معمای مرگ یا خودکشی یک دانشجوی دیگر

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» در مصاحبه روز با نزدیکان شیدا حاتمی مطرح شد

پیدا شدن جسد یک دانشجوی کرد در خوابگاه دخترانه دانشگاه ارومیه، معمای مرگ مشکوک دانشجویان دختر در مناطق کرد نشین را پیچیده تر کرده است. شیدا حاتمی، دانشجوی ۲۴ ساله‌ای آخرین مورد از این دست است که به گفته مسئولان حراست دانشگاه “خودکشی” کرده، اما بستگان و نزدیکان او به روز می‌گویند او به قتل رسیده وآنها طرح شکایت نیز کرده‌اند.

خبر درگذشت شیدا حاتمی ابتدا در وب سایت دانشگاه ارومیه، به شکل پیام تسلیت و بدون مشخص بودن علت مرگ منتشر شد. سپس منابع دیگری با طرح فرضیات مختلف این خبر را باز نشر کردند.

جسد شیدا حاتمی، دانشجوی کار‌شناسی ارشد خاک‌شناسی - بیولوژی و بیوتکنولوژی، روز ۱۰ اسفند ماه حوالی ظهر در خوابگاه دخترانه دانشگاه ارومیه پیدا شد. بستگان خانم حاتمی می‌گویند مرگ شیدا توسط مسئولان به صورت تلفنی، و حوالی ساعت یک ظهر روز شنبه به خانواد‌ه‌اش اطلاع داده شده است.اماپیش از آنکه خانواده به محل حادثه برسند جنازه این دانشجوی کرد به پزشک قانونی منتقل و به گفته بستگان وی، لزگین حاتمی، برادر وی در همین محل موفق به دیدن پیکر بی‌جانش شده است. خانواده حاتمی گفته‌اند به هنگام رویت جسد، آثار زخم روی دست و سر و همچنین اثرات خراش روی صورت او مشهود بوده است.

در همین حال عابد فتاحی، نماینده ارومیه در مجلس به تارنمای “اروم نیوز”، پایگاه اطلاع رسانی آذربایجان غربی گفته است که “طبق شریعت اسلام” قسم یاد می‌کند که هیچگونه علامتی دال بر قتل یا خودکشی روی بدن شیدا حاتمی مشاهده نکرده است.

 این نماینده اهل سنت مجلس با بیان اینکه “برخی‌ها این مسئله را خیلی بزرگ کرده‌اند” توضیح داده که خانواده حاتمی او را به عنوان مسئول رسیدگی به موضوع مرگ این دانشجوی کرد انتخاب کرده‌اند.

نماینده ارومیه همچنین تاکید کرده که “تا کنون علت مرگ این دختر مشخص نیست، ما همه منتظر جواب پزشکی قانونی و مقاماتی که در این خصوص تحقیق کردند، هستیم.”

مسئولان دانشگاه و ماموران امنیتی تا این لحظه نیز پاسخ قانع کنند‌ه‌ای به خانواده نداده و مشخصا نگفته‌اند فرزند آنها به قتل رسیده یا خودکشی کرده است.

 

شیدا؛ دانشجویی موفق و متدین

برخی گزارش‌ها حاکیست که جسد شیدا حاتمی روز یکشنبه، ۱۱ اسفند در روستای نوی در منطقه مرگور بخش سیلوانای ارومیه به خاک سپرده شد. تصاویری از این مراسم در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است.

نزدیکان خانواده حاتمی به روز می‌گویند آنها پرونده را جهت پیگیری به یک وکیل دادگستری داده‌اند و از این طریق در تلاش اند در جریان واقعیت مرگ فرزندشان قرار بگیرند.

خانواده حاتمی گفته‌اند که وظیفه تامین امنیت دانشجویان در خوابگاه به عهده دانشگاه و نهاد حراست است.آنها خواهان روشن شدن واقعیت این ماجرا شده‌اند گرچه به گفته بستگان نزدیک به این خانواده، آنها تا این لحظه معتقدند که فرزندشان مورد ضرب و شتم قرار گرفته و به قتل رسیده است.

شیدا حاتمی آنطور که نزدیکانش می‌گویند در زندگی تحصیلی دانشجویی موفق و در زندگی اجتماعی فردی مدتین و دین باور بوده و در سالهای تحصیل نیز سابقه هیچ گونه فعالیت عمومی سیاسی، فرهنگی و اجتماعی نداشته است.

به دنبال انتشار اخبار مربوط به مرگ این دانشجو، شماری از دانشجویان دانشگاه ارومیه با تجمع مقابل ساختمان ستاد مرکزی دانشگاه، خواهان روشن شدن معمای این مرگ و به گفته برخی از آن ها «قتل» شیدا حاتمی شده‌اند.

 

 مرگ دانشجویان کرد؛ قتل یا خودکشی

در مهرماه نیز جسد سحر چویینی، دیگر دانشجوی کرد، اهل مریوان، به صورت مشابهی در خوابگاه دانشجویی دانشگاه بوعلی سینای همدان پیدا شده بود.

جسد خانم چویینی که دانشجوی رشته پرستاری بود روز جمعه ۱۹ مهرماه گذشته در خوابگاه دخترانه دانشگاه بوعلی سینای همدان پیدا شد. گرچه پزشک قانونی و برخی مسئولان علت مرگ را”خودکشی” خفگی و مسدود شدن مسیر تنفسی اعلام کرده و گفته بودند هیچ آثاری از زد و خورد و درگیری وجود نداشته، اما فعالان زن در مریوان به روز گفتند که فرضیه خودکشی با تردیدهایی روبرو ست، تا جایی که خانواده وی گفته‌اند فرزندشان به قتل رسیده است.

در اعتراض به روند رسیدگی به علل مرگ سحر چویینی و عدم امنیت دانشگاه‌ها و به ویژه دانشگاه‌های دولتی، برخی از همکلاسی‌های او و دانشجویان دانشگاه بوعلی سینای همدان در محدوده این دانشگاه دست به تجمع اعتراضی زدند.

جسد سحر چویینی روز سه شنبه ۲۳ مهرماه در شهر مریوان با حضور شماری از مردم مریوان و همکلاسی‌های او به خاک سپرده شد اما معمای مرگ وی نیز تا کنون حل نشده است.