تقویت مواضع در عراق و سوریه

لا راسون
لا راسون

» تحلیل لا راسون از نفوذ روزافزون ایران

جنگ علیه داعش در سوریه و عراق باعث شده تا ایران نفوذ بیشتری در منطقه اعمال کند. محمد صادق حسینی، مشاور رییس جمهور سابق، اخیراً در مصاحبه با تلویزیون لبنانی “المیادین”، که طرفدار حزب الله است، گفت که ایران شیعه ازطریق عوامل خود کنترل چهار پایتخت عربی را عملاً به دست گرفته: بیروت بوسیله شبه نظامیان شیعه حزب الله؛ دمشق بوسیله حکومت علوی بشاراسد؛ بغداد بوسیله یک دولت شیعه؛ و بالاخره صنعا، که فرقه یمنی حوثی، به عنوان طرفدار ایران، اخیراً قدرت را در آن به دست گرفته است.

حسینی با بیانی پوپولیستی تصریح کرد که ایران و متحدانش “در محور مقاومت، سلاطین جدید مدیترانه و خلیج فارس خواهند بود. ما در تهران، دمشق، در جنوب بیروت، بغداد و صنعا نقشه جدید خاورمیانه را ترسیم خواهیم کرد”. و این درحالی است که ادعای رهبری ایران بر منطقه به واقعیتی تبدیل شده که با مذاکرات اتمی میان تهران و واشنگتن پس از ۳۵ سال نبود روابط دوجانبه استحکام یافته.

در افزایش تفوق بر منطقه، شبه نظامیان شیعه در عراق با نفوذ آشکار ایران توانسته اند در نبرد علیه داعش پیشروی کنند. گروه های مسلح شیعه که از زمان حمله آمریکا به عراق در سال ۲۰۰۳ غیرفعال بوده اند بار دیگر فعال شده اند و درحال حاضر خط اول ارتش عراق را در موصل، تیکریت، و سامرا تشکیل می دهند. تهران از تمامی شبه نظامیانی که مانند گروه عصائب اهل الحق یا سپاه بدر، از یک دهه پیش سلاح در دست گرفته اند، حمایت می کند. شبه نظامیان پیکارجویان خود را در سامرا و بغداد مستقر کرده اند تا از پیشروی داعش  جلوگیری کنند. گروه شبه نظامی دیگری که در عملیات نظامی “پیشرفته” در عراق مشارکت دارد، حزب الله است. این گروه با وجود آنکه ادعا می کند یک سازمان مسلح لبنانی است، ولی از همان ایدئولوژی و اهداف پیروی می کند و ازسوی ایران تأمین مالی می شود. به علاوه، حزب الله حاضر در عراق پیکارجویان خود را به دمشق اعزام کرده تا از اماکن مقدس شیعیان مانند مقبره سیده زینب محافظت کنند. این شبه نظامیان که ازسوی صدها هزار داوطلب شیعه حمایت می شوند، در عراق آموزش های نظامی لازم را می بینند و به انجام عملیات نظامی مبادرت می ورزند.

ثبت نام شدگان جدید برای دیدن آموزش به پادگان ارتش می روند و پس از آمادگی به خطوط جبهه اعزام می شوند. فرمانده اسدی دراین خصوص به لا راسون گفت: “کسانی که از قبل دارای تجربیات نظامی هستند، به شکلی کوتاه آموزش می بینند، ولی آموزش تازه کاران طولانی تر است [حداکثر ۱۵ روز]. آنها کار با اسلحه و تاکتیک های مدرن را فرا می گیرند.” او همچنین افزود: “کل فرآیند آموزش در هماهنگی کامل با نیروهای امنیتی انجام می شود.”

آنچه او از آن سخن نگفت، خطراتی است که ممکن است در آینده رخ دهد: تمامی مردان بالغ شیعه پس از آموزش، سلاح خواهند داشت، چرا که نفاق فرقه ای در جامعه به وجود آمده و امکان بسط آن وجود دارد. از هم اکنون اقدامات انتقام آمیز از گوشه و کنار شنیده می شود. شیعیان قصد کرده اند که عدالت را با دستان خود علیه دشمنان سنی شان اجرا کنند. شبه نظامیان فرقه ای که با دولت اسلامی مبارزه می کنند، دست به اقدامات سبعانه ای علیه رقبای سنتی خود زده اند.

این پدیده برای اکثریت شیعه در دولت بغداد به یک مشکل تبدیل شده و به افزایش انتقادهای بین المللی علیه اقدامات این گروه ها منجر گشته. حیدر العبادی، نخست وزیر جدید عراق، هراس خود را از اینکه این سازمان ها از هرگونه کنترل و نظارت شانه خالی می کنند پنهان نمی سازد. سنی ها گروه های مسلح شیعه را متهم می کنند که به دنبال ارتباط شان با شبه نظامیان ایرانی و جنبش مسلح حزب الله لبنان، در برخورد با جامعه زیاده روی کرده اند. البته تعجبی هم ندارد. صدها هزار شیعه به دعوت آیت الله حسینی سیستانی برای انجام “جهاد مقدس” علیه گروه موسوم به خلافت اسلامی پاسخ مثبت داده اند. علی سیستانی پس از حمله ایالات متحده به عراق در سال ۲۰۰۳ پرنفوذترین شخصیت عراق به لحاظ سیاسی شناخته می شود. فراموش نکنیم که اصلیت آیت الله سیستانی، ایرانی و اهل شهر اصفهان است و بی شک تحت نفوذ تصمیم های آیت الله خامنه ای قرار دارد.

تسلط شبه نظامیان شیعه ی تحت کنترل ایران بر لبنان نیز کاملاً مشهود است؛ در آنجا حزب الله حملات علیه گروه خلافت  اسلامی و جبهة النصرة در شمال لبنان را رهبری می کند. این سازمان همچنین حضور پررنگی در سوریه دارد و در کنار نیروهای اسد مشغول مبارزه است.   

لا راسون، ۲۶ دسامبر