این بار تحریم شرکت های ایرانی

نویسنده

» گزارش گالف نیوز از تجارت ایرانیان با دبی

تحریم های اقتصادی علیه ایران، در حالی که ارزش پول ملی این کشور در حال سقوط است، بر تجارت شرکت ها اثر منفی گذاشته است.

یک مقام دولتی ایران دیروز در رادیوی جمهوری اسلامی گفت که واردات کالا از امارات متحده عربی ممنوع شده است؛ این خبر بعد از مدتی تکذیب شد.

ولی تجار ایرانی در دبی گفتند میزان مبادلات تجاری با ایران، بر اثر تحریم ها، 40 درصد کاهش یافته است.

حمید رضا، رئیس شورای بازرگانان ایرانی دوبی گفت: “تجارت میان ایران و دبی، که مکان اصلی واردات کالا برای جمهوری اسلامی است، به دلیل تحریم ها کاهش چشمگیری پیدا کرده است. من نمی توانم زیان ناشی از این کاهش را محاسبه کنم.”

امارات متحده عربی بزرگترین شریک تجاری ایران و بزرگترین منبع تهیه کالاهای اساسی مورد نیازایران است.

ولی رضا گفت که انزوای بیشتر ایران شرایط دشواری را بوجود آورده است.

او گفت: “نمی توانیم انکار کنیم که بازرگانان وصاحبان کسب وکار ایران که خود را ناعادلانه هدف تحریم های غرب می بینند، با موانع جدی روبرو هستند.”

“امارات در حال حرکت در مرز بسیار باریکی، برای راضی کردن متحدان غربی از یک سو و همکاری با همسایه خود ایران از سوی دیگر است.”

با این وجود این مرز در حال شکستن است زیرا روابط ایران با کشورهای عربی خلیج فارس رو به وخامت گذاشته است.

رضا گفت: “شما این را در رفتار بانک های ایرانی نسبت به بازرگانان ایرانی مشاهده می کنید.”

او گفت امارات متحده عربی حتی کالاهای به مقصد ایران را مورد بازرسی بیشتر قرار می دهد.

“مقامات گمرک امارات در ماه های اخیر از سیستم های جدیدی برای بازرسی تمام محموله هایی که از امارات به ایران می رود استفاده می کنند. به همین دلیل، تاخیر های زیادی در ارسال کالاها رخ می دهد که این امر نیز زیان ها را بیشتر می کند.”

برخی از بانک ها حساب شرکت های ایرانی را مسدود می کنند.

یکی دیگر از تجار ایرانی که خواست نامش فاش نشود گفت: “امروزه باز کردن یک حساب بانکی برای یک شرکت ایرانی مستقر در امارات که با ایران مبادله دارد دشوار است. یکی از بانک های ابوظبی به من تلفن کرد و گفت معذرت می خواهیم، ولی باید حساب شما را ببیندیم.”

“این موضوع باعث می شود بانک ها حساب های شخصی هم برای تجار ایرانی باز نکنند. من حجم تجارت خودم را با ایران به حداقل ممکن رساندم.”

یکی دیگراز صاحبان کسب وکار ایرانی گفت تعداد شرکت های ایرانی در دبی به دلیل بحران مالی و تحریم ها رو به کاهش گذاشته است.

او گفت: “ایرانی های دبی افت فعالیت ها را به خوبی احساس می کنند. هیچ کس نمی خواهد با ایرانی ها همکاری کند چون ممکن است باعث شود در فهرست سیاه قرار داده شوند ومردم نمی خواهند مورد سئوال واقع شوند.”

“شرکت های ایرانی که در دبی فعالیت می کنند و کالاهای اروپایی را از راه امارات به ایران صادر می کنند، دیگر نمی توانند از تسهیلات بانکی مانند اعتبار نامه و ضمانتنامه بانکی استفاده کنند. با دور جدید تحریم ها، کسب و کارشرکت های ایرانی دشوارتر می شود.”

بر اساس آخرین آمارها ارزش صادرات مستقیم میان دبی و ایران 1.8 میلیارد درهم است و ارزش صدور مجدد کالاها به 24 میلیارد درهم می رسد.

طلا و مواد روغنی در صدر فهرست صادرات هستند و اقلامی مانند برنج؛ پارچه، قطعات موتور و وسایل یدکی در بالای فهرست صدور مجدد قرر دارند.

تجارت میان ایران و دبی از اوائل قرن بیستم با مهاجرت بازرگانان ایرانی از شهر های جنوبی ایران به امارات ادامه داشته است.

منبع:گالف نیوز – 22 دسامبر