سرداران با پول سرمایه ملی تجارت می کنند

نویسنده
شروین امیدوار

» انتقاد خامنه ای به کاری که تحت نظر خود وی انجام شده

در حالی که تشکل های مستقل کارگری در آستانه روز کارگر ضمن اعتراض به سیاست های اقتصادی حاکمیت خود را برای ابراز علنی اعتراضات شان در روز جهانی کارگر آماده می کنند، رهبر حکومت جمهوری اسلامی روز چهارشنبه شرایط بحرانی و اخراج هزاران کارگر در ماه های اخیر را ناشی از اجرای نامناسب اصل 44 در واگذاری شرکت های دولتی دانست.

وی گفت که “باید بسیار مراقب بود که اجرای سیاست‌های اصل 44، زمینه ساز نفوذ قانون‌دان‌های قانون‌شکن، نشود”. او افزود: “افرادی با دور زدن قانون، برخی کارخانه‌ها را می ‌خرند و بعد هم با فروش تجهیزات و زمین آن به میلیاردها آلاف و الوف می رسند و در نهایت کارگران کارخانه را بیکار می‌شوند، لذا همه مسوولان باید مراقب باشند.”

آیت الله علی خامنه ای در حالی این سخنان را بر زبان آورد که صادق محصولی وزیر فعلی رفاه و  از فرماندهان سپاه پاسداران که حتی چهره های جناح حاکم از دست یافتن او به ثروت افسانه ای سخن می گویند و با نام “سردار میلیاردر” از وی نام می برند را در صدر مجلس سخنرانی خود نشانده بود.

صادق محصولی تنها یک نمونه از سرداران میلیاردری است که به رغم اشتغال در سپاه پاسداران - نهادی نظامی که تحت نظر آیت الله خامنه ای فعالیت می کند- به “سردار میلیاردر” تبدیل شده اما بسیاری از همقطارانش با تشکیل موسسات مالی در پوشش موسسات وابسته به سپاه، بسیج و نیروی انتظامی که همگی نهادهای تحت نظر آیت الله خامنه ای به شمار می روند به فعالیت های اقتصادی غیر قابل نظارت مشغول اند.

رهبر جمهوری اسلامی همزمان اعتراضات کارگری را به “تلاش دشمنان علیه نظام اسلامی” تفسیر کرد و گفت: “دشمنان از اول انقلاب برای استفاده از قشر کارگر و مسائل کارگری به عنوان اهرم فشار سیاسی بر ضد نظام اسلامی تلاش کرده اند”. او مدعی شد که: “این موضوع در سی سال گذشته در دستور کار دشمنان نظام اسلامی قرار داشته است اما قشر کارگر نیز سی سال است که این طراحی را ناکام گذاشته‌اند.”

در حالی که شماری از فعالان حقوق کارگران از جمله منصور اسانلو و ابراهیم مددی دو تن از رهبران سندیکای کارگران شرکت واحد، چهارسال پس از برگزاری اعتصاب این سندیکا هم اکنون در بازداشت به سر می برند و تنها در یک سال اخیر علاوه بر برخورد های امنیتی با تشکل های مستقل کارگری، صد ها تن از کارگران معترض در جریان اعتراضات صنفی یا اعتراضات سیاسی پس از انتخابات بازداشت یا محاکمه شده اند، آیت الله خامنه ای در سخنان روز چهارشنبه ادعا کرد: “نظام اسلامی و کارگران ارتباط صمیمی دارند.” او افزود: “ارتباط صمیمی میان کارگر و نظام اسلامی را ناشی از پایه مستحکم ایمانی نظام است.”

 

ورود به ماهیت واگذاری ها ممنوع

به گفته مدیرعامل سازمان خصوصی سازی فقط در سال 88 سهام 107 شرکت دولتی به ارزش 17 هزار و 988 میلیارد تومان در جریان آنچه “اجرای اصل 44” خوانده می شود واگذار شده، گزارش ها حکایت از واگذاری شرکت های دولتی در روندی غیر قانونی به شرکت های شبه دولتی یا شرکت های وابسته به نهادها تحت نظر آیت الله خامنه ای از جمله سپاه، بسیج، نیروی انتظامی و بنیاد مستضعفان دارد.

پنجم مهرماه بنیاد تعاون سپاه پاسداران سهام 50 + 1 درصدی شرکت مخابرات ایران را به ارزش 7 میلیارد دلار در جریان واگذاری این شرکت دولتی خرید در حالی که مقام های دولتی ساعتی پیش از عرضه سهام مدیریتی مخابرات، شرکت “پیشگامان یزد”، تنها رقیب سپاه برای خرید سهام مخابرات را از صحنه رقابت حذف کرده بودند.

اعتراضات گسترده به غیرقانونی بودن واگذاری سهام مدیریتی شرکت مخابرات به بنیاد تعاون سپاه، حتی به رغم تشکیل کمیته ویژه ای در مجلس شورای اسلامی نیز نتیجه نرسید.

حتی شورای رقابت که عالی ترین محل تصمیم گیری شکایت از واگذاری های غیر قانونی است در اسفند ماه با گذشت نزدیک به 6 ماه وعده رسیدگی به واگذاری غیر قانونی سهام مدیریتی مخابرات به سپاه پاسداران اعلام کرد که حاضر نیست به این پرونده ورود کند.

 جمشید پژویان رییس شورای رقابت با تاکید براینکه “مخابرات با حفظ انحصارات از دولت به بخش شبه‌ دولتی انتقال داده شد” درباره خرید سهام مدیریت مخابرات به ارزش 7هزار و 800 میلیارد تومانی از سوی سپاه پاسداران گفت که “فضای عرضه مخابرات غیررقابتی بوده است” و به همین دلیل “ما نه آن را تایید و نه رد کردیم چون این موضوع در حیطه وظایف ما نبود.”

با وجود توجه رسانه ها به واگذاری غیرقانونی شرکت مخابرات ایران از سوی دولت به بنیاد تعاون سپاه پاسداران، اما واگذاری شرکت های دولتی به بهانه اجرای اصل 44 از سوی دولت و در شرایط غیر قانونی به ده ها موسسات مالی وابسته به سپاه و بسیج و نیروی انتظامی و دیگر نهادها های شبه دولتی یا تحت نظر آیت الله خامنه ای ابعاد بسیار وسیع تری دارد.

تنها در مورد بنیاد تعاون سپاه پاسداران، روزنامه “تهران امروز” در شهریور ماه خبر داد که این بنیاد مجموعه ای از موسسات مختلف اقتصادی و تجاری است که از آن جمله می توان از “شرکت مهندسی افق صابرین، موسسه مالی اعتباری انصار، موسسه موج نصر گستر” و ده ها موسسه و شرکت مشابه یاد کرد.

موسسات وابسته به بنیاد تعاون سپاه تنها در نیمه اول سال 88 بسیاری از شرکت های دولتی و از جمله 45 درصد از سهام گروه بهمن، 4 درصد از سهام گروه خودرو سازی سایپا دومین شرکت بزرگ خودرو سازی ایران، 25 درصد از سهام پتروشیمی کرمانشاه را در جریان واگذاری ها از دولت دریافت کرد و علاوه بر آن و صد در صد شرکت‌های کشت و صنعت شاداب خراسان، شرکت خدمات هوایی پارس و شرکت صنایع غذایی مائده و برخی از شرکت های فعال در خرید و فروش بورس را خریداری کردند.

 

تجارت متقابل دولت و رهبر

موسسه مالی اعتباری مهر که پیشتر نام “صندوق قرض الحسنه بسیجیان” را بر خود داشت و با موافقت و دستور مستقیم و سرمایه اهدایی 1 میلیون تومانی آیت الله خامنه ای تشکیل شده در سال های اخیر با تشکیل چند موسسه مالی و از جمله “موسسه مهر اقتصاد ایرانیان” بسیاری از شرکت های دولتی را در جریان واگذاری های اصل 44 از آن خود کرده است.

موسسه مهر اقتصاد ایرانیان در اردیبهشت سال 87 شرکت تراکتورسازی تبریز را با پرداخت تنها 45 میلیارد تومان و پراخت اقساطی 132 میلیارد تومان دیگر در طی 5 سال از دولت خرید و این درحالی است که روزنامه جمهوری اسلامی همزمان به نقل از یک نماینده مجلس خبر داد که رقم واگذاری سهام 42 درصدی تراکتورسازی تبریز به موسسه مهر اقتصاد ایرانیان وابسته به بسیج “حتی قیمت زمین خالی آن نیست، چه برسد به کارخانه ای با امکانات و تجهیزات و خطوط تولید و انبارها و ورزشگاه و…این کارخانه”.

حتی عشرت شایق از حامیان دولت در مجلس نیز از واگذاری تراکتورسازی تبریز به بسیج، به عنوان “حراج” نام برد و گفت: “قیمت های در نظر گرفته شده برای دارایی کارخانه تراکتور سازی تبریز طی 30  تا 40 سال گذشته در مقایسه با قیمت امروزی، صدها برابر کمتر است و ارزیابی جدیدی هم نشده و برای هیچ کس پوشیده نیست که این کار حراج دارایی های دولتی است.”

این موسسه که به گفته کارشناسان بورس از نیمه دوم سال 86 در بازار بورس پدیدار شده تنها در عرض سال 18 ماه 5 درصد از فولاد مبارکه اصفهخان را به ارزش 308 میلیارد تومان از دولت دریافت کرد.

همچنین 20 درصد سهام آلومینیوم ایران (ایرالکو) به ارزش 45 میلیارد تومان، 33 درصد از شرکت تکنو تاز، 8 درصد از توس گستر، 4 درصد موسسه مالی سینا، 4 درصد لوله سدید، 11 درصد توسعه صنعتی و بسیاری دیگر از شرکت ها را در بورس خریداری کرده که بخش بزرگ آن شرکت های دولتی بوده اند که به بهانه اجرای اصل 44 به موسسه مهر اقتصاد ایرانیان یکی از 7 موسسه مالی بسیج واگذار شده است.

قرار گاه خاتم انبیاء سپاه پاسداران که بخش بزرگی از پروژه های دولتی در حوزه های مختلف از جمله نفت را با دریافت میلیارد ها دلار در اختیار گرفته نیز در ماه گذشته برای دراختیار گرفتن شرکت های دولتی فعالیت خود را آغاز کرد و از جمله به اتفاق شرکت توسعه سرمایه گذاری از دولت سهام شرکت دولتی صدرا راکه در حوزه نفت و سکوهای نفتی فعالیت می کند، دریافت کرد.

صاحبان جدید شرکت صدرا نمونه ای از جمله مصادیق آشکار سخنان آیت الله خامنه ای در مورد اخراج کارگران هستند که پس از تصاحب این شرکت ده ها کارگر آن را اخراج و در قبال اعتراض کارگران این شرکت در شهر بوشهر به برخورد امنیتی با آن ها اقدام و علاوه بر کارگران، تعدادی از خبرنگاران بوشهری را نیز بازداشت و حتی به اتهام انتشار عکس اعتراضات کارگران محاکمه کرده اند.

موسسه مالی اعتباری قوامین وابسته به نیروی انتظامی، موسسه مالی اعتباری انصار وابسته به بسیج، و  چندین موسسه دیگر مالی وابسته به بنیاد مستضعفان و دیگر نهادهای تحت نظر آیت الله خامنه ای بخشی از مجموعه هایی هستند که در جریان واگذاری ها شرکت های دولتی را تصاحب کرده اند.

اینکه رهبر حکومت مستقر در ایران در زمان ابراز سخنان روز چهارشنبه از واگذاری غیرقانونی شرکت های دولتی به موسسات تحت نظر خود خبر داشته آنگاه آشکار تر می شود که غیر از هشدارهای رسانه ای، حتی علی اکبر ناطق نوری رئیس بازرسی ویژه آیت الله خامنه ای نیز در شهریورماه 87 به واگذاری های غیر قانونی شرکت های دولتی انتقاد کرد.

ناطق نوری گفته بود: “با وجود تبلیغات فراوانی که در مورد واگذاری‌ها صورت می‌گیرد، می‌بینیم که دارایی‌ها از دولت آشکار به دولت پنهان منتقل شده و نهادهای شبه دولتی این بنگاه‌ها را خرید کرده‌اند ضمن اینکه از نظارت هم کاسته شده است”.