اصولگرایان و اصلاح‌طلبان بر سر یک سفره

نویسنده
نیما فرح آبادی

» یک ازدواج سیاسی دیگر در جمهوری اسلامی

پسر محمدرضا باهنر، از مقام های بانفوذ جناح حاکم اصولگرا با نوه علی اکبر محتشمی پور، از شخصیت های قدیمی جناح اصلاح طلب مذهبی جمهوری اسلامی ازدواج کرده است. مراسم ازدواج این دو شب جمعه هفتم مهرماه مقارن با سالگرد تولد امام رضا برگزار اما خبر آن به تازگی در رسانه ها منتشر شده است.

مراسم ازدواج پسر باهنر با نوه محتشمی پور، در سالن مجلل صاحبقرانیه در نیاوران شمیرانات تهران برگزار شد و در آن بسیاری از شخصیت های سیاسی جمهوری اسلامی از هر دو جناح اصولگرا و اصلاح طلب حضور داشتند که بر سر میزهای مشترک با هم میوه، شیرینی و شام خوردند.

تعداد زیادی از نمایندگان مجلس، مسئولان ارشد و میانی حکومتی و سران احزاب اصولگرا و از سوی دیگر، شخصیت های جناح اصلاح طلب و مشهورتر از همه، سیدمحمد خاتمی در این مراسم حضور داشتند.

هفته نامه آسمان، چاپ تهران درباره پیوندها و وصلت های فامیلی در دو جناح اصولگرا و اصلاح طلب نوشت: “به نظر می​رسد اگر سیاسیون در عرصه سیاسی قهرند و دعوا دارند و گاه دست به حذف می‌زنند، اما در عوض شاید این فقط روی داستان باشد و بر سر مدیریت سیاسی جامعه مناقشه‌ای اگر هست، اما پای مدیریت خانواده که به میان می‌آید کوتاه می‌آیند. میز مذاکره و تعامل اگر جایش را به خط‌ ونشان داده است، اما میز شام عروسی جای خوبی برای کنار هم نشستن است.”

به نوشته این مجله، “اصولگرایان به «خواستگاری» اصلاح‌طلبان رفتند و اصلاح‌طلب‌ها «بله» را گفتند تا تالار مجلل صاحبقرانیه نیاوران بهانه‌ای شود برای چند ساعت دور هم نشستن و قطعاً گل گفتن و گل شنفتن که سنت حسنه آداب خاص خود را دارد حتی اگر دعوا جدی باشد.”

 

زیرمان آب نمی رود

ازدواج فرزند و نوه دو شخصیت ارشد جناح های اصولگرا و اصلاح طلب در اوج نزاع سیاسی این دو جریان پس از انتخابات بحث برانگیز دهم ریاست جمهوری و در آستانه انتخابات یازدهم، این گمانه را به ذهن متبادر می کند که آیا همانطور که هفته نامه آسمان نوشته، اصولگرایان و اصلاح طلبان در پس پرده اختلافات سیاسی، مشکلی برای وصلت های خانوادگی ندارند؟

هم اصولگرایان و هم اصلاح طلبان به این پرسش، پاسخ منفی می دهند. آنها می گویند که سیاست را نباید با مسائل خانوادگی قاطی کرد.

احمد شیرزاد، نماینده اصلاح طلب مجلس ششم و عضو شورای مرکزی جبهه مشارکت در این زمینه می گوید: “ایران با کشور‌های عربی فرق دارد که آنجا مثلا دو طایفه و فرقه آنچنان کاملاً جدا و ضد یکدیگرند که جدال‌هایشان به جنگ خونین بدل می‌شود اما اینجا پیوند خانوادگی می​بندند.”

مجید انصاری عضو مجمع روحانیون مبارز و مجمع تشخیص مصلحت نظام هم که خودش در مراسم عروسی حضور داشته می گوید: “چنین پیوند‌هایی مرسوم و عادی است. اصلا این را قبول ندارم که اگر کسی اصلاح‌طلب است نرود با طیف دیگر وصلت کند. ما درصدر اسلام هم موارد مشابه داشته‌ایم. آن هم در حالی که هر دو خانواده متدین و مسلمان انقلابی هستند، کار خلاف که انجام نشده است.”

محمدرضا خاتمی، دبیرکل سابق حزب مشارکت و برادر رئیس جمهور پیشین هم درباره ازدواج دخترش با پسر صادق خرازی گفته بود: “ما از سیاست یاد گرفته‌ایم جایی نخوابیم که آب زیر‌مان برود! بنابراین در مجلس عروسی‌مان همه بودند. از چپ‌ترین تا راست‌ترین حضور داشتند. از بیت رهبری، مسئولان دولت آقای احمدی‌نژاد، آقای ناطق نوری (که من ارادت خاصی به ایشان دارم و از دوستان خوب ما هستند)، روحانیون، دانشگاهیان، مشارکتی‌ها، مؤتلفه و… در این عروسی حضور داشتند.”

مرتضی نبوی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و هم حزبی محمدرضا باهنر در جامعه اسلامی مهندسین نیز با اشاره به عروسی پسر باهنر با نوه محتشمی پور گفته که “نباید این ازدواج ها را خیلی سیاسی کرد.”

او افزوده که بنابر اطلاع شخصی وی، “این دو جوان در دانشگاه با یکدیگر آشنا شده اند و آقای باهنر در ابتدا اطلاع نداشته است که عروسش نوه آقای محتشمی پور است.”

 

سور و سات جشن

ازدواج ها و پیوندهای خانوادگی در جمهوری اسلامی میان خانواده هایی که به ظاهر با یکدیگر اختلاف سیاسی دارند، لیستی بسیار بلندبالا دارد. بسیاری از چهره های سیاسی که در رسانه ها علیه یکدیگر موضع می گیرند، با هم نسبت فامیلی نزدیک دارند.

مثلا محمدحسین صفارهرندی، سردبیر سابق روزنامه کیهان و معاون کنونی سپاه پاسداران، پسرخاله فخرالسادات محتشمی پور، عضو شورای مرکزی جبهه مشارکت و همسر مصطفی تاجزاده است.

ناصر ایمانی از طیف اصولگرا و عضو شورای سردبیری روزنامه رسالت نیز، شوهرخواهر سعید حجاریان از چهره‌های اصلاح‌طلب است.

یا دختر صادق زیباکلام، استاد علوم سیاسی دانشگاه با پسر احمد توکلی، نماینده اصولگرای مجلس ازدواج کرده است. زیباکلام، دختر خود را یک “سوپر بسیجی حزب اللهی” معرفی می کند.

سید صادق خرازی که پسرش با دختر محمدرضا خاتمی ازدواج کرده، خود فرزند سید محسن خرازی، عضو مجلس خبرگان رهبری، برادر سید محمد باقر خرازی، دبیرکل حزب الله ایران، برادر زاده سید کمال خرازی، وزیر سابق امور خارجه و برادر زن مسعود خامنه ای، پسر سیدعلی خامنه ای است.

محمدحسین خوشوقت، مدیرکل رسانه ها و مطبوعات خارجی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خاتمی نیز فرزند عزیز خوشوقت، روحانی مشهور در پرونده قتل های زنجیره ای و برادر زن مصطفی خامنه ای است.

این نسبت های فامیلی در جمهوری اسلامی بسیار زیاد است.

حجت‌الاسلام و المسلمین عباس امیری‌فرد، رئیس شورای فرهنگی نهاد ریاست جمهوری و عضو شورای مرکزی جمعیت وفاداران انقلاب اسلامی که به محمود احمدی نژاد و اسفندیار رحیم مشایی نزدیک است، باجناق فیض‌الله عرب‌سرخی، عضو شورای مرکزی سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی و از چهره های اصلاح طلب است.

خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا پیش از این در این خصوص نوشته بود: “از فضای سیاسی که فاصله می‌گیریم و به جو خانوادگی سیاست مداران وارد می‌شویم، علی‌رغم تمام جدایی‌ها ، فاصله‌ها ، نقدها و دشمنی‌ها و کینه‌ها و انتقام‌جویی‌های جناحی و سیاسی شاهد حضور افرادی از جناح‌های سیاسی متفاوت از جمله اصولگرا و اصلاح طلب هستیم که با هم روابط عمیق و صمیمانه‌ای دارند، شاهدیم در کنار هم داغدار می‌شوند و اشک می‌ریزند و عزاداری برپا می‌کنند و در سوگ می‌نشینند و یا در شادی‌ها با هم سور و سات جشن را مهیا می‌کنند. گویا سیاست را تنها در بازار می‌جویند و در کنج خانواده به یکباره همه اختلافات سیاسی و حتی گاه عقیدتی را فراموش می‌کنند.”