اوضاع بیش از همیشه وخیم

نویسنده

» گزارش لیبراسیون از توقیف کشتی حامل سلاح توسط اسرائیل

جنگ در خفا شروع شده است. یک گروه کوماندوئی نیروی دریائی اسرائیل ساعاتی پیش ازسپیده دم چهارم اکتبر یک محموله عظیم سلاح را در 180 کیلومتری سواحل اسرائیل توقیف کرد. به گفته دریا دار رانی بن یهودا در کشتی توقیف شده فرانکوپ “ده ها کانتینرمحتوی صدها تن سلاح و مهمات جنگی که ایران برای حزب الله فرستاده بود کشف شد”.

کشتی فرانکوپ با 137 متر طول که پرچم آنتیگوآ برفراز آن در اهتزاز بود متعلق به  شرکت آلمانی ریدری گرد بارتل است که مقر آن در نزدیکی هامبورگ قرار دارد. ارتش اسرائیل فرانکوپ و خدمه آن را به بندر آشود هدایت کرد و در آنجا بخشی از سلاح های موجود در کشتی را که شامل راکت و گلوله توپ و خمپاره و نارنجک و تفنگ های کلاشینکوف بود در معرض تماشای نمایندگان رسانه های جمعی قرار داد. در میان سلاح های نمایش داده شده اثری از موشک ضد هوائی و ضد تانک دیده نمی شد. بر اساس گزارش های سازمان اطلاعاتی نظامی اسرائیل، سلاح ها روز یکشنبه در بندر دامیت مصر بارگیری ولابلای حدود چهل کانتینر حامل آذوقه جا داده شده بودند.

فرمانده لهستانی فرانکوپ که از وجود این محموله ابراز بی اطلاعی می کند مانع توقیف کشتی و بازرسی آن توسط کماندوهای اسرائیلی در وسط دریا نشد. به گزارش رادیو نظامی اسرائیل احتمالاً قرار بوده این محموله که بزرگترین محموله ای است که تا کنون توسط نیروهای اسرائیل توقیف شده، در سوریه تخلیه شده و از آن جا تحویل حزب الله لبنان شود. وزارای امور خارجه ایران و سوریه همزمان با یکدیگر دریک کنفرانس مطبوعاتی اتهامات اسرائیل را رد کردند. ولید المعلم، وزیر امور خارجه سوریه اظهار داشت که “کشتی حامل سلاح های ساخت ایران به مقصد سوریه و لبنان نبوده بلکه اجناس ساخت سوریه را برای مصرف کنندگان ایرانی حمل می کرده است”.

این نمونه ای ازجنگ بی رحمانه  سازمان های مخفی منطقه علیه یکدیگر است که درست در بحبوحه وضعیت خاصی که تنش بیش از همیشه بر خاورمیانه حکم فرماست اتفاق می افتد. اسرائیل منظماً تکرار می کند که برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح اتمی به این کشور حمله خواهد کرد. در صورت به وقوع پیوستن حملات هوائی برق آسای اسرائیل که مستلزم عملیات وسیع و چراغ سبز و حتی می توان گفت حمایت ایالات متحده است، تهران نه تنها خود که با واسطه متحدینش در منطقه به ویژه حزب الله لبنان و حماس فلسطین که بر نوارغزه مسلط است، به این حملات به طور مکررپاسخ خواهد داد. درروزهای اخیر اسرائیل به همراه آمریکا سرگرم تمرینات وسیع آموزشی است تا چنانه از سه جبهه مورد تهاجم قرار گرفت آمادگی مقابله را داشته باشد.                              

اوضاع در مرز لبنان و اسرائیل بیش ازهمیشه شکننده است. از تابستان گذشته اتفاقات پی در پی نظیر انفجار انبار سلاح هائی که گفته شد متعلق به حزب الله است و شلیک راکت به شمال اسرائیل و کشف دستگاه های جاسوسی استتار شده توسط اسرائیل در لبنان رخ داده است. امروز آتش بسی که درپی جنگ 2006 میان اسرائیل و حزب الله برقرار شد بیش از همیشه در معرض شکسته شدن قرار دارد. در جنگ مذکور اسرائیل بخش وسیعی از جنوب لبنان و حومه بیروت را ویران کرد امّا نتوانست حزب الله را که با شلیک 4000 راکت به خاک دشمن قسم خورده افکار عمومی اسرائیل را به وحشت انداخت شکست دهد.

و بالاخره مسئله دیگری که به نگرانی ها دامن زده است ایراد اتهام از جانب رئیس سازمان اطلاعات نظامی اسرائیل نسبت به آزمایش یک موشک ساخت ایران در مدیترانه است هرچند این مقام اسرائیلی سندی برای اثبات این اتهام ارائه نکرده است.

 

منبع: لیبراسیون 5 نوامبر