علی کریمی؛ پاسور فتنه یا افتخار ملی؟

محمدرضا یزدان پناه
محمدرضا یزدان پناه

» عواقب تقدیم پیراهن به اشکان سهرابی

در حالی که سایت های نزدیک به سپاه پاسداران و نهادهای امنیتی ـ– نظامی از علی کریمی به عنوان کسی که همچنان در “وادی فتنه” قدم می زند نام می برند، مادر یکی از کشته شدگان حوادث پس از انتخابات او را “افتخار همه مردم ایران” نامید.

انتشار عکسی در سایت های اینترنتی و شبکه های مجازی که در آن پیراهن شماره 16 علی کریمی در تیم فوتبال شالکه آلمان به اشکان سهرابی تقدیم شده بود، واکنش های گسترده ای در میان کاربران اینترنتی به دنبال داشت.

علی کریمی در پشت پیراهنی که با آن در لیگ قهرمانان اروپا در مقابل تیمی مانند اینترمیلان ایتالیا بازی کرد، نوشت: “تقدیم به زنده یاد اشکان سهرابی که همیشه برای ما زنده خواهد ماند.”

 

قتل: 30 خرداد

اشکان سهرابی دانشجوی 19 ساله ساکن تهران روز 30 خرداد 1388 در جریان اعتراضات مردمی به تقلب در انتخابات حوالی خیابان رودکی هدف گلوله قرار گرفت و کشته شد. هواداران جنبش سبز ماموران امنیتی و شبه نظامی جمهوری اسلامی را عامل قتل سهرابی معرفی می کنند.

این دانشجوی تکواندوکار یک روز پس از آنکه آیت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی با رد وقوع تقلب در انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری از تریبون نماز جمعه تهران، فرمان سرکوب اعتراضات عمومی را صادر کرد، به قتل رسید.

30 خرداد 1388 یکی از خونین ترین روزها پس از انتخابات مناقشه برانگیز ریاست جمهوری بود که به دنبال آتش گشودن نیروهای امنیتی و شبه نظامی به مردم، ده ها نفر کشته و زخمی شدند.

اشکان سهرابی یکی از کشته شدگان وقایع آن روز بود که حالا کاپیتان تیم ملی فوتبال ایران یکی از پیراهن های خود در تیم شالکه را به او تقدیم کرده است؛ اقدامی که خشم رسانه های نزدیک به سپاه پاسداران را برانگیخت.

 

“همچنان در وادی فتنه”

سایت های “ندای انقلاب” و “جوان” که هر دو به  نهادهای امنیتی ـ– نظامی نزدیک هستند، با انتشار مطلب مشترکی، به انتقاد شدید از علی کریمی پرداختند.

در این مطلب که عنوان آن “پاس های علی کریمی” به فتنه گران” انتخاب شده، کاپیتان تیم ملی فوتبال ایران و باشگاه پرسپولیس فردی معرفی شده که همچنان “پس از دو سال در وادی فتنه گام می زند.”

این رسانه ها با اشاره به مچ بند سبزی که علی کریمی در جریان مسابقه میان تیم ملی فوتبال ایران با کره جنوبی بر دست خود بسته بود، نوشتند که او “باردیگر درحرکتی مشکوک در راستای اهدا فجر یا نفت نه که این روزها در حال احتضار به سر می برد گام برداشت.”

این بازی 27 خرداد 1388 و در اوج ناآرامی ها در تهران و برخی دیگر از شهرهای ایران برگزار شد و در ابتدای آن علی کریمی، مهدی مهدوی کیا، حسین کعبی، جواد نکونام و چند ملی پوش دیگر با مچ بند سبز وارد بازی شدند. رنگی که به نماد طرفداران میرحسین موسوی، نامزد معترض به نتایج انتخابات تبدیل شده بود.

در ادامه مطلب رسانه های نزدیک به سپاه علیه کاپیتان تیم ملی فوتبال ایران آمده است: “علی کریمی که ظاهرا یک چهره ورزشی است مشخص نیست این روزها این خط و خطوط سیاسی را از چه کسی و یا چه جریانی می گیرد. وی باید این موضوع را بداند که این راه کسب محبوبیت در بین مردم نیست، مردم فهیم و فوتبال دوست ایران خوب سره را از ناسره تشخیص می دهند.”

در انتهای این مطلب به کریمی هشدار داده شده تا به سرنوشت استاد موسیقی سنتی ایران دچار نشود: “کریمی همان راهی را می رود که شجریان پیش از وی آنرا رفت و امروز در انتهای این مسیر آرزوی بازگشت را دارد که البته دیر شده است.”

محمدرضا شجریان، استاد و خواننده موسیقی سنتی ایران پس از حمایت علنی از جنبش اعتراضی ایران توسط رسانه های حکومتی تحریم شد اما در مقابل بسیاری از گروه های اجتماعی به حمایت از او برخاستند.

 

تشکر مادر اشکان سهرابی از کریمی

انتشار این مطلب البته واکنش متقابل هواداران جنبش سبز و فوتبال دوستان را به دنبال داشت. سایت ها، وبلاگ ها و شبکه های اجتماعی اینترنتی روز گذشته با مطالب متعدد در حمایت از علی کریمی به روز شدند.

مادر اشکان سهرابی نیز در اظهارنظر جداگانه ای با انتقاد از مطلب منتشر شده در رسانه های حکومتی علیه کاپیتان تیم ملی فوتبال ایران گفت: “فکرنمی کنم این مساله ربطی به آنها داشته باشد که بخواهند در آن دخالت کنند و نظربدهند. من می خواهم از ایشان [علی کریمی] به خاطر روح بلندی که دارند تشکر کنم و بگویم که واقعا جوانمرد هستند.”

او که با سایت کلمه گفت و گو می کرد، پسر خود را از طرفداران علی کریمی معرفی کرد و گفت: “من این مطلب را به اطلاع ایشان رساندم. آقای کریمی هم وقتی این را شنیده بودند پیراهن شال که خود را تقدیم پسر من کردند.”

او با تشکر از علی کریمی، کاپیتان تیم ملی فوتبال را “افتخار همه مردم ایران” نامید.

مادر اشکان سهرابی همچنین درباره آخرین وضعیت پرونده پسرش گفت که هنوز قاتل یا قاتلان او مشخص نشده و به خانواده او پیشنهاد شده تا با قبول دیه از شکایت خود صرف نظر کنند.