غربی ها وحشی هایی هستند که در قالب آدم درآمده اند

نویسنده


shahsavari_b.jpg


دانا شهسواری

dana. com

یازدهمین روز همایش “دموکراسی در بستر دین رحمانی” دیروز در دانشکده فنی دانشگاه تهران برگزار شد. در این همایش که ازشنبه 5 اسفند ماه اغاز شده، برخی از استادان دانشگاه و فعالان سیاسی از جمله عبدالمجید معادیخواه، حسن یوسفی اشکوری، ابراهیم یزدی، فریده غیرت، علیرضا رجایی، جلایی پور، عباس سلیمی نمین، نوبخت، فرشاد مومنی و… سخنرانی کردند.

برنامه دیروز این همایش نیز با سخنرانی محمد علی رامین، دبیر همایش بین المللی هولوکاست و نیز مناظره احمد زید آبادی، الهه کولایی، حسین الله کرم و محمود محمدی پی گرفته شد. این آخرین جلسه سخنرانی و مناظره این همایش بود ولی مراسم اختتامیه آن روز یکشنبه آینده در تالار شهید چمران دانشکده فنی تهران و با سخنرانی عمادالدین باقی برگزار می شود.

در آغاز این برنامه محمد علی رامین، دبیر همایش بین المللی هولوکاست و نیز دبیر سیاسی “رایحه خوش خدمت”[ستاد حامی محمود احمدی نژاد] به بیان نظرات خود در قبال سیاست خارجی در قالب “نقش منافع ملی در سیاستهای برون مرزی” پرداخت.

دگیر مسایل نظامی نمی شویم

وی از جمله گفت: “اکنون برخی اینگونه القا می کنند که گویا ما امروز در راه خروج از سیاست هستیم و اگر ما یکسری از مسائل را رعایت نکنیم درگیر مسائل نظامی خواهیم شد؛ بنابراین کار ما غیرعاقلانه و خلاف مصالح ملی به نظر می‌رسد و در جاهایی به نظر برخی مصلحت این است که به مذاکره و تنش‌زدایی و… بپردازیم”.

رامین در ادامه با تاکید بر اینکه این تفسیر “اوج خودباختگی” است گفت: “کسانی که در دوران دوم خرداد موفق شدند به تعبیر جناب خاتمی هر 9 روز یک بحران ایجاد کنند ظاهرا امروز هم می‌خواهند یک بحران تفسیر و تولید ایجاد کنند ولی این دولت از جنس گذشته نیست که بحران‌زده شود. آنها زمانی فکر می کردند خاتمی بی‌عرضه است و پس از شش ماه می توانند دوباره حاج آقا را به قدرت برسانند”.

رامین سپس در جواب دانشجویی که با فریاد پرسید “حاج آقا کیست؟” پاسخ داد: “منظور من همان کسانی هستند که در سال 74 حزب تاسیس کردند تا حاج آقا را رئیس جمهور مادام العمر کنند”.

وی در ادامه با بیان اینکه ما شخصیت پرست نبودیم بلکه معیار داشتیم و معیار مان امام خمینی بود گفت: “بعد از 30 سال کسانی به دنبال ارزش‌ها حرکت نکردند. همان‌هایی که ملت عزیز ما در زمان امام خمینی(ره) و نظام منسجم در برابر بیگانگان ر، بعد از رحلت ایشان تحقیر کردند در درون خود گفت‌وگوهای انتقادی با اروپایی‌ها را پذیرفتند که اروپایی‌ها جرات کنند به ما تهمت بزنند و ما را وادار به پاسخگویی کنند و بعد ادعا کردند سیاست ما سیاست تنش‌زدایی است”.

وی افزود: “همان ها متاسفانه بعد از هشت سال ریاست جمهوری آقای خاتمی آقای هاشمی رابه این کار وادار کردند. همان باندها به نام تبلیغات برای هاشمی مستهجن‌ترین حرکات ضد اخلاقی را در عرصه‌ انتخابات انجام دادند و وقتی مردم با هوشیاری به هاشمی رای ندادند مظلوم‌نمایی کردند تا هاشمی را وادار کنند که خود را به هر در و دیواری بزند”.

رامین سپس در پاسخ به این سئوال که چرا مردم احمدی‌نژاد را انتخاب کردند؟ گفت: “احمدی‌نژاد یک معلم و یک دانشگاهی است. اوسرباز امام زمان[عج] و سرباز ولایت است که پرچم را به دست گرفته. احمدی‌نژاد گفته بود من وابسته به هیچ باند و گروهی نیستم. اوگفت من دست غارتگران را از بیت‌المال قطع می‌کنم. اما او هر جا که دست گذاشت که دستی را قطع کند تارهای عنکبوتی آنچنان دست و پای ایشان را گیر انداخت که از اول اجازه ندادند قدمی جلو بگذارد”.

رامین سپس با اشاره به برخی از مسایل تصریح کرد: “وقتی احمدی‌نژاد می‌گوید فضای استادیوم، ورزشی و با وقار باید شکل بگیردتا زنان و مردان بتوانند وارد شوند عده‌ای با جنگ روانی مراجع را تحریک می‌کنند که ای وای اسلام از بین رفت. یا در همان قضیه قیمت گرانی گوجه فرنگی عده‌ای ازآمدن ماشین‌های تره‌بار جلوگیری کردند تا گوجه فرنگی به سه هزار تومان برسد”.

بحران شکاف دولت ملت

رامین سپس با اشاره به دو چالشی که دولت موفق به حل آنها شد گفت: “اول اینکه احمدی‌نژاد توانست چالش جدی فاصله‌ میان دولت و ملت را که در زمان آقای هاشمی رفسنجانی ایجاد شده بود برطرف کند و دوم اینکه در دولت خاتمی حاکمیت دوگانه شکل گرفت و چنان فضایی ایجاد شد که مواضع سیاست بین‌المللی ما بسیار آسیب‌پذیر شد، به گونه‌ای که ما در برابر غربی‌ها حقیر شدیم”.

رامین در ادامه با اشاره به تاثیر دولت نهم بر سیاست خارجی گفت: “احمدی‌نژاد آمده است تا عزت ملت ایران را که در یک دوره برای رضایت غربی‌ها ندیده گرفته می‌شد احیا کند و این عملکرد احمدی‌نژاد در سیاست بین‌الملل است؛ یعنی عدالت را در راستای کارهایشان قرار می‌دهند نه سلطه‌گری”.

وی اضافه کرد: “سیاست بین‌المللی ما سیاست مصلحت‌شناسانه و حکیمانه است. اگر شما بخواهید در برابر اراذل و اوباش تسلیم شوید آنها نوامیس شما را لگدمال خواهند کرد. اینان وحشی و بوفالوهایی هستند که در قالب آدم در آمده‌اند. اگر شما جلوی گرگ بایستید او به شما حمله نمی‌کند اما اگر بترسید و فرار کنید به شما حمله می‌کند”.

رامین در پایان سخنرانی خود با چند سئوال اقتصادی دانشجویان مواجه شد که در پاسخ گفت: “من از اقتصاد چیزی نمی دانم لطفا مرا در این سئوال ها گیر نیاندازید”.

در ادامه این همایش، مناظره “احمد زید آبادی، محمود محمدی، الهه کولایی وحسین الله کرم” برگزار شد.

در ابتدای این مناظره دکتر الهه کولایی استاد دانشکده علوم سیاسی دانشگاه تهران گفت: “همه علوم و امکانات برای این است که ملت در آسایش و رفاه بهتری زندگی کنند اما در مورد ما، انرژی هسته ای با توجه به مواضع دولت نهم به مشکل بزرگی تبدیل می شود. متاسفانه مساله‌ انرژی هسته‌یی ایران باعث سوء برداشتی از کشورمان در عرصه‌ جهانی شده است. اکنون آمریکا با اشاره به همین سیاست تصویری تهدیدآمیز از ایران ارایه می‌دهد”.

بازیگر نظام بین الملل هستیم

الهه کولایی اضافه کرد: “ما یک بازیگر در در نظام بین الملل هستیم. ما ضمن اینکه باید انرژی هسته‌یی را به عنوان حق مسلم مورد توجه قرار دهیم اما باید راه‌های مناسب دفاع از حقوقمان را پیدا و با توجه به امکانات موجود برای رفع مشکلات خود اقدام کنیم”.

در ادامه این مناظره محمود محمدی، نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هفتم گفت: “به اعتقاد من، ما باید از شیوه‌های مناسب‌تری برای دستیابی به اهدافمان استفاده کنیم. به نظر من هم این شیوه تعقیب موضوع انرژی هسته‌یی خالی از انتقاد نیست. ما باید احتیاط کنیم”.

محمدی اضافه کرد: “هر چند که ما نباید از سر ترس تسلیم شویم اما به هر حال عقلانیت در امور آن هم در جامعه‌ای که دین و رهبران دینی‌اش تاکید بر خردگرایی و عقل‌گرایی دارند، لازم است”.

در ادامه این مناظره حسین الله کرم گفت: “اکنون برخی بر این اعتقادند که سیاست خارجی ما باید به دوران خاتمی بازگردد، درحالی که به نظر من در حال حاضرهم دیپلماسی ما در ادامه‌ سیاست خارجی دوران خاتمی است؛در دوران ایشان بود که آمریکا ما را محور شرارت خواند اما اکنون تنش‌زدایی و اعتمادسازی کنار گذاشته و اعتمادسازی متقابل مطرح شده است”.

وی افزود: “تفاوت ما با برخی دیگر در این است که ما تنها رضایت مردم را ملاک قرار نمی‌دهیم و معتقدیم در کنار رضایت مردم، رضایت خدا هم باید وجود داشته باشد و تعارض در این امر را تحمل نمی‌کنیم. هر چند کسانیکه تنها بر رضایت مردم تاکید دارند می توانند در 22 بهمن به خیابان‌ها بیایند و رضایت آنها را هم مشاهده کنند”.

در ادامه مجددا الهه کولایی اظهار داشت: “ما باید به همه ظرفیت ها نگاه کنیم. اگر شما معتقدید که ما به اعتمادسازی متقابل نیاز داریم، این مستلزم نوعی هموزنی هم است. اما آیا ما هم‌وزن آمریکا هستیم و یا بازیگر مقابل آن؟

کولایی اضافه کرد: “مردم برای زندگی بهتر به احمدی نژاد رای دادند. شعارها را که هنوز فراموش نکرده‌ایم سیاست خارجی هم باید متناسب با همان باشد. انرژی هسته‌یی باید در خدمت مردم قرار گیرد، نه اینکه به ابزاری برای تروریست خواندن ایران تبدیل شود. آقای الله‌کرم! شجاعت باید با برخی خصوصیات دیگر تفاوت کند. ما باید واقعیت را ببینیم و بر اساس آن برای صیانت از انقلابی که حرکت بی‌نظیر قرن بیستم بود عمل کنیم. اگر آمریکا از راه‌های مختلف برای نابودی انقلاب استفاده کرد و ناموفق بود، ما نباید با دست خود این انقلاب را از بین ببریم”.

در پاسخ به اظهارات کولایی، الله کرم گفت: “شما کاری را که غربی ها انجام می دهند تایید می کنید اما ما هم به رد آن می پردازیم”.

سپس مجری مراسم با خطاب قرار دادن سخنرانان از آنان خواست نظرشان را درباره هلوکاست بیان کنند.

احمد زیدآبادی کارشناس مسایل سیاسی و روزنامه نگار در این مورد گفت: “اساسا یهودی ها کمترین مشکل را با مسلمانان در طول تاریخ داشتند. حتی ما ایرانی‌ها هم هیچ احساس ضدیهودی نداریم در حالیکه یهودیان عمدتا با دولت‌های اروپایی مشکل داشتند. اما مساله اساسی این است‌که هولوکاست ربطی به ایران ندارد و نباید در اولویت‌های سیاست خارجی ایران قرار داشته باشد”.

وی اضافه کرد: “می توان بدون اشاره به هولوکاست به نقد سیاستهای اسرائیل پرداخت. عده‌ای فکر می‌کنند اسراییل بر اساس هولوکاست شکل گرفته و با نفی هولوکاست می‌توانند فلسفه‌ وجودی اسراییل را هم زیر سئوال ببرند؛ در حالی که حتی اگر هولوکاست هم نبود شاید ما امروز باز هم با پدیده‌ای به اسم اسراییل روبه‌رو بودیم”.

در ادامه نیزالله ‌کرم گفت: “سیاست خارجی باید در راستای سیاست داخلی باشد. تهاجم نرم‌افزارانه در سیاست خارجی به این معنی است که در مقابل کسانی که حقوق بشر را فریاد می‌زنند نقاط ضعفشان را یادآور شویم. جریان دانشجویی هم معتقد است که باید اجازه‌ تحقیق در این مساله داده شود”.

الله کرم برو گم شو!

وی سپس در واکنش به تشویق دانشجویان از سخنان کولایی و زید آبادی گفت: “به نظر من شما می‌توانید علاوه بر کف زدن برای صحبت‌های خانم کولایی، خطاب به او بگویید : کولایی دوستت داریم و بعد از صحبت‌های من هم بگویید: “الله‌کرم برو گم شو”.

سپس محمود محمدی، نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس اظهار داشت: “برخی نیت خیر دارند اما این نیت خیر نتیجه خوبی ندارد که می توان بحث هولوکاست را هم در همین راستا ارزیابی کرد. به نظر من در شرایطی که مساله‌ انرژی هسته‌یی ما در شرایط بسیار حساسی قرار داشت، طرح بحث هولوکاست، فضا را منفی کرد”.

این نماینده مجلس تاکید کرد: “ما باید شهامت پذیرش برخی کم‌تجربگی‌های خود را داشته باشیم و با تجدید نظر بر اساس عقلانیت رفتار کنیم. متاسفانه بحث هولوکاست عوارض سنگینی برای کشور در پی داشت”.

کولایی نیز در ادامه گفت: “بحث هولوکاست کاملا علمی است و باید در دانشگاه‌ها مورد بحث قرار گیرد، نه اینکه وزارت خارجه‌ دولت در این‌باره موضع‌گیری کند. از این رو من می گویم ارتباطی به ما ندارد. اینکه سیاست دولت در فضای حساس بین‌المللی روی مساله‌ای که حقیقتا مساله‌ مردم ما نیست تمرکز پیدا کند عواقب خوشایندی ندارد”.

در ادامه الله‌کرم وارد بحث شد و گفت: “برخی از مواضع در این مناظره فرصت‌طلبانه است اما امیدوارم شما گول نخورید. اینها معلم‌های ما بودند. ما هم به اندازه‌ کافی گول خورده‌ایم. اگر اینها رئالیست بودند باید طرفدار منافع ملی باشند و همه چیز را در منافع ملی ببینند”.

وی سپس خطاب به زید آبادی گفت: “آقای لیبرال! اپورتونیست وفرصت طلب تو هستی که در جایی که باید از آزادی بیان درباره هولوکاست دفاع کنی چنین کاری نمی کنی. حداقل تو هم بگو که این مساله باید در دانشگاه بحث شود”.

الله کرم که با حرارت سخن می گفت در ادامه افزود: “امروز شما دانشجویان برای اینها کف می‌زنید در حالی که باید بدانید امام(ره) گفتند اسراییل باید از بین برود”.

در اینجامحمود محمدی خطاب به الله کرم گفت: “اگر اینها معلمان شما بودند پس شاگرد خوبی نبود‌ید که لیبرال نشدید. البته به نظر ما هم فلسطین مظهر رویارویی حق و باطل است و اگر انقلاب اسلامی وجود نداشت چیزی از فلسطین هم باقی نمی‌ماند”.

محمدی در پایان گفت: “اما واقعیت این است که امروز در فلسطین دولت وحدت ملی تشکیل می‌شود و ایران هم باید بر اساس تاثیری که با تفکر امام و انقلاب در جهت برد جهانی انقلاب اسلامی دارددر همین راستاایفای نقش کند”.