نقش غذای چینی، التون جان و روزنامه نگاران در فتنه

نویسنده
نازنین کامدار

» شاگرد شریعتمداری به سیم آخر زد

در ادامه وارد آوردن اتهامات مختلف به روزنامه نگاران و فعالان رسانه ای از سوی وزارت اطلاعات و مهدی محمدی، بازجوی پرونده آنها،پیام فضلی نژاد، دیگر همکار  وزارت اطلاعات که هم اکنون در مرکز”مرکز پژوهشی کیهان” در سمت “رئیس” فعالیت می کند، موارد مطرح شده در بیانیه وزارت اطلاعات و ادعاهای مهدی محمدی را تکرار کرد.

او اما به تکرار ادعاهای بیانیه وزارت اطلاعات و همکارش اکتفاء نکرد و از نقش “بیلبورد های تبلیغاتی”، “پاساژ پایتخت” و البته “ایتالو کالوینو” به عنوان عوامل جدید فتنه رونمایی کرد.وی که خود را “شاگرد حسین شریعتمداری” می داند، این ادعاهارا ضمن سخنانی در دانشگاه امام صادق، مطرح کرده است.

فضلی نژاد در سخنان خود، شکل گیری آنچه را که “فتنه روزنامه نگاران جاسوس” خوانده به قبل از دهه ۱۳۳۰ مربوط دانسته و گفته  بازداشت‌های اخیر نیز در ارتباط با همین فتنه انجام شده؛فتنه ای که به گفته وی از هفتاد سال پیش  شروع شده است.

او در توجیه این ادعابه سخنان آیت الله خامنه‌ای در نمازجمعه ۲۹ خرداد، که گفته بود “من یقین دارم که انگلیس خبیث پشت این ماجراهاست” استناد کرده و تمامی نسل های اول و دوم روزنامه نگاری در ایران را جاسوس انگلیس دانسته و گفته است: “در سال ۱۳۳۲ یک شبکه رسانه‌ای مطبوعاتی با دولت انگلیس در ایران اداره می‌شد که در همان زمان برخی از نشانه‌های آن توسط پژوهشگران مورد نقد و بررسی قرار می‌گرفت”.

او  هوشنگ اسدی، سیامک پورزند، مسعود بهنود، نوشابه امیری، فریدون جیرانی، بهروز وثوقی، مسعود کیمیایی، شمس الواعظین، رضا تهرانی و برخی دیگر از روزنامه نگاران و سینماگران به عنوان “جاسوس موساد و سی.آی.ای و ام.آی.6” خوانده و تقریبا تمامی رسانه های چاپی ایران پس از سال ۳۲ تا کنون را “عامل فتنه ” دانسته است.

این بازجوی اطلاعاتی که چند تن از روزنامه نگاران بازداشتی در سال های اخیر از مواجهه با او در زندان های امنیتی  و تلاش وی برای تواب سازی و اعتراف گیری سخن گفته اند، ابعاد آنچه را که “فتنه” خوانده تا مراکز خرید و فروش، بیلبوردهای تبلیغاتی، کتاب های ایتالو کالوینو، گروه موسیقی پاپ “مدرن تاکینگ”، “غذاهای چینی”، “فروشگاه های شهر کتاب”، “فروشگاه های مبلمان” و… گسترش داده و اتفاقا همین بخش از سخنان او با موجی از  تمسخر در محافل رسانه ای و شبکه های اجتماعی همراه شده است.

او درباره نقش بیلبوردهای تبلیغاتی و فروشگاه ها در “فتنه بزرگ” گفته: “تمام فروشگاه‌ها مارک‌ها و برندهای خارجی را تبلیغ می‌کنند؛ امروز شهر کتاب ۵۲ شعبه دارد اما متاسفانه در آن آثاری به فروش می‌رسد که موردپسند ارزشی ها نیست. شهر کتاب آثاری را از آلتون جان خواننده بسیار معروفی که در تمام عروسی‌های سلطنتی انگلیس حضور داشته و سمبل همجنس بازان است را با مجوز وزارت ارشاد به فروش می‌رساند. محصولات گروه مدرن تاکینگ که یکی از گروه‌های موسیقی دنیاست و تمام مظاهر یک فساد مدرن در آن دیده می‌شود امروز با مجوز وزارت ارشاد به فروش می‌رساند؛ شاید شهر کتاب تا قبل از افشاگری‌ها این آثار را به صورت قاچاق می‌فروخته و بعد از مجوزهای وزارت ارشاد اینگونه آشکار به جامعه تزریق می‌کند”.

وی درباره نقش بیلبوردهای تبلیغاتی در فتنه نیز گفته: “اگر روزنامه آسیا را به دقت نگاه کنیم می‌بینیم که تبلیغاتی از انواع و اقسام رستوران‌ها و برندهای خارجی دارد که این در جهت سرمایه داری است. این تابلوهای تبلیغاتی به عنوان یک رسانه فرهنگ سازی می‌کنند که این ترویج فرهنگ سرمایه‌داری است و من اطلاع دارم سرمایه‌داران کلان این آگهی‌ها را اصلا به منظور فروش نمی‌زنند. در روزنامه آسیا تمام رستوران‌های فرانسوی و تایلندی و غذاهای فتوچینی و حتی ساعت‌هایی با برندهای چینی ترویج می‌شود تا سبک زندگی غربی توسعه یابد”.

او از نقش “ایتالو کالوینو” نویسنده ایتالیایی در “فتنه” نیز پرده برداشته و افزوده است: “کتاب کالوینو که امروز در انتشارات آگاه روبروی دانشگاه تهران به فروش می‌رسد، به عنوان یک کتاب قدرتمند در سبک پست مدرن مورد قبول دانشکده ادبیات دانشگاه تهران است اما اگر این کتاب را که به عنوان «اگر شبی از شب‌های زمستانی مسافری» است، را مطالعه کنیم، می‌بینیم که دارای رگه‌های عمیقی از مسائل جنسیتی و سکس است. خواندن کتابهایی همچون کتاب «شبی از شب‌های زمستانی مسافری» سبب ایجاد آثار روانی می‌شود و امروز وقتی مقام معظم رهبری از ناتوی فرهنگی و جنگ فرهنگی سخن می‌گویند منظورشان لباس و پوشش نیست بلکه جایی است که در صدد ضربه زدن به ریشه اعتقادات است. برخی از این مسئولان اصلا چشم و گوش و عقلشان تعطیل است چرا که وقتی کتابی همچون آثار ایتالوکالوینو منتشر می‌شود اصلا حواسشان نیست که این کتاب دارای مضامین سکسی است و باید سانسور شود”.

وی به افشاگری درباره نقش “مرکز خرید پایتخت در فتنه” هم پرداخته: “در مراکز تجاری پایتخت شاهد مسائل ضدانقلابی هستیم. از حدفاصل پارک نیاوران تا میدان قدس ۱۳ مرکز تجاری تا ۲ سال آینده افتتاح می‌شود، زمانی که وارد یک مرکز تجاری می‌شویم گویا از ایران خارج شده‌ایم. توصیه می‌کنم حداقل یک بار فضاهای تجاری را ببینید و بدانید چه بر سر جوانان می‌آید. آن وقت پارازیت بر روی شبکه‌های ماهواره‌ای ارسال می‌شود در صورتی که باید در همین مراکز تجاری پارازیت داشته باشیم. مشخص نیست گشت ارشاد مقابل مرکز تجاری از چه چیز حفاظت می‌کند، بنده لاس وگاس نرفتم ولی در برخی مراکز تجاری پایتخت نشئه‌ای از آن را دیده‌ام به طوری که در برخی مراکز تجاری پرچم انگلیس و آمریکا رواج دارد”.

او از پاساژ کویتی ها در چهار راه استانبول هم نگذشته و به عنوان یکی دیگر از عوامل  فتنه به آن هم اشاره کرده و گفته است:” در برخی مراکز تجاری لباس‌های جیمزباند که سمبل قدرت جاسوسی و امنیتی انگلیس است فروخته می‌شود و وزارت ارشاد نیز به صورت سخاوتمندانه تمام فیلم‌های جیمزباند را حمایت می‌کند در صورتی که این فیلم‌ها در ستایش این است که انگلیس برای گسترش آزادی تلاش می‌کند. در برخی مراکز تجاری بدون نظارت اماکن لباس‌های مارک انگلیسی ترویج داده می‌شود. مشخص نیست اماکن چه می‌کند، یعنی خبر ندارند که مغازه‌ای روبروی سفارت انگلیس لباس‌های جیمزباند را می‌فروشد؟ اماکن چه نظارتی بر روی این مغازه‌ها دارد؟ این مطالبات را باید از چه کسی داشته باشد”.

فضلی نژاد، پای بهروز وثوقی، بازیگر سرشناس سینمای ایران را هم  به “فتنه ۸۸” به میان کشیده : “هفته نامه تماشا که از بودجه جریان انحرافی تغذیه می‌شود در شماره‌ای از چاپ خود عکس بهروز وثوق که یک دستش بر روی شانه داوود رشیدی و دست دیگرش بر روی شانه جمشید مشایخی است را درج می‌کند و تیتر می‌زند «سه شاخ شمشاد»؛ وقتی شاخ شمشاد نشریات انحرافی ما بهروز وثوقی می شود و سردبیر هفت صبح نیز به عنوان اصلی ترین نشریه جریان انحرافی نوچه‌ هوشنگ اسدی می‌شود معلوم است قضیه از چه قرار است. بعد از جریان فتنه یکی از مسئولان ارشد ارشاد که مسئولیت امنیتی هم داشت را دیدم و به وی گفتم: چرا این روشنفکران را به برنامه زنده تلویزیونی دعوت می‌کنید؟ وی گفت که ما می‌خواهیم نشان دهیم نظام جمهوری اسلامی ایران مشروعیت دارد، من گفتم شما مشروعیت نظام را در چهره میلیون‌ها جوان حاضر شده در راهپیمایی 9 دی نمی‌بینید آن وقت می‌خواهید با این روشنفکران مشروعیت را ببینید؟!”

او در بخش دیگری از این سخنرانی به اصل ماجرا بازگشته و در وصف بیانیه وزارت اطلاعات در مورد دستگیری روزنامه نگاران  گفته است: “باید بیانیه اخیر وزارت اطلاعات را قدر بدانیم. در سال ۸۰ رسانه‌ای شناسایی شد که نزدیک به ۱۲۰ روزنامه نگار در داخل با آن همکاری داشتند. وزارت اطلاعات حاضر نشد سیامک‌پور زند را دستگیر کند درحالی که متهم ردیف ب پرونده سیامک پورزند، محمدباقر صمیمی که با عوامل درجه یک CIA ارتباط داشت. محمدباقر صمیمی را بازداشت کردند اما پس از آزادی در سال ۸۴ مجوز مجله گرفت و شما دانشجویان اگر دیدید جاسوسی بازداشت شده و بعد از آزادی مجوز مجله نگرفته به همه ماجرا شک کنید. محمدباقر صمیمی بازرس انجمن تبلیغات ایران بود و تمام بیلبوردهای تهران را وی نظارت و بازرسی می‌کرد و جاسوس CIA شناخته شد”.

او درباره بازداشت های اخیر هم گفته است: “یکی از اصلی‌ترین عناصر دستگیر شده توسط وزارت اطلاعات فردی است که مسئول تیم رسانه‌ای هاشمی رفسنجانی بود… افرادی اعلام کردند این روزنامه نگاران سیاسی نبودند و اکثراچهره‌های فرهنگی بودند که در بخش‌های فرهنگی و ادبی فعالیت می‌کردند. این در حالی است که سیاست سرویس‌های سیاسی بعد از جنگ تحمیلی این است که از این روش‌ها استفاده کنند”.

گفتنی است پیش از این افرادی چون “دکتر حسن عباسی” و “دکتر روازاده” نیز در اظهاراتی مشابه از نقش “کارتن یوگی و دوستان” و “آدامس جویدن” در فتنه خبرداده بودند.

در دادگاه فرمایشی سال ۸۸ نیز از “ماکس وبر” به عنوان یک فتنه گر یاد شد؛ فهرستی که اکنون   به  اشیای مصرفی و حتی غذا هم سرایت کرده است.

در بیانیه روز گذشته وزارت اطلاعات نیز که شباهت زیادی با اظهارات فضلی نژاد و محمدی دارد از “فتنه مستند سازان” و “فتنه دوبلورها” نیز پرده برداری شده بود.

اظهارات اینچنینی که از سوی جامعه معمولا به عنوان “طنز” تلقی می شود، هم اکنون به “دیدگاه امنیتی نظام” تبدیل شده و برای اثبات آن روزنامه نگاران و دیگر شهروندان مورد آزار و اذیت و تهدید و زندان قرار می گیرند.