پوکر بازی که ژتون ندارد و محتاج پول است

نویسنده

» گزارش نیویورک تایمز از تهدید قاسمی به قطع نفت

ایران تهدید کرده در صورتی که غرب تحریم ها علیه برنامه هسته ای جمهوری اسلامی را تشدید کند کل صادرات نفتی خود را متوقف خواهد کرد. ظاهرا ایران امیدوار است این تهدید باعث افزایش قیمت نفت شود و بازار جهانی سوخت را به لرزه در بیاورد تا دنیا به خاطر بیاورد که ایران قادر است انتقام سختی از اقتصاد دنیا بگیرد.

اما ظاهرا تهدیدی که رستم قاسمی ، وزیر نفت ایران در جریان کنفرانسی در دوبی مطرح کرده هیچ تاثیری نداشته است. این امر نشان دهنده این موضوع است که اثرگذاری ایران در بازار چقدر افت کرده است. حتی قیمت نفت به پایین تر حد در سه ماه اخیر رسیده است.

ایران چهارمین ذخایر نفتی دنیا را در اختیار دارد و پس از عربستان دومین کشور صادر کننده نفت در سازمان اوپک به شمار می رود. اما تحریم های ایالات متحده و اتحادیه اروپا در یکسال اخیر باعث شده قدرت حاکمیت در تولید و فروش نفت ، به عنوان اصلی ترین کالای صادراتی اش، کاهش پیدا کند.

آژانس بین المللی انرژی ـ– گروهی متشکل از وارد کنندگان اصلی نفت در غرب-ـ این ماه گزارش داده است که تولید نفت ایران به پایین تر میزان ممکن در ۲۵ سال اخیر، یعنی ۶۳.۲ میلیون بشکه در ماه سپتامبر رسیده و صادرات نفت ایران هم به ۸۶۰ هزار بشکه در روز کاهش پیدا کرده است. این را مقایسه کنید با ۲.۲ میلیون بشکه نفت که ایران در سال ۲۰۱۱ صادر می کرد. ایران البته این آمار را رد می کند.

در همین حال مقام های ایران اذعان کرده اند تحریم های غرب باعث ضربه خوردن اقتصاد کشور شده است. کارشناسان خارجی با اشاره به کاهش شدید ارزش ریال و دیگر شاخصه های اقتصادی پیش بینی کرده اند که وضعیت اقتصاد بدتر و بحرانی تر شود. با این حال اتحادیه اروپا و ایالات متحده گفته تحریم های بیشتری در راه است.

خبرگزاری ها به نقل از رستم قاسمی نوشته اند که ایران برنامه های احتیاطی در سر دارد که در صورت افزایش تحریم ها کشور را بدون نفت اداره کند. تحریم ها به این دلیل اعمال می شوند که ایران غنی سازی اورانیوم را تعلیق کند، غرب می گوید ایران در نظر دارد با غنی سازی به سلاح اتمی دست پیدا کند.

وزیر نفت ایران در کنفرانس دوبی گفته است: “اگر به افزایش تحریم ها ادامه دهید، ما صادرات نفت به دنیا را قطع خواهیم کرد. ما امیدواریم چنین اتفاقی نیفتد ، چون شهروندان دچار رنج می شوند. ما نمی خواهیم ببینیم شهروندان آمریکایی و اروپایی در رنج هستند.”

اما اظهارات وزیر نفت ایران که روزگاری باعث می شد معامله گران نفتی از ترس کاهش نفت، قیمت آن را افزایش دهد، هیچ اثری نداشته است. در بازار بورس نیویورک ۹۸.۱ دلار در هر بشکه کاهش یافت و به ۶۸.۸۶ دلار رسید که پایین ترین نرخ از دوازده جولای به حساب می آید.

کلیف کوپچان، یک تحلیل گر نفتی ساکن واشنگتن در گروه Eurasia می گوید: “پوکر بازی رستمی کلاسیک و ضعیف است. او مانند کسی بازی کرده است که ژتون هایش در حال اتمام است و احتیاج به پول دارد.”

منبع : نیویورک تایمز – 23 اکتبر