سخنان ذوالنور، شروط تاج زاده

نویسنده
آرش معتمد

» رویارویی با سپاهیان بر سر انتخابات

به دنبال سخنان اخیر فرمانده سپاه در خصوص “نابخشودگی” محمد خاتمی توسط مردم، محمد ذوالنور نیز سردار جعفری را فردی “اهل تشخیص” معرفی کرد تا بگوید تنها آنهایی حکم ورود به انتخابات مجلس را می گیرند که “افکار درستی” داشته باشند. در آن سو همزمان با محمدرضا خاتمی و سید حسن خمینی که زبان به ملامت  فرمانده سپاه گشودند، مصطفی تاج زاده نیز در مصاحبه ای که روز شنبه منتشر شد، برنامه انتخاباتی اصلاحات و جنبش سبز را به صراحت معرفی کرده است: “یا انتخابات باید آزاد باشد با همه مولفه ها یا ما نباید در آن شرکت کنیم.”

“آنچه که در دوران هشت سال حاکمیت آقایان اتفاق افتاد با اصلاح​طلبی فاصله عمیقی داشت.” این بخشی از مقدمه ای است که روز گذشته مجتبی ذوالنور جانشین سابق نماینده آیت الله علی خامنه ای در سپاه برشمرد تا حضور اصلاح طلبان در انتخابات مجلس نهم را مشروط به تغییر رفتار آن ها و پذیرش “نظام دینی، اعتقادی و ولایت فقیه” عنوان کند.

ذوالنور  که به تازگی از سمت خود در سپاه استعفا داده است تا در انتخابات زمستان امسال کاندیدای نمایندگی پارلمان شود، شورای نگهبان را مسئول بررسی صلاحیت کاندیداها دانسته و گفته است که باید پرونده هر فرد جداگانه بررسی شود تا اگر شاخص های مورد نظر آیت الله خامنه ای را داشت اجازه ورود پیدا کند. ذوالنور در گفتگو با سایت جهان نیوز از عبارت نظام اسلامی به جای جمهوری اسلامی استفاده و تصریح کرده است: “در نظام اسلامی تنها افکار درست باید به میدان آمده و مردم باید درست​ترین​شان را تشخیص داده و انتخاب کنند.”

وی همچنین ضمن تایید سخنان محمد علی جعفری در خصوص شرایط حضور خاتمی در انتخابات،  فرمانده سپاه را “اهل تشخیص” معرفی کرده و در پاسخ به انتقادات تند اخیر از مواضع او از سوی رجل سیاسی در جنبش سبز، خاطرنشان کرده است: “حداقل برای وی جایگاه شهروندی که قائل هستیم. ایشان می​تواند راجع به «کلیات» مسایل سیاسی کشور اظهارنظر کند. مانند بسیاری از دیگر افراد. ولی آنچه که ممنوع شده تحزب و زیر پرچم جریان​های سیاسی رفتن است. طبیعتا این فرمایش فرمانده کل سپاه هیچ دلالتی بر این نمی​کند که سردار جعفری از فلان حزب و جریان سیاسی حمایت کرده است.”

 

خاتمی: جعفری رئیس حکومت نظامی است؟
سپر حمایتی ذوالنور در برابر فرمانده سپاه به دنبال  اعتراض محمدرضا خاتمی و سید حسن خمینی به سخنان جعفری گشوده شده است. دبیر کل سابق حزب مشارکت اسلامی اواخر هفته گذشته با انتشار نامه ای خطاب به سردار جعفری از وی خواسته بود از “خط و نشان کشیدن” برای سیاستمداران پرهیز کند. وی در این نامه به طور تلویحی فرمانده سپاه را “رئیس حکومت نظامی” توصیف کرده و به وی یادآور شده بود: “نه قانونا و نه شرعا و نه عرفا و نه مصلحتا در جایگاهی نیست که برای سیاستمداران خط و نشان بکشید.”

فرمانده سپاه هفته گذشته در مصاحبه با خبرگزاری مهر گفته بود: “آقای خاتمی در جریان فتنه، امتحان خوبی نداد و به هر حال جزء همراهان سران فتنه بود و حمایت و پشتیبانی زیادی از آنها کرد.”

“فتنه” عبارتی است که نخستین رهبر جمهوری اسلامی برای توصیف جنبش معترضان به تقلب در انتخابات سال 88 - جنبش سبز- برگزید. سردار جعفری به طور تلویحی گفته است، رئیس دولت هفتم و هشتم جمهوری اسلامی  نمی تواند در انتخابات نظام شرکت کند چرا که به باور وی او مورد “بخشش مردم” قرار نخواهد گرفت.

محمد خاتمی در انتخابات ریاست جمهوری سال 76 بیست میلیون و چهار سال پس از آن بیست و دو میلیون از آرای انتخاباتی شهروندان را از آن خود کرد.

 

سپاه ملتزم به دستورات امام ؟

اما اظهارات سردار جعفری خشم نوه آیت الله خمینی را نیز برانگیخت. وی نیز دست به قلم برد و در نامه ای خطاب به سردار جعفری،  وصیت نامه بنیانگذار انقلاب 57 را به وی گوشزد که در آن آیت الله خمینی نظامیان و قوای مسلح را از دخالت در سیاست بر حذر داشت است. از همین رو سید حسن خمینی پرسش خود از فرمانده سپاه را چنین مطرح می کند: “مگر شما خود و ارگان وابسته به خود را ملتزم به اصول انقلاب و دستورات امام نمی‌دانید؟”

 

تاج زاده: انتخابات آزاد تنها راه نجات

اما شرط و شروط  محافظه کاران سیاسی و نظامی برای حضور اصلاح طلبان در انتخابات در حالی مطرح می شود که  رهبران سیاسی جنبش مخالفان و سیاستمداران جنبش  سبز بارها اعلام کرده اند تا زمانی که  شرایط  امکان برگزاری یک انتخابات آزاد و بدون تقلب در کشور مهیا نشود آنها تمایلی به شرکت در انتخابات نخواهند داشت.نخستین بار میرحسین موسوی در بیانیه هفدهم، همزمان با وی مهدی کروبی و اخیرا محمد خاتمی بر چنین شروطی پایفشاری کرده اند. پس از این رو است که مصطفی تاج زاده از اعضای شاخص جبهه مشارکت و سازمان مجاهدین نیز می گوید: “انتخابات آزاد تنها راه نجات کشور است.”

در مصاحبه ای که به تازگی از معاون سیاسی وزارت کشور دولت اصلاحات منتشر شده است، وی  با معرفی “حق حاکمیت ملی و انتخابات آزاد” به عنوان دو شعار “استراتژیک و راهبری” اصلی جنبش سبز تصریح کرده: “با تفاهم های ظاهری و بده بستانهای موجود نمی توان مشکلات را حل کرد. ما معتقدیم که کشور ایران یک راه برای سعادت دارد که آن نیز انتخابات آزاد است. انتخابات آزاد نیز مولفه های خاص خود را دارد.”

این شاخصه ها از منظر تاج زاده شامل “آزادی قلم، اندیشه و بیان و سبک زندگی” است  و: “یعنی آنکه احزاب آزاد باشند، آزادی تجمعات وجود داشته باشد، اتحادیه ها و تشکل های غیر دولتی و سندیکاها آزادی عمل داشته باشند.”

 

پایان راه وسط

مصطفی تاج زاده که در سه روز مرخصی اخیر خود در ماه خرداد یا سایت کلمه گفتگو کرده است خاطرنشان می کند پس از انتخابات سال 88 نظرش نسبت به نحوه حضور اصلاح طلبان در انتخابات تغییر کرده است. او می گوید: “پیش از ۲۲ خرداد طرفدار این بودم که حتی الامکان در هر انتخاباتی با هر شکلی شرکت کنیم و حتی کسب اقلیت نمایندگی مجلس را نیز در نظر بگیریم، یعنی در عین حال که به شیوه بر گزاری انتخابات اعتراض داریم اما در آن شرکت نیز کنیم.”

او می گوید “داستان جنبش سبز” نظر وی را به شکل دیگری تغییر داد. چرا که به گفته این زندانی سیاسی “در واقع جنبش سبز راه وسط را از بین برده، یا انتخابات باید آزاد باشد با همه مولفه ها یا ما نباید در آن شرکت کنیم و اجازه دهیم خودشان آن را برگزار کنند تا اختلافات نیز تشدید شود.”

او مواضع اخیر محمد خاتمی را نیز در همین راستا ارزیابی کرده است: “صحبت های آقای خاتمی را هم در همین راستا می بینیم. راه وسط نداریم اصلاح طلبان و سبزها در انتخابات آزاد با ساز و کارهای خودش شرکت می کنند.”

 

افروغ: سالی که نکوست از بهارش پیداست

اما در چنین شرایطی آیا زمستان امسال انتخابات سردی در انتظار سران نظام خواهد بود؟ عماد افروغ، نماینده اصولگرای شاخص در مجلس هفتم به این سئوال پاسخ مثبت می دهد. “سالی که نکوست از بهارش پیداست.“  این پاسخ  کنایه آمیز و یاس آور وی به خبرنگار خبرآنلاین است که از  وی در خصوص میزان مشارکت مردم در انتخابات مجلس نهم می پرسد. وی می افزاید: “قرائن نشان می​دهد که ما حضور نخبگی و مردمی پررنگی به خاطر مسائلی که اتفاق افتاده نخواهیم داشت. مگر اینکه بخواهیم بگوییم هیچ مساله ای نبوده و اگر هم بوده نباید درباره آن حرفی بزنیم!”

 اشاره افروغ به حوادث خونین پس از انتخابات ریاست جمهوری سال 88 است؛ آن هنگام که خیزش معترضان به جابجایی گسترده آرا توسط دولت و حامیانش در سپاه در خیابان ها سرکوب و شهروندان بسیاری کشته، زخمی و بازداشت شدند.

پیش بینی افروغ این است که در مجلس بعدی “تحول عمده ای” رخ نخواهد داد، چرا که به باور وی این تحول عمده، به “عرضه نخبگی” برمی​گردد. او خاطرنشان می کند: “وقتی نخبه​ای خودش را عرضه نمی کند، انتخاب محدود به یکسری افراد و اشخاص خاص می​شود. موضوع بعد هم به حضور مردم بر می​گردد. اما باید در وهله اول عرضه​ای از سوی نخبگان صورت بگیرد و بعد منتظر حضور مردم باشیم.”