آمریکا و تجدید مهلت مذاکرات

نویسنده
المانیتور

» گزارش المانیتور از گفتگوهای ایران با پنج به اضافه یک

آمریکا نشانه هایی را از خود نشان داده است که آماده است در صورتی که ایران نتواند با پیشنهادات واقع گرایانه تری در باره توانایی سانتریفوژهای خود به میز مذاکرات بازگردد، مهلت توافق را تا پائیز به تعویق اندازد.

بنا بر اخبار رسیده به المانیتور یک مقام عالیرتبه آمریکایی در سخنرانی برای جمعی از متخصصین در باره امکان حصول توافق نهایی در ۲۰ ژوئیه ابراز تردید کرده است. یکی از متخصصین این حوزه گفته است که او این اظهارات مقام آمریکایی را به عنوان “عدم اعتماد به حصول توافق” تفسیر می کند.

یک مقام آمریکایی روز جمعه به المانیتور گفت “ما فاصله زیادی داریم” و ممکن است نیاز باشد مهلت رسیدن توافق را تمدید کنیم.

وی گفت: “آمریکا باید تعیین کند که آیا در انتظار برخورد واقع گرایانه تری از سوی ایران است یا نه. ما فقط در انتظار پاسخ نیستیم… بحث هایی هم باید انجام شود.”

متخصصین ایران و کشورهای ۱+ ۵ قرار است ۵ و ۶ ژوئیه در وین مذاکرات فنی را دنبال کنند. مقامات ایران و کشورهای ۱+۵ برای رسیدن به توافق نهایی از ۱۶ تا ۲۰ ژوئیه در وین دیدار خواهند کرد.

این مقام آمریکایی گفت با وجود زمانی کمتر از دو ماه تا ۲۰ ژوئیه، آمریکا و ایران مذاکرات دو جانبه را برای کم کردن شکاف ها و رسیدن به توافق نهایی دنبال نمی کنند. این شاید به این دلیل باشد که آمریکا و کشورهای ۱+۵ اعتقاد دارند این ایران است که باید بیشترین تغییر را، بخصوص در زمینه ظرفیت غنی سازی، انجام دهد.

سوزان مالونی، متخصص سابق وزارت خارجه در امور ایران به المانیتور گفت: “ایرانی ها می دانند خط قرمز های کجا هستند. این مساله جای بحث و گفتگو ندارد.”

رابرت اینهورن، یک مشاور سابق کنترل سلاح ها به روزنامه اسرائیلی وای نت نیوز گفت: “دشوار به نظر می رسد که قدرت های بزرگ بتوانند تا ۲۰ ژوئیه با ایران به توافق برسند. دور آخر مذاکرات به نتیجه مطلوب نرسید انتظار می رفت برخی از مسائل اصلی حل و فصل شود؛ نظبر موضوع راکتور اراک… که اتفاق نیافتاد.”

وی گفت: “ارزیابی من آن است که دوطرف اگر در مقابل گزینه قطع مذاکرات یا تمدید مهلت توافق قرار گیرند، گزینه تمدید را انتخاب می کنند.”

اوباما روز چهار شنبه در دیداری با فارغ التحصیلان دانشکده افسری گفت: “زمان رسیدن به موفقیت دراز است. ولی ما برای اولین بار در یک دهه یک فرصت واقعی پیدا کرده ایم تا به توافق برسیم؛ توافقی که موثرتر و ماندگارتر از هر دستاورد است که می توانستیم از راه نظامی به دست آوریم.”

مشاور مرکز تحقیقات خاور نزدیک به المانیتور گفت: “طرف آمریکایی و کشورهای ۱+۵ از تعداد سانتریفیوژهایی که ایران مایل است در توافق نهایی مجاز به داشتن آن باشد متعجب شدند.”

او گفت: “گویی ایرانی ها فکر می کردند گروه ۱+۵ برای رسیدن به توافق خیلی مشتاق هستند، ولی چنین نیست.” وی گفت: “بنا بر این آمریکا و کشورهای ۱+۵ فعلا ترجیح می دهند ایران را در بن بست نگاه دارند و هیچ عجله ای برای فرستادن گروه هایی برای مذاکرات دوجانبه به خرج نخواهند داد.”

سید حسین موسویان، مذاکره کننده هسته ای سابق ایران در جمعی در نیویورک گفت: “هیچ توافق نهایی بدون مذاکره مستقیم ایران و آمریکا وجود نخواهد داشت”

منابع آمریکایی به المانیتورگفته اند که مذاکرات دو جانبه میان ایران و آمریکا ممکن است در مقطعی انجام شود، ولی فعلا تاریخی برای چنین مذاکراتی در چشم انداز نیست.

منبع: المانیتور – 1 ژوئن