اقلیت سنی ایران؛ قربانی خشونت نیروهای امنیتی

نویسنده

» مقاله گاردین درباره نامه شیرین عبادی به سازمان ملل

سعید کمالی دهقان

دست کم 12 نفر که گمان می رود به اقلیت سنی مذهب ایران تعلق دارند، روز جمعه در درگیری نیروهای امنیتی و معترضان ضد دولتی در شهر اهواز در جنوب غربی ایران کشته شده اند.

شیرین عبادی برنده جایزه صلح نوبل در سال 2003 روز دوشنبه با ارسال نامه ای به کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل، اعلام کرد “بیش از 12 معترض سنی در استان نفت خیز خوزستان ایران، محل زندگی ایرانی های سنی عرب زبان، کشته شده اند.”

به گفته عبادی صدها نفر از مردم اهواز برای برپایی تظاهرات صلح جویانه علیه تبعیض جمهوری  اسلامی نسبت به اقلیت سنی کشور، گردهم آمده بودند.

عبادی در نامه خود نوشته است: “در جریان درگیری ها، بیش از 12 نفر کشته شده اند، حدود 20 نفر زخمی شده اند و ده ها معترض دستگیر شده اند.”

وی از رفتار ایران با سنی ها انتقاد کرد و گفت: “در تاریخ 32 ساله انقلاب اسلامی، ایرانی های عرب زبان از نابرابری و تبعیض گسترده، رنج کشیده اند.”

حوادث اخیر در اهواز در حالی روی می دهد که ایران علناً به انتقاد از بحرین به سبب استفاده از خشونت گسترده در سرکوب مردمش دست زده است. در کشور بحرین، اکثریت شیعه 70 درصدی تحت حاکمیت اقلیت سنی هستند.

ایران از جنبش های طرفدار دموکراسی که منطقه خاورمیانه را دربرگرفته، به جز آنچه در سوریه متحد قدرتمند تهران رخ می دهد، حمایت کرده است.

رسانه های دولتی ایران ابتدا درگیری های شهر اهواز را نادیده گرفتند، اما خبرگزاری نیمه دولتی فارس بعداً گزارش داد یک نفر کشته و یک نفر دیگر زخمی شده اند.

یک نهاد مدافع حقوق بشر در انگلستان در گفتگو با گاردین گفت برخی از مردمی که در تظاهرات اهواز حضور داشته اند، به آنها گفته اند که پس از گشوده شدن آتش از سوی نیروهای دولتی به سوی معترضان صلح طلب، دست کم 12 نفر کشته شده اند.

رضا وشاهی سخنگوی سازمان حقوق بشر اقلیت های ایران (آی- ام- اچ- آر- او) گفت: “متأسفانه سرنوشت معترضان دستگیر شده نامشخص است و ما حتی نمی دانیم آنها را به کجا برده اند.”

این سازمان هویت یکی از معترضان کشته شده را شناسایی کرده است اما اعلام کرد به سبب نگرانی از ارعاب و فشار بر خانواده معترضان قربانی، سکوت پیشه می کند.

سازمان های حقوق بشر از زمان انقلاب اسلامی 1979، خشونت ایران در قبال حقوق بشر اقلیت هایش، خصوصاً کردها و سنی های عرب زبان، را مکتوب و مستند کرده اند.

منبع: گاردین- 18 آوریل