نگاه دیگران

نویسنده

زندگی، کارها و کتاب آخر

راوی یک داستان بزرگ

 

نشریات معتبر جهان،به بهانه انتشار کتاب تازه رویا حکاکیان زندگی، فعالیت و کتاب های او را مرور کرده اند و به “ قاتلان قصر فیروزه” پرداخته اند.

 

یک زندگی در یک نگاه

رؤیا حکاکیان، نویسنده و شاعر فارسی زبان است که مقاله ها، تحلیل ها و نظراتش در مورد کتب منتشر شده در نشریات انگلیسی زبان مانند نیویورک تایمز، دیلی بیست، نیوزویک، وال استریت ژورنال و همچنین برنامه خبری “همه چیز در نظر گرفته شده” در رادیو عمومی ملی خوانده و شنیده می شود. او که یکی از بنیانگزاران مرکز استاد حقوق بشر ایران است، بیش از ده ها ساعت همکاری در برنامه هایی تلویزیونی، ازجمله برنامه خبری “۶۰ دقیقه” در شبکه سی بی اس، داشته است. رؤیا همچنین نویسنده دو مجموعه اشعار فارسی است و در دایرة المعارف آکسفورد به نام “جهان اسلام مدرن” در زمره شاعران جدید زبان فارسی شناخته می شود. اشعار او در بسیاری از مجموعه های گلچین اشعار در سراسر جهان، ازجمله La Règle du Jeu و Strange Times My Dear منتشر شده است. او همچنین از اعضای هیأت مدیره سازمان پناهندگان بین المللی است.

آخرین کتاب او تحت عنوان “قاتلان قصر فیروزه ” درمورد برنامه های تروریستی ایران علیه مخالفان ایرانی تبعید شده در اروپای غربی است. این کتاب ازسوی نیویورک تایمز جزو کتب برجسته سال ۲۰۱۱ و ازسوی نیوزویک نیز جزو ۱۰ کتابی که نباید خواندن آنها را ازدست داد معرفی شد. او در کتاب موفق دیگری تحت عنوان “سفر از سرزمین نه” دوران بلوغ خود را به عنوان یک یهودی در ایران پس از انقلاب تفسیر کرده. این کتاب به زبان های مختلف ازجمله آلمانی، هلندی و اسپانیایی ترجمه شده است.

رؤیا که در تهران در یک خانواده یهودی متولد و بزرگ شده در می ۱۹۸۵ به ایالات متحده رفت و پناهندگی سیاسی گرفت. او درحال حاضر در ایالت کانتیکت زندگی می کند.

 

قاتلا ن قصر فیروزه

داستان کتاب: ۱۳ سال پس از انقلاب اسلامی ۱۹۷۹ در ایران، رهبران تبعیدی مخالف در برلین غربی ترور شدند. یکی از بازماندگان و بیوه یکی از قربانیان جنبشی را آغاز کردند که نه تنها تهران بلکه برخی از قدرتمندان آلمان را نیز به چالش کشیدند. زمانی که یکی از دادستان های مصمم فدرال دادگاه میکونوس را به عهده گرفت و منجر به صدور حکمی شد که هم آلمان و هم ایران را تکان داد و اتفاقی افتاد که کمتر کسی پیش بینی آن را می کرد: عدالت.

اسکات سیمون ، روزنامه نگار آمریکایی از برنامه Weekend Edition در رادیو ملی عمومی، درباره کتاب اخیر او می نویسد: “رؤیا حکاکیان کتابی نوشته که در آن واحد تحقیقی از یک جنایت و یک بررسی قانونی و پلیسی است که نشان می دهد چگونه این قتل ها زندگی کسانی را که زنده ماندند، دراین باره تحقیق کردند و عزادار شدند تغییر داد.”

جو کلاین ، از مجله تایم می نویسد: “این یک کتاب جذاب و مهیج به همراه تمامی عناصر یک کتاب جنایی بزرگ است: یک جنایت وحشتناک، تبهکاران ناهنجار و خطرناک، تحریکات بین المللی، خیانت های شخصی، یک دادستان شریف و یک قاضی شرافتمند. رؤیا حکاکیان داستان بزرگی را نقل کرده، ولی مهم تر از آن نشان دادن فساد مخربی است که در قلب حکومت ایران وجود دارد.”

لسلی اشتال، از برنامه ۶۰ دقیقه می گوید: “رؤیا حکاکیان شخصیت نادری است: شاعری است که به یک روزنامه نگار تفحص گر تبدیل شده. نتیجه این ترکیب غیرمعمول یک اثر افشاگر به سبک و سیاق روزنامه نگاری است که بسیار روان و زیبا نوشته شده. به واقع که یک شاهکار است.”

آر. جیمز ووسلی ، رییس سازمان سیا بین سال های ۱۹۹۲ تا ۱۹۹۴ می گوید: “این کتاب تمثیلی عجیب از تلاشی است که در دوران ما میان دیکتاتوری و حاکمیت قانون وجود دارد.”

نیویورک تایمز می نویسد: “در مورد این کتاب تحقیقات دقیقی صورت گرفته و نثر آن کاملاً روشن و واضح است. این داستان خشونت سیاسی بر فضای نگرانی می افزاید و روابط میان ایران و غرب را پیچیده می کند. یک داستان جالب توجه از یک دادگاه فوق العاده… یادآوری نگران کننده ای از خطرات تعصب گرایی و افراط گرایی.”

نیوزویک و دیلی بیست می نویسند: “قاتلان قصر فیروزه ای یک داستان بسیار دقیق و میخکوب کننده است: یک داستان واقعی که می توان آن را به مانند یک داستان بین المللی جنایی خواند.”

سایت بازبینی کتب کیرکوس درباره آن می نویسد: “یک داستان جالب در مورد یک قتل چندجانبه و دادگاهی که منجر به یک تغییر الگو در رفتار کشورهای اروپایی با ایران پس از انقلاب شد… یک داستان جنایی سیاسی غیرتخیلی بسیار عالی.”

کریستوفر هیچنز نیز می نویسد: “کتاب زیبای رؤیا حکاکیان تنها به یکی از این جنایت ها اشاره می کند و مخالفان شجاع و وکلایی را که توانستند یکی از نادرترین موفقیت های بشری را به انجام برسانند مورد ستایش قرار می دهد؛ یک پیروزی واقعی برای حقیقت و عدالت.”

و اورشلیم پست نیز در اظهارنظری کوتاه می نویسد: “کتابی است که دستاوردها و شیوه های جدیدی را معرفی می کند.”