فوریت رسیدگی به پرونده هسته ای ایران

نویسنده

» گزارش نوول ابزرواتور از:

یوکیا آمانو، رییس آژانس اتمی، روز پنج شنبه خاطرنشان ساخت که باید هرچه سریعتر از فرصت ها استفاده کرد و برنامه اتمی ایران را به صورت دیپلماتیک حل و فصل نمود.

رییس ژاپنی آژانس اتمی طی یک سخنرانی در زمان گشایش جلسه شورای حکام که به مدت دو ساعت پشت درهای بسته در وین برگزار شد گفت: “آژانس اتمی به شدت بر انجام گفتگو تأکید می ورزد. اکنون فرصت آن رسیده تا مسأله هسته ای ایران را به صورت دیپلماتیک حل و فصل کرد.”

او همچنین افزود: “اکنون وقت آن رسیده که به صورت فوری در این زمینه عمل کنیم و فرصتِ یافتن راه حل دیپلماتیک را غنیمت بشماریم.”

 قرار است آژانس اتمی و ایران در روز ۱۳ دسامبر، مذاکرات را ازسر گیرند. این درحالی است که از ابتدای سال جاری چندین نشست در این زمینه انجام شده و همگی به شکست انجامیده. آقای آمانو گفت: “علی رغم تلاش های فشرده ازسوی آژانس، من هنوز نمی توانم به صراحت عناصر مربوط به ابعاد نظامی برنامه هسته ای ایران را اعلام کنم”.

موضوع نشست ماه دسامبر بار دیگر بر امضای یک توافق نامه در مورد “رویکرد ساختاری” تأکید دارد که به بازرسان امکان دستیابی به کلیه سایت ها، به ویژه سایت پارچین در نزدیکی تهران، و بررسی کلیه موارد ذکر شده در گزارش نوامبر ۲۰۱۱ را فراهم می سازد.

آژانس اتمی لیستی از عناصری را تهیه کرده که براساس آنها ایران، برخلاف گفته هایش، قبل از سال ۲۰۰۳ و شاید پس از آن، در رابطه با تولید تسلیحات اتمی فعالیت کرده است.

با این حال، رییس آژانس اتمی طی یک کنفرانس مطبوعاتی خاطرنشان ساخت که “هدف از انجام گفتگو تنها گفتگو نیست. اگر ایران به لحاظ سیاسی قصد انجام این کار را داشته باشد، ما این شانس را خواهیم داشت […] که به توافق برسیم”.

“رویکرد ساختاری” که مذاکرات را تقریباً از یک سال پیش در دستور کار قرار داده، باید هرچه سریعتر به نتیجه برسد و مطروحه گردد و نتایج ملموس و عینی از آن حاصل شود.

آقای آمانو طی سخنرانی خود از ادامه فعالیت های غنی سازی اورانیوم توسط ایران و افزایش توانایی هایش در این زمینه ابراز تأسف کرد، چرا که این مسأله برخلاف مفاد قطعنامه های تصویب شده ازسوی شورای حکام و شورای امنیت سازمان ملل است.

براساس آخرین گزارش آژانس اتمی، ایران نصب و راه اندازی تجهیزات سانتریفوژ را در مرکز زیرزمینی فوردو به پایان رسانده. حتی اگر تعداد سانتریفوژهای درحال فعالیت به مانند گذشته باشد، ولی این کشور امکان افزایش سریع تولید اورانیوم غنی شده را به دست آورده است.

مسأله غنی سازی ایران در بطن نگرانی کشورهای غربی و اسراییل قرار دارد. ازدید این کشورها، جمهوری اسلامی درتلاش است تا به سلاح اتمی دست یابد و تهران نیز به طور مرتب این موضوع را تکذیب می کند. این کشورها نگران آن هستند که ایران غلظت غنی سازی را تا حدی بالا ببرد که برای تولید سلاح اتمی مناسب و سازگار باشد [۹۰ درصد].

ایران به عنوان امضاء کننده پیمان منع گسترش براین باور است که حق غنی سازی اورانیوم برای مصارف صلح آمیز و تولید الکتریسیه و ایزوتوپ های پزشکی را دارد.

فریدون عباسی دوانی، رییس سازمان انرژی اتمی ایران، دراین خصوص گفت: “ما با نیروی هرچه تمام غنی سازی را ادامه می دهیم.”

این موضوع که آن نیز به بن بست رسیده از مباحث مورد گفتگوی گروه ۵+۱ است.

پس از پایان یافتن انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، کشورهای بزرگ اخیراً از خواست خود دایر بر ازسرگیری مذاکرات با ایران خبر دادند. هدف این است که از ماه دسامبر و حداکثر ماه ژانویه نشست ها از سر گرفته شود. به گفته منابع دیپلماتیک، این نشست احتمالاً در استانبول برگزار خواهد شد.

منبع: نوول ابزرواتور، ۲۹ نوامبر