نماینده خامنه ای خواستار تبعیت مردم از او شد

بهرام رفیعی
بهرام رفیعی

» نگرانی از نبود وحدت در نظام

علی سعیدی نماینده رهبر جمهوری اسلامی در سپاه پاسداران با ادعای اینکه “دشمنان نظام جمهوری اسلامی وحدت مردم و مسئولان را نشانه گرفته اند” خواستار “هوشیاری مردم ” و “تبعیت محض” از آیت الله خامنه ای شد.

علی سعیدی طی اظهاراتی در جمع اعضای سپاه در شهر دامغان گفت: “مردم و مسئولان باید با پیروی از ولایت فقیه در برابر جنگ نرم دشمنان ایستادگی و مقابله کنند و از مهم‌ترین نشانه‌های ولایت‌مداری «تبعیت محض» از ولی فقیه است و اگر می‌خواهیم خدا و امام زمان از ما راضی باشند، باید همین‌طور رفتار کنیم.”

نماینده رهبر جمهوری اسلامی در سپاه پاسداران همچنین اضافه کرد: “در هر نظام و حکومتی باید یک فصل‌الخطاب وجود داشته باشد و به لطف پروردگار، فصل الخطاب ما در زمام ولی فقیه عصر حاضر، حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای است.”

آقای سعیدی در اظهاراتش هیچ نشانی از وحدت بین مردم و مسئولان و همچنین حمایت از ولی فقیه در دو دهه رهبری آیت الله خامنه ای را عنوان نکرد اما به دوره رهبری آیت الله خمینی بازگشت و گفت: “در طول سه دهه عمر پربرکت انقلاب اسلامی، هر کجا مانند «جنگ تحمیلی» مردم و خواص از رهبری تبعیت کردند، نتایج دلخواه به دست آمد که البته این فرمول در تمامی عرصه‌ها چه جنگ سخت و چه جنگ نرم نتیجه خواهد داد.”

این نخستین بار نیست که مقامات مختلف جمهوری اسلامی و نهادهایی همچون سپاه پاسداران تلویحا شکاف میان مردم با مسئولان دولت، مسئولان دولت و آیت الله خامنه ای و همچنین مردم با رهبر جمهوری اسلامی را تایید و از گسترش آن ابراز نگرانی می کنند.

 مصطفی پورمحمدی رییس سازمان بازرسی کل کشور نیز آبان ماه سال گذشته با تایید “وجود نارضایتی ها در میان مردم” مدعی شده بود که “یکی از علل نارضایتی‌ها این است که به مردم وعده‌های زیاد داده‌ایم و انتظارشان زیاد است. چرا این قدر خود را بدهکار می‌کنیم؟ مسئولان باید در حد توان خود قول بدهند.”

وی همچنین با اشاره به اینکه “حجم حساسیت‌ها و مخالفت‌هایی که در عرصه جهانی علیه جمهوری اسلامی اعمال می‌شود زیاد است “دوام حکومت جمهوری اسلامی را به “اما و اگر” مشروط و اضافه کرده بود:” شرایط، سخت و حساس و به بیانی دیگر نگران‌کننده است اما شرایط استثنایی و نقطه عطفی است. معمولا ملت‌های بزرگ در این نقطه قرار می‌گیرند و « اگر» بتوانند رسالت خاص خود را انجام دهند، ماندگار خواهند شد.”

قائم مقام سابق وزارت اطلاعات در دوره های علی فلاحیان و قربانعلی دری نجف آبادی همچنین تهدیدات عمده علیه نظام حکومت جمهوری اسلامی را معطوف به شرایط داخلی ارزیابی کرده و افزوده بود: “بحث نظامی جدی نیست اما دشمن قصد دارد از طریق گسل‌ها وارد شود. گسل‌ها نیز وقتی ایجاد می‌شود که مدیران قول و وعده‌های بسیار بدهند و نتوانند به آن عمل کنند. البته همه این موضوع به دستگاه‌ها باز نمی‌گردد بلکه سطح مطالبات عمومی نیز بالاست که باید فرهنگ‌سازی شود و سطح مطالبات پایین بیاید.”

پورمحمدی که عضو کمیته سه نفره صادر کننده احکام اعدام در زندان های دهه شصت بود همچنین تاکید کرده بود: “ما خدمات زیادی داده‌ایم ولی این خدمات یک‌ سری نقایص دارد که جلوی تاثیرگذاری این خدمات و رضایت مردم را گرفته است. باید این نقایص را شناسایی و برای رفع آنها اقدام کنیم.”

همچنی مقامات اداره سیاسی سپاه پاسداران هم در آذرماه سال 88 با انتشار تحلیلی در بولتن ویژه هادیان سیاسی خود از “گسل مردم ـ حاکمیت”، “گسل مردم ـ مردم”، “گسل ارکان حاکمیتی” در کنار “گسل مراجع و روحانیت با ولایت فقیه” و “گسل مردم و روحانیت” به عنوان پنج گسل تهدید کننده جدی جمهوری اسلامی نام برده و ادعا کرده بودند که این پنج گسل یا شکاف سیاسی- اجتماعی “بستر جنگ نرم دشمن با نظام اسلامی” در جهت تلاش نابودی حکومت جمهوری اسلامی است.

تحلیل گران سپاه پاسداران تاکید کرده بودند که “دشمن در این گسل ها، ‌بر روی شکاف های محافظه گرایی در برابر انتقاد گرایی نسبت به حاکمیت، مردم گرایی در برابر اشراف گرایی و قشری گرایی و تحجر در برابر نوگرایی سرمایه گذاری فکری، تبلیغی و سیاسی می کند”

مقامات اداره سیاسی سپاه درباره گسل مردم ـ حاکمیت نوشته بودند: “در این گسل، شکاف حق مشارکت سیاسی فرد در قبال مسئولیت فرد مسلمان و شکاف عرفی سازی در مقابل شرعی سازی و واقع گرایی [روزمره گرایی[ در مقابل آرمان گرایی آن قرار می گیرد. از گذشته برخی از این شکاف ها به نوعی در مقیاس پائین آن در سطح برخی نخبگان و روشنفکران وجود داشت که در این انتخابات عیان شد.”

آنها درباره گسل در میان ارکان حکومتی تاکید کرده بودند که “دامن زدن به اختلافات مجلس و دولت، دولت با برخی نهادهای دیگر و اسطوره سازی تاریخی از به اصطلاح شهدای سبز و ایجاد سرمایه اجتماعی تصنعی بر این اساس در راستای تعمیق بخشی به این گسل در حوادث پس از انتخابات اخیر انجام شد.”

در تحلیل بولتن داخلی سپاه ادعا شده بود که “رسانه های داخلی و خارجی با انتشار نظرات روحانیان بر شکاف مراجع تقلید و روحانیان با ولی فقیه دامن می زنند و هرجا یک روحانی به نظام و اسلام نقدی می زند، این شبکه‌ها آن را برجسته می کنند و با تبلیغ مداوم آن را به ارزش تبدیل می کنند.”

سپاه پاسداران همچنین درباره “گسل مرجعیت و روحانیت با ولایت فقیه” اعلام کرده بود که این گسل “ناشی از تقابل آراء فقهی در احکام عبادی ‌مثل رویت هلال و مسایل قضایی و حقوقی، شکاف ناشی از تقابل نظریه حکومت در فقه شیعه، و شکاف ناشی از تقابل احکام حکومتی با برخی نظرات مدیریتی و اجرایی و سیاسی خارج از قدرت بروز پیدا می کند.”

حمایت های آیت الله خامنه ای در چندسال گذشته از محمود احمدی نژاد، به ویژه تبریک زودهنگام او پس از انتخابات مناقشه برانگیز ریاست جمهوری 1388 و تاکید بر صحت انتخابات، سرکوب خونبار مردم معترض به نتیجه انتخابات توسط سپاه پاسداران و بسیج از نهادهای زیرمجموعه رهبری، برخورد نهادهای امنیتی به ریاست منصوبان او با مراجع تقلید و روحانیون بلند مرتبه سنی، بازداشت رهبران جنبش سبز که از چهره های پر طرفدار در کشور محسوب می شوند از جمله مواردی است که در سه سال گذشته شکاف میان مردم و رهبر جمهوری اسلامی و همچنین دولت تحت حمایت او(نهم و دهم)را عمیق تر کرده است.

نماینده آیت الله خامنه ای در سپاه پاسداران در شرایطی خواستار هوشیاری و تبعیت محض مردم از آیت الله خامنه ای تحت عنوان ولایت فقیه شده است که پیش از این بارها فرماندهان سپاه پاسداران بر این مساله تاکید کرده اند که این نهاد نظامی پس انتخابات مناقشه برانگیز 1388 با اتصال به ولایت فقیه اعتراضات مردمی را سرکوب کرده است.

از دیگر سو اختلافات میان محمود احمدی نژاد و آیت الله خامنه ای بر سر عزل و ابقای وزیر اطلاعات وهمچنین اختلافات میان مجلس و دولت، قوه قضاییه و دولت نیز از دوسال گذشته به این سو آشکار شده و تداوم یافته که این هم موجب نگرانی مقامات ارشد حکومت جمهوری اسلامی را فراهم کرده است.

آیت الله خامنه ای در چند سال اخیر با چالش ها و انتقادات زیادی در میان روحانیون نیز مواجه بوده است تا جایی که برخی منصوبان وی با تکذیب این موارد در عمل به تایید مطرح بودن این انتقادات و اعتراضات پرداختند.

از جمله آیت الله احمد جنتی دبیر شورای نگهبان آبان ماه 89 طی اظهاراتی در خطبه های نماز جمعه با اشاره به سفر آیت الله خامنه ای به قم و دیدارهای وی با برخی از روحانیون و مراجع، ضمن تکذیب اختلافات روحانیت ومراجع با آیت الله خامنه ای گفته بود: “می‌گویند رهبری جایگاه قبلی خود را ندارد و مردم نسبت به نظام علاقه‌ای ندارد و حوزه‌های علمیه‌ قم این قدرها هم نسبت به نظام و رهبری تمایل و عقیده ندارد و گرمی روابط سابق را نمی‌بینم. می‌گفتند مراجع با رهبری مساله دارند و خوشبین نیستند. از این چیزها می‌بافتند. این را خود می‌گفتند و خودشان هم باور می‌کردند. این هم در عده‌ای شبهه ایجاد کرد و از این وضعیت هم بیگانگان استفاده می‌کردند. اما این سفر تمام این‌ها را نقش بر آب کرد.”

در سفر 10 روزه آیت الله خامنه ای به قم بسیاری از مراجع تقلید با وی دیدار نکردند و تنها مراجع تقلید حکومتی همچون آیت الله مکارم شیرازی، مصباح یزدی و نوری همدانی به دیدار وی رفتند.

در تابستان سال گذشته نیز آیت الله محمدعلی موحدی کرمانی نماینده سابق آیت الله خامنه ای در سپاه پاسداران و از اعضای کنونی مجلس خبرگان رهبری دیکتاتور بودن آیت الله خامنه ای را رد کرد و گفت: “برخی این شبهه را در مورد ولایت فقیه مطرح می‌کنند که به هر حال رهبری در رأس کشور است و هر اراده‌ای بکند می‌تواند تصمیم بگیرد و کسی نمی‌تواند به او اعتراضی کند و بگوید که بالای چشمت ابرو است و از واژه‌ دیکتاتوری در این مورد استفاده می‌کنند، در حالی که این‌طور نیست؛ خبرگان دو چشمی به شرایط رهبری نگاه می‌کنند و این‌گونه نیست که بعد از انتخاب، رهبری را رها کرده باشد.”

پیش از این نیز آیت الله احمد خاتمی از اعضای مجلس خبرگان رهبری و امام جمعه موقت تهران در اظهاراتی “دیکتاتوری ولایت فقیه ” مبتنی بر “ولایت مطلقه فقیه” را رد و تاکید کرده بود که “برداشتی که مفهوم ولایت مطلقه فقیه را به آن معنا که ولی فقیه هرکاری که مایل بود می‌تواند انجام دهد اشتباه است. از این معنی نادرست میوه‌ها چیدند، شیعه به چنین ولایت مطلقه معتقد نیست، فقیهی که باب میل خود عمل کند فقیه نیست.ابتدای انقلاب گفتند استبداد تاج تبدیل شده است به استبداد عمامه، دیکتاتوری ولایت فقیه برداشتی غلط از ولایت فقیه بود.”