اعتراض به وضعیت آب؛ بازداشت روستانشینان

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» هیچ کس پاسخ‌گو نیست

چهار نفر از اهالی روستایی در اطراف یاسوج که نسبت به یک تصمیم اداره کل امور آب استان کهگیلویه و بویراحمد اعتراض کرده بودند بازداشت شدند. این تجمع در اعتراض به صدور مجوز آب از سرچشمه روستای “گردوکنگگ تنگ سرخ بویراحمد” برای طرح پرورش ماهی صورت گرفته است.

معترضان روز سه‌شنبه با وجود بارش باران برای دومین‌بار در یک‌ماه گذشته مقابل استانداری دست به اعتراض زدند.

به گزارش خبرگزاری ایلنا،‌ روستاییان روز سه‌شنبه در تجمع دوم اعلام کردند تا زمان دریافت نتیجه، محل استانداری کهگیلویه و بویراحمد را ترک نمی‌کنند.

بر اساس این گزارش تجمع‌کنندگان از بازداشت چهار نفر از روستانشینان “ گردوکنگ تنگ سرخ ” نیز ابراز نگرانی کرده و خواستار آزادی آنان شده‌اند.

گزارش شده که قرار است تجمع کنندگان با استاندار کهگیلویه و بویراحمد دیداری داشته باشند.

روستایان تصمیم اداره کل امور آب استان در مورد صدور مجوز برای برداشت آب از سرچشمه روستا را “عجیب” خوانده و گفتهاند این اقدام زندگی آنها را به “خطر” خواهد انداخت.

یکی از اهالی این روستا گفته اداره کل امور آب استان با موافقت خود با این تصمیم، زندگی روستانشینان را به خطر انداخته است.

به گفته علی‌حسین فریدونی،‌ روستای گردوکنگگ تنگ سرخ بویراحمد یکی از روستاهای گردشگرپذیر شهرستان بویراحمد (یاسوج) است و به ثبت اداره کل میراث فرهنگی نیز رسیده است. او همچنین گفته که با اقدام اداره کل امور آب کهگیلویه و بویراحمد شاهد تخریب چشم‌اندازهای گردشگری در این روستا خواهیم بود.

یکی دیگر از ساکنان معترض روستا با انتقاد از تصمیم اداره امور آب گفته است: “پیگیری‌های متعدد و خواهش‌های فراوانی از این اداره کل برای جلوگیری از افزایش آب به طرح پرورش ماهی را نمودیم اما متاسفانه هیچگونه پاسخی به ما داده نشده است.”

او با تاکید براینکه باغات روستاییان هم اکنون در معرض خطر خشکسالی قرار گرفته هشدار داده است: “در صورت اجرایی شدن مجوز اداره کل امور آب، یقین داریم محیط زیست این روستا بدلیل همین طرح پرورش ماهی تخریب می‌شود.”

اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و میراث فرهنگی شهرستان بویراحمد در مهرماه طی نامه‌ای از رئیس آب منطقه آب این شهرستان خواسته بود از انتقال آب در ابتدای تنگه (چشمه) خودداری کند.

میراث فرهنگی اینک تهدید کرده که در صورت بی‌توجهی به درخواست این اداره از سوی امور آب شهرستان، اداره میراث فرهنگی نسبت به جمع آوری لوله‌های انتقال بدون مجوز از این اداره اقدام خواهد کرد.

در ماه‌های گذشته گزارش‌های متعددی منتشر شده که نشان می‌دهد مردم در شهرهای مختلف ایران با بحران کمآبی و بی‌آبی دست و پنجه نرم می‌کنند.

۱۲ کلانشهر بزرگ ایران که جمعیت آنها در مجموع حدود ۲۳ میلیون نفر است در بحران کم آبی به‌سر می‌برد.

کارشناسان می‌گویند بیشترین میزان آب در ایران صرف بخش کشاورزی می‌شود.

بسیاری از دریاچه‌ها و تالاب های پر اهمیت ایران مانند هامون و ارومیه که منبع تامین آب کشاورزی و آب آشامیدنی هستند طی سال گذشته تا آستانه خشکی کامل پیش رفته‌ٔاند.