سه کتاب تبلیغاتی برای احمدی‌نژاد

نویسنده

» جامعه مدرسین هماهنگی با دولت را تکذیب کرد

ahmadinejad862.jpg

 در ادامه تبلیغات زودهنگام انتخاباتی حامیان احمدی‌نژاد که با انتشار سه کتاب از سوی نهاد ریاست‌جمهوری در تمجید از مواضع رئیس‌جمهور در سفر اخیر او به آمریکا وارد مرحله جدیدی شده، چند عضو برجسته جناح دولتی از هم‌اکنون احمدی‌نژاد را برنده انتخابات و رئیس‌جمهور آینده معرفی کردند. این در حالی است که نایب‌رئیس جامعه مدرسین قم اظهارات مشاور احمدی‌نژاد مبنی بر هماهنگی رئیس‌جمهور با مراجع و مدرسین حوزه را تکذیب و احتمال عدم حمایت “جامعتین” از او را مطرح کرده است.

محمود احمدی‌نژاد هفته گذشته در واکنش به فعالیت‌های انتخاباتی منتقدان خود، آنها را به انتشار آمار و اطلاعات دروغ علیه دولت متهم کرد و گفت: “آنهایی هم که این حرف ها را مطرح می‌ کنند، عجله نکنند انتخابات نزدیک است و این چیزها در معادلات مردم تاثیری ندارد.”

احمدی‌نژاد در شرایطی در برابر رقبای خود به طرح این سخنان پرداخت که برخی گزارش‌ها از عزم بخش‌هایی از محافظه‌کاران برای به چالش کشیدن وی در انتخابات حکایت می‌کند. همزمان موضوع عدم حمایت برخی مراجع و علمای برجسته محافظه‌کار نیز حامیان احمدی‌نژاد را با مشکل مواجه کرده است.

چندی پیش سقای بی‌ریا، مشاور احمدی‌نژاد در امور روحانیت، از هماهنگی با جامعه مدرسین حوزه علمیه قم برای برگزاری جلسه مشترکی با رئیس‌جمهور خبر داده بود. اما دیروز مقتدایی، نایب‌رئیس اول جامعه مدرسین، این خبر را به صراحت تکذیب کرد و به ایسنا گفت: “ما از این دیدار استقبال می‌کنیم، ولی هنوز در این ارتباط هماهنگی‌ای انجام نشده است.”

جامعه مدرسین مهمترین تشکل روحانی جناح محافظه‌کار است که محمد یزدی رئیس این تشکل هم یکی از حامیان جدی محمود احمدی‌نژاد است.

اما نایب رئیس این مجمع اینک از احتمال عدم حمایت جامعه مدرسین از احمدی‌نژاد هم سخن گفته است: “معلوم نیست در انتخابات آتی جامعه مدرسین با جامعه روحانیت در قالب جامعتین عمل کنند یا نه. اگر زمینه فراهم باشد هماهنگ عمل خواهند کرد، اما ممکن است جداگانه نیز عمل کنند.”

پیش از این، تشکل سیاسی روحانیان محافظه‌‌کار ـ جامعه روحانیت و جامعه مدرسین ـ با هماهنگی یکدیگر در انتخابات موضع‌گیری می‌کردند و در چند انتخابات اخیر هم حمایت “جامعتین” (جامعه روحانیت و جامعه مدرسین) همواره پشت نامزد اصلی اصولگرایان بود. اما اکنون به نظر می‌رسد جامعتین یا دست‌کم طیف‌هایی از این دو تشکل تمایل دارند که این پشتوانه را در انتخابات بعدی از احمدی‌نژاد سلب کنند.

آرای جدی احمدی‌نژاد

چند ماه قبل رهبر جمهوری اسلامی خواستار آن شد که گروههای سیاسی آرامش جامعه را به هم نزنند و از تبلیغات زودهنگام انتخاباتی بپرهیزند. اما نه تنها یکی از محافظه‌کارترین چهره‌های اصلاح‌طلبان یعنی مهدی کروبی به این توصیه گوش نداد و اعلام کاندیداتوری کرد، بلکه اصولگرایان و بخصوص طیف حامی احمدی‌نژاد هم به این خواسته رهبر توجهی نکردند و با گذشت زمان به فعالیت‌های انتخاباتی خود شدت بخشیدند.
اینک با جدی‌تر شدن احتمال حضور یکی از دو گزینه محمد خاتمی و میرحسین موسوی به عنوان نامزدهای نهایی اصلاح‌طلبان در انتخابات، اظهارنظرهای انتخاباتی چهره‌های جناح دولتی نیز علیه موسوی و خاتمی و به نفع احمدی‌نژاد افزایش یافته است؛ به طوری که در دو روز اول هفته جاری چند تن از حامیان مطرح احمدی‌نژاد صراحتا از قطعی بودن تکرار ریاست‌جمهوری احمدی‌نژاد، بالا بودن آرای او و پیروزی‌اش در انتخابات سخن گفتند.

در همین راستا مرتضی آقاتهرانی، شاگرد مصباح یزدی که استاد اخلاق هیات دولت بود و نماینده تهران شد، روز شنبه میرحسین موسوی را محروم از رای توده‌ها دانست و گفت: “به نظر من رای جدی از آن احمدی‌نژاد است. مردم در جریان سفرهای استانی دیده‌اند که آقای احمدی‌نژاد چقدر خوب برایشان کار می‌کند.”

در همین روز مرتضی نبوی هم وجود هرگونه تلاش در جبهه اصولگریان برای عبور از احمدی‌نژاد را تکذیب کرد و احتمال پیروزی وی در انتخابات را بالا خواند. وی در عین حال با استقبال از نامزدی میرحسین موسوی، یادآور شد که او را اصلاح‌طلب نمی‌داند و ممکن است بخش‌هایی از اصولگرایان هم به موسوی رای دهند.
روز یکشنبه هم خبرگزاری فارس به نقل از محسن کوهکن، عضو هیات رئیسه مجلس، یک قدم جلوتر رفت و مدعی شد که احمدی‌نژاد در همه نظرسنجی‌ها نفر اول است. وی گفت: “این نظرسنجی‌ها درخصوص 6 کاندیدای احتمالی از جریان اصولگرا و اصلاح طلب در شهرهای بزرگ صورت گرفته است و آخرین نظرسنجی نیز یکماه گذشته بوده که در همه آن‌ها احمدی نژاد در راس قرار داشته است… مطمئناً فاصله احمدی نژاد با سایر کاندیداها افزایش می‌یابد.”

اما در واکنش به این اظهارات، سایت “خبرآنلاین” از قول یکی از نزدیکان خاتمی نوشت که “نسبت آرای خاتمی به احمدی‌نژاد در کل کشور 2 برابر و در شهر تهران 3 برابر است.” وی درباره آرای میرحسین موسوی هم خبر داد که: “آرای ایشان به مراتب پایین تر از آقای خاتمی و حتی کمتر از احمدی نژاد بوده است.”

کتابهای تبلیغاتی جدید

همزمان سایت اطلاع‌رسانی دولت نهم روز گذشته خبر داد که نهاد ریاست‌جمهوری سه کتاب جدید را به چاپ رسانده که هر سه آنها به نحوی مربوط به سفر احمدی‌نژاد به نیویورک است. این سه کتاب با عناوین “عدل و صلح”، “حقیقت؛ گوهر گمشده جهان سیاست” و “دیپلماسی‌نامه” منتشر شده و حمید مولانا، مشاور احمدی‌نژاد که تابعیت آمریکایی دارد، بر آنها مقدمه نوشته است.

“مرکز پژوهش و اسناد ریاست‌جمهوری” که این سه کتاب را منتشر کرده، پیش از این هم کتاب‌هایی همچون “گفتار در روش ایرانیان” و “تجلی هویت ایرانی در نیویورک” را به چاپ رسانده بود که همانند سه کتاب بعدی، بار تبلیغاتی داشتند.

مسئولان این مرکز وابسته به نهاد ریاست‌جمهوری برای کتاب اخیر مقدمه‌ای نوشته و منتشر کرده بودند که در بخشی از آن سخنرانی احمدی‌نژاد در دانشگاه کلمبیا “فتح‌الفتوح” و “برتر از فتح فاو در جنگ تحمیلی” توصیف شده بود؛ توصیفی که اعتراض روزنامه کیهان را هم برانگیخت.

مرکز پژوهش و اسناد ریاست‌جمهوری در عین حال مجوز فصلنامه‌ای با عنوان دولت اسلامی را دریافت کرده که تاکنون تنها 2 شماره آن منتشر شده؛ اما از سوی دیگر تا به حال 49 شماره از بولتن بدون مجوز دیگری با عنوان “گزارش جمهور” را به عنوان ضمیمه این فصلنامه منتشر و در تیراژ چند صد هزار نسخه‌ای بین گروههای هدف در سراسر کشور توزیع کرده است.

محتوای این نشریه که آشکارا سمت و سوی تبلیغاتی دارد، تاکنون بارها اعتراض محافظه‌کاران منتقد دولت را برانگیخته است. چند ماه پیش سایت فردا به انتقاد از یک شماره بولتن “گزارش جمهور” پرداخت که در آن گفتارهای احمدی‌نژاد با امام اول شیعیان مقایسه شده و آمده بود: “سیمای ملکوتی حضرت امیرالمومنین (ع) را در گفتارهای رئیس جمهور ترسیم می نماییم و سپس همراه با دیدگاه ها و مبانی اندیشه های وی، به خوانش و تعمق دوباره در نهج البلاغه می پردازیم.”

روزنامه اعتماد هم چهار ماه پیش به محتوای یکی از شماره‌های بولتن تبلیغاتی نهاد ریاست‌جمهوری اشاره کرد که در آن با اشاره به سفر احمدی‌نژاد به ایتالیا، آمده بود: “کشور ایتالیا مسوول تامین امنیت رئیس جمهوری اسلامی ایران بود، اگرچه تیم حفاظتی رئیس جمهور نیز همه چیز را تحت نظارت داشت. گفته می شد کاروان حامل رئیس جمهوری اسلامی ایران یکی از بزرگ ترین کاروان های روسای جمهور در تاریخ تشریفات ایتالیا بود. این کاروان توسط نیروهای امنیتی و پلیس روی زمین و نیز چند هلی کوپتر از بالا اسکورت و همراهی می شد.”