سرمایه گذاری در ایران در هاله تردید

نویسنده

پکی هالینگن

شرکت توتال دیروز در معامله اشتوکمن یک برنده به نظر می رسید، ولی وضعیت نوسانی قیمت ها در بازار ایران، تردید هایی را برای بزرگ ترین شرکت نفتی فرانسوی بوجود آورده است.

داریکارر، که مدیریت بخش اکتشاف و بهره برداری شرکت توتال را از ماه فوریه بر عهده گرفته است، گفت هزینه های پروژه LNG پارس جنوبی طرف شش ماه گذشته دو برابر شده است. این امر امکان پذیر بودن پروژه را از نظر افتصادی، در یکی از وسیع ترین ذخائر گاز طبیعی دنیا با تردید هایی روبرو ساخته است. اکنون نگرانی از شرایط اقتصادی بیش از نگرانی از تنش های سیاسی در ایران است.

وی گفت: “در مقابل چنین افزایش قیمت هایی… می پرسیم آیا ادامه کار به صرفه خواهد بود؟ به هر حال ایران هم باید سهم خود را بپردازد.”

ایران اخیرا تا آخر ماه ژوئیه به شرکت توتال مهلت داده است که تصمیم بگیرد که در پروژه گاز طبیعی پارس جنوبی سرمایه گذاری می کند یا نه. کارشناسان داخل شرکت گفتند این پروژه اکنون بیش از 10 میلیارد دلار هزینه دارد در حالیکه هزینه آن در زمان عقد اولین قرار داد در سال 1997 بین 2 تا 4 میلیارد دلاربوده است.

هر چند ایران مانند روسیه، رویه سخت تری را در برابردسترسی شرکت های بین المللی به منابع نفت و گاز خود در پیش گرفته است، ولی از سوی دیگر به شدت نیازمند تخصص خارجی در زمینه بهره برداری از این منابع است.

آقای داریکارر گفت پس از توافق در مورد قیمت باید ملاحظات ژئوپولیتیک نیز مد نظر قرار داد. وی افزود علی رغم مشکلات، “این پروژه هنوز سود آور است اگر نه ما الان در ایران نبودیم.”


منبع : فاینانشال تایمز 13 ژوئیه 2007