قاتل محافظ احمدی‌نژاد دستگیر شد

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» اعتراف تازه بعد از هفت سال

رسانه های حکومتی خبر از دستگیری و اعتراف فردی داده اند که به نوشته آنها هفت سال پیش محافظ محمود احمدی‌نژاد را در استان سیستان و بلوچستان با ضرب مستقیم گلوله کشته بود؛ این در حالیست که مقامات قضایی یک سال پس از ماجرای این قتل، خبر از اعدام فردی در ارتباط با این پرونده داده بودند.

همزمان با بازداشت این متهم به قتل، فرمانده انتظامی سیستان بلوچستان از کشته شدن عامل قتل سه مامور نیروی انتظامی در سال ۱۳۸۸ در جریان یک درگیری خبر داد؛ فردی که به گفته خبر گزاری‌ها به دنبال حادثه از ایران متواری شده و در یکی از کشورهای همسایه به گروه مسلح جندالله پیوسته است.

 

پرونده مبهم قتل محافظان

فرمانده انتظامی سیستان و بلوچستان روز شنبه، ۱۶ اردیبهشت ماه اعلام کرد فردی که در سال ۱۳۸۴ “به تیم حفاظت ریاست جمهوری” تیراندازی کرده بود، توسط ماموران نیروی انتظامی در شهرستان سرباز این استان دستگیر شد.

 خبرگزاری مهر، به نقل از سردار حمید فهیمی راد نوشته است که ماموران انتظامی شهرستان سرباز “در پی اقدامات اطلاعاتی و پلیسی موفق شدند شرور و قاتل فراری معروف به هیپتان. الف” را دستگیر کنند.

این مقام نظامی سیستان و بلوچستان همچنین گفته است بر اساس اعترافات هیپتان. الف، او در سال ۸۴ در منطقه عمومی سرباز به سمت تیم حفاظت محمود احمدی‌نژاد که به این استان سفر کرده بود، تیراندازی کرده و یکی از محافظان او را به قتل رسانده است.

ماجرای سوء قصد به جان محافظان احمدی‌نژاد و کشته شدن یکی از آن‌ها هر چند با تاخیر یک هفته‌ای تائید شد، اما‌ از جمله داغ‌ترین اخبار اولین سال ریاست رئیس دولت کنونی بود. غلامحسین الهام، سخنگوی وقتِ دولت از حجت گرمابدری به عنوان شخصی نام برد که محمود احمدی‌نژاد را در سفر استانی به سیستان و بلوچستان همراهی می‌کرده و به دست “اشرار منطقه” به قتل رسیده است. علاوه بر این محافظ، راننده اتومبیل وی نیز که به گفته او از بلوچ‌های منطقه بوده در این واقعه کشته و یکی دیگر از اعضای سپاه پاسداران نیز مجروح شد.

 تاخیر در انتشار این خبر، ابهامات زیادی را در خصوص نحوه درگیری به وجود آورد. با وجود توضیحات الهام تاکنون نیز مشخص نشده است که در موقع تیراندازی، رئیس دولت مورد هدف بوده یا محافظان او؟ سخنگوی دولت تنها توضیح داده بود که پاسداران محافظ رییس جمهور پس از انجام ماموریت خود در حال بازگشت از سراوان به چابهار بودند که مورد حمله قرار گرفتند.

 یک سال بعد از گذشت این حادثه در سال ۱۳۸۵ دادسرای عمومی و انقلاب اسلامی ایرانشهر از اجرای حکم اعدام یکی از عوامل قتل محافظ و راننده او خبر داد. به گزارش روابط عمومی دادگستری استان سیستان و بلوچستان در آن زمان، حکم اعدام محمد اسکانی فرزند جان محمد، در ملاء عام به اجرا درآمد.

بعد از اعدام این فرد به نظر می‌رسید پرونده محافظ و راننده‌ی مقتول‌اش بسته شد،‌ اما با دستگیری روز گذشته، گویا این پرونده جنجالی در آخرین سال فعالیت های دولت کنونی وارد مرحله دیگری شده است.

 

دستگیری یک عضو جندالله

خبرگزاری‌های حکومتی روز دوشنبه، ۱۶ اردیبهشت همچنین از کشته شدن یک عضو گروه مسلح جندالله خبر دادند. به گفته فرمانده انتظامی سیستان و بلوچستان این فرد که اسم او “نعیم” اعلام شده، یکی از “اشرار معروف” سیستان‌وبلوچستان بوده که در سال ۸۸ پس از یک درگیری مسلحانه با ماموران انتظامی، سه پلیس را در شهرستان سرباز کشته است.

استان سیستان و بلوچستان به واسطه چند انفجار بزرگ در اماکن عمومی و درگیری‌های مرزی، یکی از استان‌های نا‌امن کشور در سالهای گذشته بوده است.

 طی چند سال گذشته در نتیجه این ناآرامی‌ها تعداد زیادی از شهروندان عادی، ماموران نظامی و انتظامی و قاچاقچیان مواد مخدر کشته شده‌اند.

 گروه جندالله مسئولیت برخی از حملات چند سال گذشته را به عهده گرفته است. فهیمی راد، فرمانده انتظامی سیستان و بلوچستان می‌گوید فردی که دیروز کشته شده از اعضای جندالله و ساکن یکی از کشورهای همسایه بوده که به محض ورود در محور ارتباطی سرباز به ایرانشهر توسط نیروهای انتظامی کشته شده است.

روز سه شنبه، ‌۲۲ فروردین ماه امسال فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران از “انهدام کامل” یک تیم گروه جندالله در ایام نوروز خبر داد. سردار محمد پاکپور فرمانده نیروی زمینی سپاه به خبرگزاری ایرنا گفت: “چند تیم خرابکاری عناصر ضد انقلاب باقی‌مانده از گروهک ریگی که در خارج از کشور مستقر هستند، قصد داشتند در ایام تعطیلات نوروز در اجتماعات مردمی عملیات خرابکاری انجام دهند.”

 در نهم فروردین نیز سپاه پاسداران بدون نام بردن از گروه جندالله اعلام کرد که “یک گروه تروریستی در جنوب شرقی ایران متلاشی شده‌” و یک نفر از افراد این گروه کشته و دو نفر نیز بازداشت شده‌اند.

جندالله در سال ۲۰۰۲ توسط عبدالمالک ریگی تأسیس شده و عملیات مسلحانه خود را از سال ۲۰۰۵ آغاز کرده است. این گروه که فعالیتهای خود را در چهارچوب دفاع از شهروندان اهل سنت در سیستان و بلوچستان تعریف کرده است، ۱۲ آبان ماه سال جاری به فهرست گروه‌های تروریستی ایالات متحده آمریکا افزوده شد.

عبدالمالک ریگی رهبر این گروه که در اسفند ماه ۸۸ در مسیر پرواز از دبی به قرقیزستان از سوی نیروهای امنیتی بازداشت و به ایران منتقل شده بود، در آخرین روزهای خرداد ماه جاری در زندان اوین تهران به دار آویخته شد.

آنزمان جندالله در بیانیه‌ای تاکید کرده بود که انتقام اعدام عبدالمالک ریگی را خواهد گرفت. از جمله عملیات‌های جندالله بعد از مرگ ریگی می‌توان به دو انفجار انتحاری شدید در مسجد جامع شیعیان زاهدان اشاره کرد که به دنبال آن ۲۷ نفر کشته و ۳۰۰ تن نیز زخمی شدند.

بعد از اعدام رهبر جندالله، عباسعلی نورا، نماینده مردم زابل در مجلس در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا، به وجود “فرهنگ انتقام” در سیستان و بلوچستان اشاره کرد و گفت احتمال انجام “اقدامات تلافی جویانه” جندالله در این منطقه وجود دارد.

با وجود اینکه مقامات جمهوری اسلامی بار‌ها مدعی شده‌اند که منطقه سیستان و بلوچستان را از نفوذ و تحرک گروه جندالله پاکسازی کرده‌اند اما سالانه درگیری‌هایی میان نیروهای نظامی جمهوری اسلامی و گروه مسلح جندالله در مناطق مرزی شرق کشور گزارش می‌شود.

پس از حمله انتحاری سال ۸۹ جندالله به عزاداران مراسم تاسوعا که باعث کشته و زخمی شدن ده‌ها شهروند عادی شد، ‌عبدالستار دوشوکی، مدیر مرکز مطالعات بلوچستان هم در مصاحبه با روز گفت: “جندالله اعلام کرده که علیرغم محکومیت‌های گسترده توسط بلوچ‌ها، بقیه هموطنان ایرانی، شخصیت‌ها و نیروهای سیاسی و مجامع بین المللی، همچنان به عملیات انتحاری و جهاد خود تا شهادت و یا استقرار شریعت در امارات اسلامی بلوچستان ادامه خواهد داد.”