مرتضوی جنایت کرده، چرا باید رهاشود؟

لیلا طیری
لیلا طیری

» سوال اشرفی اصفهانی :

سعید مرتضوی همچنان آزادانه می گردد، رو به دوربین ها و در پاسخ به خبرنگاران خود را بی گناه و سرباز نظام می خواند و علیرغم داشتن چندین پرونده تاکنون پایش به زندان باز نشده تا جایی که رئیس هیات رسیدگی به تخلفات ریاست جمهوری پرسیده: آیا جرم مرتضوی در همین حد بود که باید به این آسانی رها شود؟

اشرفی اصفهانی، رئیس هیات رسیدگی به تخلفات ریاست جمهوری در مصاحبه با وب سایت خبرآنلاین گفته است که در برخورد با بعضی از متخلفین خیلی راحت چشم پوشی می شود. او در ادامه سعید مرتضوی را نام برده و پرسیده: “چرا باید ادمی که هم در قتل ها دست داشته و جنایت کرده و هم در وضعیت گذشته رسوایی به بار آورده، را به آسانی رها کرد؟”

اشرفی اصفهانی در ادامه توضیح داده: “ما بخشی از پرونده ایشان[مرتضوی] را که مربوط به مدیریتش در سازمان تامین اجتماعی بود بررسی کردیم، مرتضوی ماهیانه ۶۰ میلیون حقوق برای خودش معین کرده بود! حالا چرا باید به این آسانی رها شود؟ یعنی رواست که یک کارگر زحمت کش در این مملکت ۶۰۰ هزار تومان حقوق داشته باشد و رییس تامین اجتماعی ۶۰ میلیون تومان حقوق برای خود تعیین کند؟ تازه این ها جدای از آن فسادهایی است که به وجود آورد و لکه های ننگی است که در جریان حوادث سال ۸۸ از خود به جا گذاشت. چطور باید به این راحتی او رها شود؟! اگر دانه درشت هایی از این دست بتوانند به راحتی رهایی پیدا کنند و به ریش همه بخندند باز هم اعمالی از این دست تکرار خواهد شد”.

اما محسنی اژه ای، سخنگوی قوه قضائیه دیروز با رد سخنان اشرفی اصفهانی گفته: “اینکه سعید مرتضوی رها شده حرف ناصوابی است زیرا پرونده هایی که وی دارد در حال پیگیری است و حتی برخی از آنها منجر به حکم شده”.

 اما روند طی شده در خصوص سعید مرتضوی و پرونده هایی که علیه او مفتوح است این سوال را ایجاد می کند که چه زمانی با او برخورد خواهد شد؟

سعید مرتضوی به عنوان دادستان سابق تهران یکی از متهمان پرونده کهریزک است؛ پرونده ای که علیرغم اعتراض خانواده های قربانیان و شاکیان کهریزک به صورت غیرعلنی و پشت درهای بسته رسیدگی شد. او در این پرونده به انفصال دائم از خدمات قضایی و ۵ سال انفصال از خدمات دولتی محکوم اما از اتهام معاونت در قتل تبرئه شد؛ مساله ای که اعتراض خانواده محسن روح الامینی، یکی از قربانیان کهریزک را در پی داشته.

مرتضوی اما پرونده دیگری هم دارد. او متهم اصلی پرونده تامین اجتماعی است که با استناد به نتیجه تحقیق و تفحص مجلس از تامین اجتماعی تشکیل شده و اشاره اشرفی اصفهانی به این پرونده سعید مرتضوی است؛ پرونده ای که ۶ ماه حبس تعزیری و ۶ ماه حبس تعلیقی و رد مال را برای او در پی داشته اما به بخش دیگری از اتهامات او در این پرونده که مربوط به شکایت چند وکیل دادگستری و همچنین تعدادی از مستمری بگیران تامین اجتماعی است رسیدگی نشده.

شکایت وکلای عباس پالیزدار از سعید مرتضوی، همچنین پرونده شکایت فاضل لاریجانی دیگر پرونده های سعید مرتضوی است که تاکنون مورد رسیدگی قرار نگرفته. پیمان حاج محمودعطار، عباس پالیزدار، جواد ترابی، حسین رضاخواه، محسن قائمی‌نسب و آجیلی، ۶ نفری هستند که از سعید مرتضوی شکایت کرده اند. آنها پیشتر و در پرونده معروف عباس پالیزدار بازداشت شده بودند.

پیمان حاج محمود عطار پیشتر به روز گفته بود که به اتهام بازداشت غیرقانونی و سواستفاده از موقعیت شغلی از مرتضوی شکایت کرده اند.

مرتضوی بازهم پرونده های دیگری دارد که هرچند راه به دستگاه قضایی تاکنون نیافته اند اما در افکار عمومی ایران مفتوح است. پرونده قتل زهرا کاظمی، عکاس خبرنگار ایرانی کانادایی که در زندان کشته شد، پرونده فروش سوالات کنکور، بازداشت ها و فشارهای غیرقانونی برروزنامه نگاران و فعالان مدنی و سیاسی و مطبوعاتی، توقیف های فله ای مطبوعات و…