فشار بر زنان بی‌حجاب در اینترنت

نویسنده
تلگراف

» گزارش تلگراف از موضع‌گیری‌های مختلف درباره حجاب

زنان ایرانی که تصاویر بدون حجاب خود را در اینترنت به اشتراک گذاشته‌اند با واکنش شدید محافظه‌کاران جمهوری اسلامی مواجه می‌شوند. ده‌ها زن در حالیکه حجاب‌شان را در پارک‌ها، کنار دریا و خیابان‌ها برداشته بودند، تصاویر خود را در فیسبوک گذاشتند.

گروه “آزادی یواشکی من” توسط مسیح علی نژاد روزنامه‌نگار ایرانی مقیم لندن با هدف ایجاد مناظره در مورد این‌که آیا زنان باید حق انتخاب داشتن یا نداشتن حجاب را داشته باشند یا نه، تشکیل شده‌ است.

در دو روز اول، ۳۰ هزار زن تصاویر خود را به اشتراک گذاشته‌اند. روی این صفحه نوشته است: “این‌جا ایران است… وزیدن باد در میان تارهای مو، بزرگترین رویای یک دختر است.”

خانم علی نژاد با پیام حمایت بین‌المللی مواجه شده‌ است اما در داخل ایران وضعیت این چنین نیست.

در حرکتی متقابل، دو تظاهرات طرفدار حجاب در تهران برگزار شد و مردان و زنان تندرو خواستار برخورد مقامات با بدحجابی شدند.

صفحات فیسبوک رقیب هم درست شده است، از جمله یکی با عنوان آزادی واقعی زنان ایرانی که در واکنش به صفحه علی نژاد شکل گرفته است. اعضای این صفحه می‌نویسند، حجاب رهایی‌بخش است و زنان نباید حق انتخاب داشته باشند و برای حفاظت از عفت زن، حجاب باید اجباری باشد.

در یک پست، روی تصاویر سه روزنامه‌نگار زن ایرانی که خارج از کشور کار می‌کنند و بدون حجاب در تلویزیون ظاهر می‌شوند کلمه تجاوز نوشته شده است. همراه این تصاویر پیامی وجود دارد که می‌گوید زنانی که حجاب ندارند بیشتر در معرض تجاوز قرار می‌گیرند.

در صفحه دیگری با عنوان آزادی یواشکی مردان، صفحه گروه زنان مورد تمسخر قرار گرفته و مردها با به سر کردن روسری و ملحفه تصاویر خود را به اشتراک گذاشته‌اند.

طبق قانونی اسلامی که از انقلاب ایران در سال ۱۹۷۹ برقرار شد، زنان مجبورند خود را با حجاب یا نقاب بپوشانند.

پلیس اخلاقی بصورت روزانه به “بدحجاب ها” تذکر می‌دهد و در مواردی بصورت موقت آن‌ها را بازداشت می‌کند.

ماه گذشته ماه خوبی برای حقوق زنان در ایران نبود. فعالان تلاش می‌کنند، لیلا حاتمی، بازیگر ایرانی را که این هفته در فستیوال کن گونه مردی را بوسید در ملا عام با شلاق تنبیه کنند. چند زن دیگر که در ویدئویی برای آهنگ “خوشحال” فارل ویلیامز شرکت داشتند نیز بازداشت و مجبور شدند به خاطر “جریحه‌دار کردن عفت عمومی” از ملت عذرخواهی کنند.

این رویداد، کشمکش بین محافظه‌کاران ایران و کسانی را نشان می‌دهد که امیدوارند حسن روحانی موضع خصمانه کشور با غرب را نرم‌تر و عرف‌های اجتماعی جمهوری اسلامی را آسان‌تر کند.

منبع: تلگراف - 23 مه 2014