شکایت و افشاگری؛ پرونده هایی که باز نمی شوند

نویسنده
نازنین کامدار

» صف آرایی تندتر جناح ها

در ادامه افشاگری های پیاپی مقامات دولت روحانی درباره فساد اقتصادی عوامل دولت احمدی نژاد، طی دو روز گذشته دو مقام بلند پایه، رقبای سیاسی خود را به افشاگری های بیشتر و تبعات جبران ناپذیر آنها تهدید کردند.این تهدید ها در شرایطی صورت می گیرد که محمود احمدی نژاد، که متهم به اجرای این “غارت سازمان یافته” برای یک جناح سیاسی است، هم اکنون با زمزمه برخورد یا بازداشت احتمالی مواجه و او هم در صدد طرح شکایت از مقامات دولت فعلی است.

بنا به نوشته رسانه های داخلی، پس از طرح شکایت محمود احمدی نژاد از اسحاق جهانگری که با عنوان “نشر اکاذیب و افتراء” ثبت شده، معاون اول دولت حسن روحانی، او و همپیمانان سیاسی اش را با اظهاراتی تند مخاطب قرار داد و گفت حرف های بسیار بیشتری در سینه دارد که در صورت لزوم آنها را بازگو خواهد کرد.

اسحاق جهانگیری گفت: “طرف امضا کرده که ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار پول نفت کشور در اختیار آقایی قرار بگیرد اما به جای اینکه شرمنده ملت باشد و از ملت عذرخواهی کند و بگوید که اشتباه کرده‌ام، البته نمی‌گوییم که سوءنیت داشته است، تازه طلبکار هم است و جوری حرف می‌زند که انگار دیگران بدهکار هستند که این شرایط ایجاد شده است. گفته می‌شود دو میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار در تاریخ بی‌سابقه است که واقعا بی‌سابقه است. بنده در جایی گفته‌ام که اگر کسی را پیدا کردید که دو میلیارد و ۷۰۰ میلیون و یک دلار برده باشد بگویید که من از ملت ایران عذرخواهی می‌کنم و می‌گویم از او دزد بزرگتری نیز بوده است. در دنیا می‌گویند که با ۱۰ میلیون دلار فیفا به هم ریخته و پول جابه‌جا شده است که ضمانتنامه پولی نیست و پول است که دو میلیون و ۷۰۰ میلیون دلار پول جابه‌جا شده است به این آقا می‌گویند که ما نمی‌توانیم این پول را توزیع کنیم و شما آن را توزیع کن، بخشی از آن نیز پول نفت بوده و به مردم تعلق دارد. مگر می‌شود این مبلغ را با چمدان جابه‌جا کرد. ما که در این تحریم‌ها بوده‌ایم و می‌دانیم که چقدر سخت است”.

او افزود: “من از همین‌جا می‌گویم نه در این دولت بلکه در دوران گذشته تصمیماتی گرفته شده و عده‌ای سودجو دست به کارهایی بزنند و برخی از پول‌های کشور دست‌شان است. البته تا این لحظه چیزی نگفته‌ایم و در این سینه حرف‌های زیادی برای گفتن است که به وقتش می‌گویم. دو سال از روی کار آمدن دولت جدید می‌گذرد و مکرر به دستگاهی که مسئول آن است گفته‌ایم که ارز مملکت را گرفته‌اید که کاری در دوران تحریم انجام دهید حالا ارز را برگردانید اما با نهایت جسارت نه تنها آن را برنگردانده‌اند همین‌جور نگاه می‌کنند، البته سعی می‌کنیم تا جایی که سعی می‌شود این مسائل را نگوییم تا مردم نگران نشوند. یکی از کارهایی که باید انجام شود مبارزه با فساد جزئی و کلان است”.

این اظهارات پس از آن بود که محمود احمدی نژاد، درست در همان روزی که رسانه ها از بازداشت اسفندیار رحیم مشایی خبر دادند، از اسحاق جهانگیری به اتهام “نشر اکاذیب و افتراء به قصد تشویش اذهان” شکایت کرد؛ شکایتی که به نظر می رسد، تلاش محمود احمدی نژاد برای تغییر روند افشاگری ها بر علیه او و بازداشت یاران حلقه نزدیک اش باشد.

به نوشته رسانه ها، او دیروز نیز یک شکایت دیگر از مقامات دولت ثبت کرد تا تلاش اش برای تغییر شرایط کنونی را بیش از پیش نشان دهد.

عادل حیدری وکیل مدافع محمود احمدی نژاد درباره شکایت جدید او گفته است: “همانطور که پیشتر نیز اعلام کرده بودیم شکایت از افترا زنندگان و منتشرکنندگان اکاذیب ادامه خواهد داشت. آقای اشرفی اصفهانی حتی یک دلیل کوچک هم برای اظهارات خود ندارد تا بتواند به سازمان بازرسی کل کشور یا هر مرجع دیگری ارایه کند؛ بنابراین علیه ایشان به دلیل انتشار اکاذیب، افترا طرح شکایت می‌کنیم. آقای اشرفی اصفهانی اتهامات زیادی را به دولت‌های نهم و دهم به ریاست آقای احمدی‌نژاد و کارگزاران این دولت‌ها به ویژه آقای حمید بقایی معاون اجرایی رئیس‌جمهوری سابق منتسب کرده است و این در حالی است که حتی یک دلیل کوچک نیز برای اتهامات انتسابی ندارد و به همین دلیل هم نامه‌های سازمان بازرسی کل کشور مبنی بر ارائه مستندات از سوی وی، بی‌پاسخ مانده است. بدیهی است این عدم پاسخ‌گویی آقای اشرفی‌اصفهانی که در سمت ریاست هیئت بدوی رسیدگی به تخلفات نهاد ریاست جمهوری است، معنایی جز عدم وجود حتی کوچکترین دلیل مثبت برای اکاذیب منتشر شده ندارد و لذا از آقای اشرفی اصفهانی تحت عنوان مجرمانه افترا و نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی طرح شکایت خواهیم کرد”.

گفتنی ست، محمد اشرفی اصفهانی، رئیس هیأت بدوی رسیدگی به تخلفات نهاد ریاست‌ جمهوری است که در اسفند ماه سال گذشته دولت محمود احمدی نژاد را “آلوده ترین دولت بعد از انقلاب” معرفی و تهدید کرد که “اکنون نوبت بگم بگم های ماست”.

 

همزمان با این شکایت و تهدید به افشاگری بیشتر، ناصر سراج، رئیس سازمان بازرسی هم از “ناگفته” های زیادش سخن گفته و تاکید کرده است که کارشکنی ها حتی در عرصه پزشکی نیز دیده می شود.

او گفته: “کلیه مدارک و مستندات پرونده ها را داریم اما به دلیل برخی از مسائل قادر به بیان این گزارشها نیستیم. در این راستا گزارشهای خوبی داریم که اگر افشا شود شاید برای برخی از آقایان چیزی باقی نماند. متأسفانه از منظر قانونی اجازه انتشار نداریم وگرنه برای این آقایان جزئیات را عنوان می کردیم. اگر گوشه ای از مدارک و مستندات برای دیگران مطرح شود فکر نمی کنم این افراد بتوانند در ایران بمانند”.