تماس تلفنی تاریخی زیر نگاه جهان

نویسنده

» گزارش از دیلی تلگراف

پیتر فاستر

سه روز بعد از اینکه ایران از دیدار رودرور با آمریکا امتناع کرد و این تردید القا شد که ایران برای تغییر موضوع تصمیم قطعی نگرفته است، پرزیدنت اوباما اعلام کرد که با روحانی تماس تلفنی گرفته است.

آقای اوباما پس از گفتگوی تلفنی گفت که دو کشور می توانند به یک توافق جامع برای پایان دادن به مناقشه هسته ای دست پیدا کنند.  وی گفت که راه رسیدن به توافق با ایران دشوار است ولی با به روی کار آمدن دولت جدید در این کشور یک فرصت استثنایی برای پیش بردن گفت و گوها پدید آمده است.

برای اینکه متوجه شویم این رابطه بعد از چند دهه پیشرفت داشته است کافی است به اظهارت اوباما دقت کنیم که از “احترام عمیق” اش نسبت به مردم ایران سخن گفت و روحانی در پاسخ آمریکا را کشوری بزرگ خواند.

این تغییر لحن را از لابلای مکالمه این دو که در توئیتر روحانی دیده می شود، می توان متوجه شد. روحانی در یک توئیت نوشته است که اوباما در پایان گفتگو، از عبارت فارسی “خداحافظ” استفاده کرده است. آقای روحانی نیز به نوبه خود با روشی کاملا آمریکایی به به اوباما می گوید “روز خوبی داشته باشید!”

یک مقام ارشد آمریکایی این مکالمه را صمیمانه توصیف کرد. او گفت: “رهبران دو کشور چندین جمله رد و بدل کردند و من متوجه شدم که در پایان مکالمه پرزیدنت  اوباما به زبان فارسی خداحافظی کرد و رئیس جمهور ایران نیز روز خوشی را برای او آرزو کرد.”

این مکالمه یک روز بعد از دیدار وزرای امورخارجه دو کشور، محمد جواد ظریف و جان کری صورت گرفت. این دیدار بعد از ملاقات “مثبت” ایران و شش قدرت جهان صورت گرفت . در این دیدار آقای ظریف برنامه ای برای عبور از بن بست اتمی پیشنهاد کرد که دور جدید مذاکرات هر چه زودتر آغاز شود و قرار شد که این دیدار روزهای 15 و 16 اکتبر در ژنو از سر گرفته شود.

گرم شدن روابط بین آمریکا و  ایران به دنبال انتخاب شدن روحانی در ماه ژوئن توسط طبقه متوسط ایران بود که از تحریم های اقتصادی به تنگ آمده بودند. قبل از این مکالمه تلفنی، آقای روحانی از کنفرانس مطبوعاتی که در سازمان ملل برگزار کرد، استفاده کرد و گفت که ایران به تعهدات خود پایبند است.

 رئیس جمهور آمریکا به فتوای آیت الله خامنه ای رهبر ایران  علیه سلاح اتمی و سخنان حسن روحانی در مورد اهداف برنامه هسته ای ایران اشاره کرد و گفت که از این سخنان خشنود است، اما مبنای اصلی عملکرد خواهد بود.

قبل از اینکه دو رئیس جمهور با یکدیگر مکالمه کنند، ایران در وین با آژانس بین المللی انرژی  اتمی ملاقاتی داشت. آژانس سوالات زیادی را در مورد برنامه های اتمی ایران فهرست کرده بود و از ایران خواسته بود که اطلاعات بیشتری در اختیار آژانس قرار بدهند.

گروه 1+5 انتظار دارند که ایران این پرسش ها را پاسخ بدهد و از آن بعنوان اولین قدم ایران بسوی اعتماد سازی یاد کردند و گفتند که این اولین آزمایش ایران است تا بتواند در مورد برنامه های اتمی اش به توافق برسد.

تلگراف، 28 سپتامبر