چرا شیخ در سیدنی آزاد بود؟

تلگراف
تلگراف

» گزارش تلگراف از گروگان گیری استرالیا

مقامات اطلاعاتی استرالیا با این سئوال مواجه‌اند که چرا یک اسلام‌گرای خودخوانده که ۱۷ نفر را در یک کافه در مرکز سیدنی به گروگان گرفت، تهدید امنیتی قلمداد نشده بوده است.

من هارون مونس ۵۰ ساله که این گروگان‌گیری را ۱۶ ساعت ادامه داد، با حمله پلیس به همراه دو تن از گروگان‌هایش کشته شد. چهار نفر، از جمله یک افسر پلیس که صورتش با گلوله خراشید، زخمی شده‌اند.

گفته می‌شود این شیخ خود‌خوانده سال گذشته به خاطر نگارش نامه‌های نفرت‌بار به خانواده سربازان کشته شده استرالیا در افغانستان دادگاهی شده بود. او همچنین متهم به همکاری در قتل همسر قبلی خود و ۴۰ مورد آزار جنسی است. با این حال بارها در تلویزیون استرالیا ظاهر شده و نظرات ضدغربی خود را عنوان کرده است و با این حال، مقامات اطلاعاتی این کشور او ‌را بی‌آزار پنداشته‌اند. در نتیجه او توانست وسط روز در منطقه تجاری مارتین پلِیس با یک اسلحه دستی وارد کافه شود و مردم را به گروگان بگیرد.

نهایتا پلیس حوالی ساعت دو نیمه شب به ساختمان حمله کرد. اندرو اسکیپیونه، کمیسر پلیس نیوسات‌ولز، گفت، افسران او پس از شنیدن صدای شلیک گلوله هیچ چاره‌ای جز ورود به ساختمان نداشتند. او در کنفرانس خبری گفت: “آن لحظه فکر کردند اگر وارد نشوند ممکن است جان افراد بیشتری گرفته شود. صدای شلیک باعث شد ماموران مستقیم سراغ نقشه اضطراری بروند.”

با این حال، مایک بیرد، استاندار نیوسات‌ولز عنوان کرد که ممکن است نیروهای پلیس ماموریت خود را به نحو احسنت انجام نداده باشند. او در پاسخ به این‌که آیا مونس باید آزاد می‌بوده گفت: “چیزی که من می‌دانم این است که در قلب شهر ما یک حمله وحشتناک صورت گرفته و در روزها و هفته‌های آینده سئوالات زیادی در مورد چرایی حوادث ۲۴ ساعت گذشته پرسیده می‌شود.”

تونی ابوت، نخست وزیر استرالیا از مردم این کشور خواست از این حمله نهراسند و مثل همیشه سر کارهایشان بروند. وی گفت: “دلیل تمام حملاتی از این دست این است که مردم بترسند و زندگی عادی خود را رها کنند. استرالیا یک جامعه آرام، باز و گشاده‌‌دست است. هیچ‌چیز نباید این را تغییر دهد.”

در ماه‌های اخیر سرویس امنیتی استرالیا با تهدید ترویست‌های اسلام‌گرایی مواجه بوده که در این کشور رشد کرده‌اند. اکثر آن‌ها از میان جوانان ناراضی جوامع مهاجر مسلمان برخاسته‌اند. تصور می‌شود حدود ۹۰ استرالیایی در عراق و سوریه برای داعش می‌جنگند.

سه ماه پیش، کمی پس از آن‌که آقای ابوت سطح هشدار امنیتی را بالا برد، پلیس از نقشه ای برای سر بریدن مردم و انتشار فیلم آن به عنوان تبلیغ برای داعش پرده برداشت. مکان پیشنهادی مارتین پلِیس بود که یکی از گذرگاه‌های پرتردد سیدنی محسوب می‌شود.

مونس در سال ۱۹۹۶ از ایران به استرالیا مهاجرت کرد. اکثریت این کشور شیعه هستند که از نظر افراط‌گرایان سنی داعش کافر محسوب می‌شوند. او مدتی بعد به کیش سنی درآمد و شروع به مخالفت با عملیات نظامی آمریکا در عراق و افغانستان کرد. استرالیا از هر دو این عملیات حمایت کرده و برای نیروهای عراقی در نبرد با داعش مستشار نظامی فرستاده است.

مونس سال گذشته برای خانواده‌های قربانیان استرالیا در این جنگ‌ها نامه نوشت و آن‌ها را با خوک مقایسه کرد و به همین خاطر به ۳۰۰ ساعت خدمات اجتماعی محکوم شد. همسر او، امیره درودیس ۳۴ ساله نیز به خاطر همکاری در نوشتن این نامه‌ها مقصر شناخته شد.

سال گذشته این زوج متهم به همکاری در قتل نولین هیسون پل ۳۰ ساله، همسر سابق مونس شدند. دادگاه به خطار کمبود شواهد کافی آن‌ها را به قید وثیقه آزاد کرد. در ماه اکتبر، او متهم به ۴۰ فقره آزار جنسی علیه شش زن شد.

پلیس استرالیا او را یک منزوی کم‌عقل تصور می‌کرد و تهدید امنیتی نمی‌شمرد. آقای ابوت گفته است: “این بسیار تکا‌ن‌دهنده است که مردم بی‌گناه باید گروگان یک مرد مسلح با ادعای انگیزه‌های سیاسی شوند.” دیوید کامرون هم بیانات او را تکرار کرد و هشدار داد، حملاتی مشابه سیدنی می‌تواند در بریتانیا هم اتفاق بیفتد. وی گفت: “وضعیت بسیار نگران‌کننده‌ای است. این رویداد چالشی جهانی را در مقابله با اسلام‌گرایان افراطی نشان می‌دهد.”

 

منبع: تلگراف - 15 دسامبر