طرح تجمیع انتخابات به خاک سپرده شد

نویسنده

فرهاد داوری

با موضع گیری صریح آیت الله خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی ایران در مورد مسایل و طرحهای غیر قانونی که مجلس ایران درگیر آن است، طرح تجمیع انتخابات امکان تائید نهایی را از دست داد.

در این دیدار که در آستانه چهارمین سال فعالیت مجلس انجام شد، آیت‌الله خامنه‌ای، تاکید کرد: “مجلس باید با دولت همراهی کند و نباید دولت اصولگرای معتقد به مبانی انقلاب و به شدت در حال تحرک و خدمت به مردم، تضعیف شود. این به معنای انتقادنکردن نیست، ولی انتقاد هم باید دلسوزانه باشد.هماهنگی دولت و مجلس، مخالفان و دشمنانی دارد .این افراد می‌گویند که مجلس و دولت را یکدست کرده‌اند؛ در حالی که مجلس با انتخاب مردم تشکیل شده است و رییس جمهور را هم مردم انتخاب کرده‌اند، ضمن آنکه یکدستی دولت و مجلس عیب نیست”.

وی در ادامه با امتحان الهی خواندن سال آخر مجلس گفت: “مجلس باید در این یک سال، به اولویتها و نیازهای اساسی و فوری کشور به دور از نگاه جناحی، قومی و منطقه‌ای توجه کند و نباید در پی مسائلی رفت که مخالفت آن با قانون اساسی از ابتدا مشخص است زیرا این گونه مسائل موجب تضییع وقت مجلس می‌شود”. وی وی همچنین خواستار آن شد که وقت مجلس صرف برخی جزئیات مسائل اجرایی نشود.

اظهارات آیت الله خامنه ای در مورد اینکه مجلس نباید به دنبال طرح هایی که از ابتدا مخالفتش با قانون اساسی مشخص است، برود از سوی نمایندگان در ارتباط با طرح تجمیع انتخابات ارزیابی شده و گفته می شود بعضی از نمایندگان از امضای طرح تجمیع انتخابات پشیمان شده اند.این در حالی است که کار این طرح به پایان رسیده و برای تائید به مجمع تشخیص مصلحت رفته است.این طرح که یکبار از سوی شورای نگهبان رد شده بود در مجلس دوباره رای گیره شد و بدون تغییر به مجمع تشخیص مصلحت رفت.

در این زمینه حجت‌الاسلام علی زادسر با اشاره به دیدار نمایندگان با رهبر می گوید: “استنباط می‌کنم ایشان طرح تجمیع انتخابات مجلس هشتم و ریاست جمهوری دهم را خلاف قانون و شرع دانستند و به خاطر امضای آن از مقام معظم رهبری و ملت ایران معذرت می‌خواهم و از مجمع تشخیص مصلحت می‌خواهم چنان‌چه استنباط آن‌ها از سخنان مقام معظم رهبری همین بوده به شدت آن را رد کند و این طرح را به بحث نگذارد”.