سپاه آمریکا را عفو کرد

بهرام رفیعی
بهرام رفیعی

» علی سعیدی: غنی سازی ۵ در صد هم خوب است

نماینده رهبر جمهوری اسلامی در سپاه پاسداران که پیش از این هر نوع رابطه و مذاکره با ایالات متحده امریکا را رد کرده و مدعی شده بود که”به هیچ عنوان امکان مذاکره و سازش با آمریکا وجود نخواهد داشت” در اظهاراتی متفاوت این بار توافق یا رابطه احتمالی با امریکا را مشروط به جبران گذشته از سوی این کشور کرده است.

حجت الاسلام علی سعیدی در گفت و گویی با العالم، شبکه عربی زبان جمهوری اسلامی گفت: “آمریکایی‌ها ظلم ها و خیانتهای بسیاری را علیه ایران انجام داده اند، این پیشینه را نمی توان به سادگی پاک کرد مگر اینکه «اتفاقاتی» بیفتد و آمریکا جبران کند.”

نماینده آیت الله علی خامنه ای در سپاه در عین حال اضافه کرده است که “اختلاف ما با آمریکا، اختلاف مبنایی، اختلاف ریشه ای، اساسی و استراتژیک است. مذاکره نمی تواند مسایل را یک باره خاتمه دهد، و تصور اینکه با یک مذاکره زمینه حل بقیه مسایل فراهم می شود درست نیست. اصولا مشکل ما خوی استکباری و تجاوزگری آمریکا است، این خوی تجاوزگری و استکباری در ذات سیستم آمریکا قرار دارد و نمی توانند این را از خودشان دور کنند.”

او همچنین درباره مذاکرات هسته ای نیز گفته است: “ما اصولی داریم که کاملا روشن است. اگر آمریکا و گروه ۱+۵ در چارچوب اصول با ما همکاری کنند، ما ابایی از مذاکره نداریم و هیچ تهدیدی برای منطقه نیستیم. ما اصلا دنبال آن نیستیم تا منافع جهان اسلام را قربانی کنیم. ایران ثابت کرده که هیچگاه حاضر نیست با زیر پا گذاشتن منافع اسلام و مسلمانان با کفر و استکبار جهانی به توافق برسد.”

علی سعیدی درباره یک “توافق خوب” در مذاکرات هسته ای نیز تاکید کرده است که “در چارچوب اصول می توانیم با آمریکا به توافق برسیم، این چارچوب دارای دو رکن است. رکن اول اینکه آنها چرخه سوخت را بپذیرند یعنی غنی سازی حداقل ۵درصد را برای اهداف مسالمت آمیز، صلح آمیز و پزشکی را بپذیرند. رکن دوم اینکه تحریم را بردارند.”

به گفته او “ما در این مسئله گامهای بزرگی را برداشتیم و موفق بودیم زیرا ما از اول هم به دنبال غنی سازی ۲۰درصد نبودیم. دولت قبلی به آنها گفت ما برای راکتور هسته ای تهران نیازمند داشتن چرخه سوخت ۲۰درصد هستیم و چون آنها ندادند ما خود تولید کردیم. آنها باور نداشتند که ایران بتواند از ۳درصد بیشتر بتواند غنی سازی کند. ایران در یک فرصت کوتاه ثابت کرد که می تواند به میزان ۲۰درصد غنی سازی کند. آمریکا به همین دلیل وارد عرصه شد زیرا تحریم جواب نداد.”

نماینده رهبر جمهوری اسلامی هرچند که در گفته های اخیر خود همچنان بر مخالفت با امریکا تاکید کرده است با این حال اما به نظر می رسد تاکید او بر جبران گذشته از سوی این کشور برای برقراری رابطه موضوع جدیدی در اظهارات او و فرماندهان سپاه باشد که همواره مخالف گفته های حسن روحانی درباره کاهش تنش ها و احتمال ارتباط با ایالات متحده بوده و رابطه با امریکا را یکی از “خطوط قرمز” جمهوری اسلامی اعلام می کردند.

حجت الاسلام علی سعیدی همچنین تا پیش از این بارها هرگونه تعلیق یا عقب نشینی از غنی سازی اورانیوم ۲۰ درصد در مذاکرات را “شکست” ایران خوانده بود اما به نظر می رسد پیشرفت مذاکرات هسته ای از سوی دولت روحانی و شرایط اقتصادی کشور موجب چرخش و تغییر نگاه ها شده است. سعیدی حتا پیش از انتخابات ریاست جمهوری یازدهم تاکید کرده بود که “غنی سازی اورانیوم اکنون به ۲۰ درصد رسیده و نباید فردی وارد کار شود که مانند مجلس ششم، طرح تعلیق اتمی را مطرح کند.”

حسن روحانی رییس دولت کنونی جمهوری اسلامی از پیش از انتخابات ریاست جمهوری یازدهم و همچنین پس از پیروزی در انتخابات خرداد ۹۲ تاکنون بارها اظهارات متفاوتی از سایر مقامات جمهوری اسلامی درباره ارتباط با ایالات متحده امریکا مطرح کرده است.

از جمله وی پیش از انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرده بود که “ما برای اینکه به اهداف ملی دست پیدا کنیم و برای اینکه کشور را از تحریم ظالمانه نجات دهیم و برای اینکه روابطمان را با دنیا براساس تعامل سازنده بنیانگذاری کنیم در این عرصه ورود کرده‌ایم.”

او ۲۳ اردیبهشت ماه ۹۲ نیز گفته بود: “آمریکا یک ابرقدرت جهانی و ایران یک قدرت منطقه ای است روابط این دو کشور در ۳۴ سال گذشته روابط خوبی نبوده چرا که آنها منافعی دارند که با منافع جمهوری اسلامی همخوانی ندارد. ما با آمریکا در مسائل منطقه ای و بین المللی اختلاف داریم اما قطعا دوستی و دشمنی با دنیا دائمی نیست و هر کشوری می تواند روابط خود را با دیگران بهتر کند بر همین اساس در روابط خارجی بحث صفر و صد نیست و اگر بتوانیم تهدید را به آسیب و آسیب را به فرصت تبدیل کنیم این بهترین اقدام است البته مذاکره با آمریکا امکان پذیر اما سخت است.”

ریس کنونی دولت جمهوری اسلامی با تاکید بر اینکه” به نظر من مذاکره با آمریکا راحت تر از مذاکره با اروپا است” همچنین گفته بود: “بسیاری از اروپایی ها آقا اجازه می خواهند اما آمریکایی ها به قول معروف کدخدا هستند پس اگر با کدخدا ببندیم راحت تر هستیم تا اینکه به سراغ یک مقام پایین تر برویم.”

حسن روحانی درباره مذاکره مستقیم با ایالات متحده نیز پس از پیروزی در انتخابات تاکید کرده بود: “رابطه ایران با امریکا مساله پیچیده و دشواری است، «زخم کهنه ای» وجود دارد که باید تدبیر شود تا این زخم درمان گردد.ما به هیچ وجه به دنبال ادامه و توسعه تنش ها نخواهیم بود، عقل سلیم حکم می کند که دو ملت در کنار هم به فکر آینده باشند.”

او ۲۰ مردادماه او در همایش روسای نمایندگی های جمهوری اسلامی در خارج از کشور هم گفته بود:“مردم در انتخابات ۲۴ خرداد ۹۲ زیرکانه و آگاهانه و با در نظر گرفتن شرایط داخلی و جهانی دولتی را انتخاب کردند و راهی را پیش پای مسئولان گذاشتند، مردم به ما گفتند از افراط گریزانیم و به اعتدال پناه می‌آوریم، تقابل را نمی‌پذیریم و در پی تعامل سازنده با جهان هستیم، اختلافات بی‌جهت و واهی داخلی را نمی‌پذیریم و در پی آشتی ملی و انسجام ملی هستیم. مردم به ما گفتند در برخورد با بیگانگان راه منطق و استدلال و مواضع شجاعانه و مدبرانه را در نظر گرفتن منافع ملی می‌خواهیم.”

رییس دولت یازدهم همچنین تاکید کرده بود: “اگر بدانیم حقوق ملت ما در نظر گرفته می‌شود، تنش را کاهش می‌دهیم و حتی جلوتر رفته و به روابط عادی در آینده می‌رسیم. البته اگر اطمینان یابیم منافع ملی‌مان تضمین می‌شود. «خط قرمز» ما چیزی جز منافع ملی ما نیست و آنجا که منافع ملی‌مان تضمین شود، چراغ سبز ماست.”