداشتند”.

 حمله به یک نمایشگاه دولتی و ضرب و شتم مشاور وزیر ارشاد و عوامل حفاظت سپاه مصلای تهران اگر چه با انتقاد سایت های حکومتی مواجه شده اما نیروی انتظامی با انتشار اطلاعیه ای از اقدام عوامل خود دفاع کرده است.
به گزارش جهان نیوز در این جوابیه که با عنوان “اقدام ارزشی نیروی انتظامی” در آن بازتاب یافته، آمده است: “روز سه‌شنبه و در پی ابلاغ دستور مقام قضائی مبنی بر نمایش مطالب غیراخلاقی در یکی از غرفه‌های نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال، عوامل پلیس امنیت اخلاقی در محل حاضر و مشاهده کردند که یکی از غرفه‌ها برخلاف ادعاهای مسوولان نمایشگاه، اقدام به نمایش مطالب غیراخلاقی بدون هیچ محدودیتی برای عموم بازدید کنندگان می‌کند.در پی این امر ماموران اقدام به جمع‌آوری تجهیزات و مدارک موجود می‌کند که نهایتا تجهیزات مذکور به اطلاع مقام قضایی رسیده و در پی آن دستور احضار مسوولان مربوط از سوی مرجع قضایی صادر شد”.

 فرماندهی انتظامی تهران بزرگ افزوده است: “در جریان انتقال تجهیزات ومدارک مورد نظر، افراد غیرمسئول با جوسازی و ایجاد التهاب در برابر اجرای قانون مقاومت کردند که ماموران انتظامی با اقتدار و در اقدامی قانونی مانع دخالت این افراد غیرمسئول شدند. بی شک اقدام پرسنل پلیس در جمع‌آوری تجهیزات یکی از غرفه‌های نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال که اقدام به نمایش محتوای غیراخلاقی می‌کرد قانونی و در جهت حفظ حریم عفت عمومی جامعه بوده است”. گفتنی است نیروی انتظامی تا پیش از این در بسیاری از نمایشگاه ها از جمله نمایشگاه کتاب و نمایشگاه غذا، اقدام به بازداشت شهروندان و مسئولان غرفه های خصوصی کرده بود، اما این نخستین بار است که این نیرو به یک غرفه دولتی حمله و با وجود اطلاع از دولتی بودن آن، با عوامل سپاه درگیر شده و از گاز اشک آور استفاده کرده است.