مجلس هم کلیپ تتلو را دید

نویسنده
حمید احدی

» رسانه های جهان از کلیپ خلیج مسلح پیام صلح شنیدند

یک ماه بعد از انتشار کلیپ خلیج مسلح فارس به خوانندگی تتلو خواننده‌ای که در ایران غیرمجاز شناخته می شود و همکاری نیروی دریایی ارتش در تهیه آن، نمایندگان مجلس هم به این موضوع که توجه رسانه های مهم جهانی را جلب کرده پرداخته و آن را حرکتی غیرقانونی دانسته‌اند که باید مجازات شود.

کلیپ انرژی هسته ای که تاکنون هزاران نفر در شبکه های اجتماعی آن را دیده و درباره‌اش اظهار نظر کرده‌اند از ابتدای انتشار توجه بسیاری را جلب کرد. این بار نه تنها هواداران تتلو -با نام واقعی امیرحسین مقصودلو- که تعدادشان در شبکه‌های اجتماعی میلیونی است، بلکه رسانه‌های بین‌المللی هم به آن توجه نشان دادند.

انتشار این کلیپ هم‌زمان با توافق هسته‌ای ایران و شش کشور جهان بر سر انرژی هسته‌ای  در وین صورت گرفت و آن گونه که سحر آزاد در گزارش روزنامه شرق نوشته، هنرمندان زیادی نیز نظر خود را درباره این اقدام اعلام کردند. بااین‌حال انتشار کلیپی از سوی یکی از خوانندگان زیرزمینی که هنوز مجوزی برای انتشار رسمی آثارش در ایران ندارد، بحث‌هایی را به‌دنبال داشته است.

دلیل عمده‌ای که نگاه‌ها را به کار بی سابقه تتلو جلب کرد نه موسیقی زیرزمین و شخصیت جنجالی خود او بلکه همکاری گسترده نیروهای مسلح با این خواننده است که در بخش هایی از این کلیپ نشان داده می شود که روی رزمناو نیروی دریایی ارتش در حالی می خواند که پیداست ناویان نظامی هم با وی همگامی و همراهی می کنند.

رمضان کیاسری، نماینده ساری در مجلس چنان که سایت خانه ملت نشان می دهد در اعتراض به این کلیپ گفته است: «افراد و ارگان‌هایی که زمینه اجرا و فعالیت را برای اشخاصی که مجوزی از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای فعالیت هنری خود دریافت نکرده‌اند، فراهم می‌کنند، مرتکب عمل خلاف قانون شده‌اند. حضور خواننده زیرزمینی در اماکن نظامی و انتظامی و بهره‌گیری از اموال این ارگان‌ها برای ساخت کلیپ، هرچند که محتوا و مضمون ملی داشته باشد، قابل پیگرد و برخورد قانونی است».

دو هفته پیش  پیروز ارجمند، مدیرکل سابق دفتر موسیقی وزارت ارشاد، هم  درباره فعالیت امیر تتلو و انتشار کلیپ انرژی هسته‌ای به ایلنا گفت: «آقای تتلو هیچ‌گونه مجوزی از ما برای اجرا دریافت نکرده بود و اثر ایشان کاملا غیرقانونی منتشر شده و سایتی که این اثر را منتشر کرده، متخلف است و به‌نظرم دفتر موسیقی باید تخلف سایتی که این اثر را منتشر کرده، پیگیری کند».

پیش از این و در زمان ارائه این کلیپ، بهروز صمدبیگی در گزارش در روزآنلاین نوشته بود: «امیرحسین مقصودلو که با نام هنری تتلو شناخته می‌شود بیش از ۱۲ سال است که به صورت زیرزمینی فعالیت می‌کند و طرفداران بسیاری دارد. آثار او در شبکه‌های ماهواره‌ای و فضای مجازی پخش می شد اما نوع موسیقی و مضمون ترانه‌های او به گونه‌ای بود که با چارچوب اجباری و الزامی تعیین شده از سوی مسئولان، کاملا منافات داشت و کمتر کسی کوچکترین شانسی برای مجاز شدن این خواننده قائل بود. ضمن اینکه نوع آرایش مو و لباس پوشیدن، استفاده از گوشواره، خالکوبی و پیرسینگ و مواردی از این دست که به ویژگی تتلو و سایر خوانندگان زیر زمینی تبدیل شده بود.»

دو هفته پیش هم مجله معتبر تایم آمریکا در گزارشی درباره کلیپ انرژٰی هسته ای نظر داد که فرماندهان ایرانی به این نتیجه رسیده‌اند باید در جریان جهانی شدن توافق های هسته ای ایران با شش کشور جهان خود را نشان دهند. آن ها به یاری یک خواننده ایرانی ویدیویی تهیه کرده اند که بر توافق هسته ای صحه می‌گذارد اما از گشت‌زنی در خلیج‌فارس حمایت کرده است.

 

امیرحسین رسائل از دیبران ماهنامه شبکه آفتاب به مجله تایم گفته است: «با دیدن تتلو روی کشتی نیروی دریایی بسیار شگفت‌زده شدم برای اینکه موسیقی او قبلا از سوی دولت به‌عنوان فرقه‌ای شیطان‌پرستی در نظر گرفته می‌شد. نهادهای دولتی مثل ارتش متوجه شده‌اند که بخشی از جامعه ایران به‌خصوص جوانان، صدای آنها را نمی‌شنوند. سریع‌ترین راه برای انتقال پیام انرژی هسته‌ای این بود که به یک خواننده رپ با طرفداران زیادی اجازه دهند که آهنگی درباره این موضوع بخواند. آنها با این کار موفق شدند. من جوانانی را دیده‌ام که در مورد توافق وین چیزی نمی‌دانستند اما کلیپ تتلو را روی گوشی‌های هوشمندشان تماشا کردند».

روزنامه معتبر واشنگتن پست هم در این باره کلیپ انرزی هسته ای را یک قطعه برای تبلیغات ملی توصیه کرده که در آن بر برنامه صلح آمیز هسته ای ایران و اثرش در خاورمیانه تاکید دارد و در فواصلش مردمی را نشان می دهد که پوسترهایی به زبان انگلیسی در دست دارند که به صلح اشاره دارد و این که  برنامه هسته‌ای به قصد جنگ‌آوری نیست».

 نرگس باج‌اوغلی، انسان‌شناس دانشگاه نیویورک، به واشنگتن پست گفته «حتی اگر یک موسیقی رپ از دید جمهوری اسلامی، ناپسند شمرده شود، مسئولان می‌دانند می کوشند  با این ویدئو به دو هدف برسند: صحبت با جوانان به زبان خودشان و پیش‌بردن پیام صلح در منطقه».

اما این کلیپ مخالفان بسیاری هم داشته است. از جمله سیدعبدالجواد موسوی در یادداشتی برای خبرآنلاین نوشت: « این جا خیلی چیزها قائم به فرد است. حتما یکی از امرای ارتش از تتلو خوشش می آمده، یا این که تتلو یکی از قوم و خویش هایش در ارتش کاره ای بوده و گفته امیرجان ناو دوست داری؟ و او هم گفته دوست دارم، او هم گفته بیا این هم ناو برو روش کلیپ کار کن. شاید هم بچه یکی از بزرگان به تتلو علاقه داشته و گفته بابا بابا من تتلو می خوام. و نتیجه این شده که من و شما می بینیم. اما وقتی دیدم که بعضی از رسانه های مدعی دفاع از ارزش ها به تئوریزه کردن حضور استاد تتلو بر روی عرشه ناو جنگی پرداختند فهمیدم که حق با دوستان بوده و بازهم طبق معمول خانه از پای بست ویران است.»

به زعم او این اقدام به ساخت این کلیپ از سوی نهادهایی رسمی یک “فاجعه فرهنگی” است: « مردم مقصر نیستند، مقصر کسانیند که بدون هیچ درکی از فرهنگ و تهاجم فرهنگی فقط و فقط در اتاق فرمان فرهنگ نشسته اند و برای مقوله ای که هیچ درکی از آن ندارند نسخه می پیچند. مقصر کاسب کارانیند که مفاهیم ارزشی و ملی و دینی را ملک طلق خود می دانند و با ارائه قرائتی که حاصل آن فقط بردن رونق مسلمانی است هنرمندان ممتاز و فهیم این سرزمین را از پرداختن به مفاهیم ارزشی و دینی و ملی گریزان کرده اند تا عرصه جولان بی هنران را فراهم آورند. مخلص کلام:مقصر امیر تتلو نیست مقصر تتلو پرورانند».

به نوشته روزآنلاین، امیرحسین مقصودلو که با نام هنری تتلو شناخته می‌شود در طول دوران فعالیت هتری چندین بار هم بازداشت شد و بالاخره در سال ۱۳۸۶ برای مدتی به دوبی رفت اما بعد از مدتی تصمیم گرفت به ایران برگردد و کارش را ادامه بدهد؛ در حالی که بسیاری از دوستان و همکاران او، تصمیم به خروج از کشور گرفته بودند. آخرین بازداشت او در آذر ماه سال ۹۲ و توسط رییس پلیس امنیت اخلاقی ناجا رسانه‌ای و سرآغازی شد بر تغییر رویکرد این خواننده زیرزمینی.