تصمیم گیری درباره وزارت علوم با مجلس یا رهبر؟

فرشته قاضی
فرشته قاضی

» سرنوشت وزارت علوم امروز مشخص می شود؟

فخرالدین احمدی دانش آشتیانی امروز در شرایطی برای کسب رای اعتماد نمایندگان برای وزارت علوم به مجلس می رود که سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس می گوید احتمال رای آوردن او بسیار ضعیف است. عبدالوحید فیاضی، مسئولیت این مساله را متوجه دولت میداند و به “روز” می گوید: دولت توجه ندارد وقتی یک خط مشی رای نیاورد، گزینه های مشابه با همان زمینه فکری هم رای نخواهند آورد.

نیره اخوان، عضو کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس هم در مصاحبه با “روز”می گوید که وضعیت بغرنج فعلی در ارتباط با وزارت علوم بیش از هر چیز به آموزش عالی کشور صدمه می زند. او هم این مساله را متوجه دولت میداند.او هرچند حاضر نیست توضیح بیشتری بدهد اما می گوید مجلس نظر مساعدی نسبت به وزیر پیشنهادی ندارد.در هرحال بعد از شنیدن نظر موافقان و مخالفان می توان به جمع بندی و تصمیم رسید. همزمان مهناز بهمنی، دیگر نماینده مجلس به خطوط قرمز و میثاق شهدا اشاره می کند و می گوید باید گزینه ای به مجلس معرفی می شد که وضعیت فعلی حاکم بر وزارت علوم پایان پذیرد.

سایر نماینده های مجلس هم هرگونه اظهارنظری را به بعد از جلسه امروز موکول می کنند؛ اما وضعیت فعلی به چه شکلی امکان دارد تغییر کند؟ آیا چهارمین گزینه حسن روحانی امروز موفق خواهد شد رای اعتماد مجلس را برای وزارت علوم کسب کند یا آنطور که کریمی قدوسی، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس گفته در نهایت این رهبر جمهوری اسلامی است که براساس خواست نمایندگان مجلس درباره وزارت علوم تصمیم خواهد گرفت؟ یک روز مانده به جلسه بررسی صلاحیت آقای احمدی آشتیانی، نمایندگان مجلس از اظهارنظر در این زمینه خودداری می کنند. جواد کریمی قدوسی اما به خبرگزاری ایلنا گفته است که رای عدم اعتماد به آقای آشتیانی از آقای نیلی، گزینه قبلی هم بیشتر خواهد بود و “نمایندگان نامه ای تهیه کردند که فردا یا پس فردا به رهبر انقلاب تقدیم خواهد شد و درخواست این است که ایشان با جایگاه رفیع شان در نظام، در خصوص این وزارتخانه تدبیری بفرمایند”.

نامه ای که نیره اخوان و مهناز بهمنی از آن ابراز بی اطلاعی می کنند. نیره اخوان، عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس می گوید: من چنین نامه ای را امضا نکرده ام و اطلاعی از این نامه ندارم. اما مجلس در کل نظر مساعدی نسبت به گزینه پیشنهادی ندارد. در هر صورت امروز هم پس از شنیدن صحبت های مخالف و موافق انشالله تصمیم گیری خواهیم کرد اما این قضیه دارد به سیستم آموزش عالی کشور صدمه می زند و دولت در این زمینه مسئول است.

مهناز بهمنی، عضو فراکسیون شاهد و فراکسیون اصولگرایان مجلس هم می گوید که چنین نامه ای را امضا نکرده. او توضیح می دهد: من در موقعیتی هستم که مشخصا نمیتوانم بعضی از مسائل را برای شما باز کنم. اما معتقدم بالاخره هرچقدر وزیر پیشنهاد شود و وضعیتی که الان است از این وضعیت دربیاید بهتر است و در این شک و شبهه ای نیست و باید گزینه ای معرفی می شد که این وضعیت تمام می شد. بالاخره بعضی مسائل و مشکلاتی که با حضور وزیر و دستور اوحل و فصل می شود ولی بعضی آرمان ها برای هر فرد ایرانی در نظر گرفته شده که انشالله بتوانیم با میثاق نامه ای که با شهدا داریم آنها را رعایت کنیم.

از او سوال می کنم شما به وزیر پیشنهادی چه رایی خواهید داد؟ می گوید: ما هم موافقان را گوش خواهیم داد هم مخالفان را. قطعا نظر شخصی من هم، با توجه به تحلیل هایی که دارم، این است که بالاخره ما یک خط قرمز هایی داریم. من اعتقادم این است که باید مسائل را نسبی در نظر بگیریم؛ هم کارایی، هم اعتقادات، هم مبانی نظام و هم خطوط قرمزی که حتما لحاظ خواهیم کرد. در کل انشالله خیر است.

این نماینده مجلس در پاسخ به این سوال که منظور شما از خطوط قرمز آن چیزی است که به عنوان فتنه مطرح می شود؟ می گوید: فتنه هم یکی از موارد است، ما باید جنبه های مختلف را بررسی کنیم، فقط فتنه نیست. اجازه بدهید بعد از جلسه رای اعتماد در خدمت تان باشیم.

عبدالواحد فیاضی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس اما از اظهارنظر درباره نامه ای که کریمی قدوسی از ان سخن گفته خودداری می کند و در عین حال می گوید: تاکنون هر چهار نفری که به عنوان وزیر علوم از سوی دولت معرفی شده اند در یک خط و سیاق بوده اند. دولت توجه ندارد وقتی یک خط مشی رای نمی گیرد افراد مشابه او با همان زمینه های فکری نیز رای نخواهند آورد.

او مسئولیت صدمه دیدن وضعیت آموزش عالی را متوجه دولت می داند که با معرفی گزینه های مشابه، امکان اخذ رای اعتماد از مجلس را از خود سلب می کند.

در عین حال کریمی قدوسی گفته است که بعد از پنج آذر دولت دیگر حق هیچگونه دخل و تصرف در وزارت علوم را ندارد مگر اینکه اذن رهبر انقلاب را بگیرد زیرا براساس تفسیر شورای نگهبان اداره این وزارتخانه شرعی نیست.

این سخن عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس که از چهره های وابسته به جبهه پایداری در مجلس است، نشان از عزم جبهه پایداری و اصولگرایان تندرو برای عدم رای اعتماد به احمدی آشتیانی دارد؛ چهارمین گزینه پیشنهادی حسن روحانی به عنوان وزیر علوم که همزمان با قرائت نامه معرفی او به عنوان گزینه پیشنهادی دولت، برخی نمایندگان از عبارت دو دو استفاده کردند. رفتاری که بیش از هر چیز نشانگر مخالفت آنها با وزیر پیشنهادی است.

 

مدارک دستکاری شده!

حسن روحانی به گفته یکی از مدیران معاونت پارلمانی رئیس جمهور امروز در جلسه بررسی صلاحیت گزینه پیشنهادی اش برای وزارت علوم حضور خواهد یافت. همزمان خبرگزاری ایلنا خبر داده است که مخالفان دولت قصد دارند در جلسه امروز ویدئو، فایل های صوتی و یک استشهاد رو کنند؛ ویدئوها و فایل هایی که براساس گزارش این خبرگزاری دستکاری شده: فیلم مورد نظر صحنه‌هایی از حضور برخی چهره‌های انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ در یکی از موسسه‌های وابسته به مجتمع آموزشی مفید که ریاست آن در یکی دو دهه اخیر بر عهده دانش آشتیانی بوده است را نشان می‌دهد. در اصل فیلم مورد نظر مربوط به روزهای پیش از انتخابات است اما با درایت مخالفان دولت قرار است که این فیلم به عنوان یک اتفاق پس از انتخابات جلوه داده شود تا سناریوی حضور فعال دانش آشتیانی در حوادث سال ۸۸ نیز تایید گردد.

براساس همین گزارش: فایل‌های صوتی مربوط به جلسات ستادی اصلاح طلبان در سال ۸۸ البته بازهم قبل ار انتخابات نیز به عنوان یک مرجع برای فتنه گر دانستن دانش آشتیانی انتخاب شده است. جالب‌ترین قسمت ویژه برنامه مخالفان دولت اما در مورد قسمت سوم مدارک آنان است. یعنی درست جایی که از نگهبان محله این موسسه آموزشی تحقیق به عمل آمده است و در مورد نقش دانش آشتیانی در حوادث سال ۸۸ سوال پرسیده شده است.

در چنین وضعیتی علی مطهری، نماینده اصولگرای مجلس که اعلام کرده به عنوان یکی از موافقان وزیر پیشنهادی برای دفاع از او ثبت نام خواهد کرد در جمع خبرنگاران در واکنش به این اسناد دستکاری شده گفته: امیدوارم این فیلمی که قرار است دوستان پخش کنند اکشن و جذاب باشد تا لذت ببریم.

فرجی دانا، وزیر علوم کابینه حسن روحانی، روز چهارشنبه ۲۹ مرداد ماه با استیضاح نمایندگان مجلس از وزارت برکنار شد. پس از او حسن روحانی، محمد نیلی احمدآبادی را به عنوان سومین وزیر پیشنهادی به مجلس معرفی کرد که او نتوانست رای اعتماد مجلس را کسب کند.

جعفر میلی منفرد اولین وزیر پیشنهادی حسن روحانی برای وزارت علوم بود که با رای عدم اعتماد از راهیابی به سمت وزارت بازمانده بود. چهارمین وزیر پیشنهادی برای وزارت علوم در حالی امروز به مجلس می رود که وزارت علوم با سرپرست اداره می شود و محمدعلی نجفی، سرپرستی این وزارتخانه را برعهده دارد. مخالفان دولت همواره گزینه های پیشنهادی دولت برای این وزارتخانه را متهم به دست داشتن در فتنه یا عدم اعلام برائت از فتنه کرده اند؛ عنوانی که به معترضان پس از انتخابات جنجال برانگیز سال ۸۸ اطلاق می کنند.