بسیجی ها راهنمای تور، حافظ آثار باستانی

نویسنده

basiji_rtob.jpg

کوروش سلیمی

همزمان با آغاز هفته بسیج سازمان میراث فرهنگی وصنایع دستی و گردشگری، خبر رسیده است که مدیران تازه سازمان، بدون توجه به قراردادهای آموزشی پیشین و کسانی که دوره های ویژه خدمات جهانگردی دیده و آماده اند که به کار دعوت شوند، طی تفاهم نامه هایی بسیجیان را به سازندگان صنایع دستی و حافظان آثار باستانی و راهنمایان تورتبدیل کردند.‌

سایت اینترنتی سازمان میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری خبر داده که معاونت صنایع‌دستی سازمان با انعقاد تفاهم نامه‌ای با بسیج، اعلام کرده است که رشته‌های متنوع این صنعت را به بسیجیان آموزش می‌‌دهد.

مصطفی قاسمی معاون فرهنگی سازمان میراث به خبرنگارانگفت:بخش آموزش صنایع‌دستی می‌تواند به‌طور گسترده به بسیجیان تمام کشور آموزش بدهد.

وی به عنوان مثال از رشته تراش سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی نام برد که جزء اولویت‌های آموزشی به بسیجیان است، و تصریح کرد: با کمک نیروی بسیج توانستیم نمایندگانی را از سراسر کشور، برای آموزش به مراکز مشخص شده اعزام کنیم.

وی از آموزش3 رشته صنایع دستی به یک بسیجی جانباز خبر داد و افزود: این رشته‌ها به طور انفرادی به جانباز مذکور آموزش داده شد تا به دلخواه یکی از آنها را به عنوان شغل اصلی خود انتخاب کند.

خبری دیگر که بر روی خروجی خبرگزاری میراث آریا قرار گرفته نشان می دهد که بسیج برای حفاظت محوطه‌های تاریخی با این سازمان همکاری کرده و بسیجیان راهنمای تور می‌شوند .این خبر را، حمید بقایی، قائم مقام سازمان میراث فرهنگی اعلام کرده و افزوده فرهنگ حفاظت از آثار تاریخی باید در میان مردم شکل بگیرد و بسیج به عنوان یک نهاد مردمی در زمینه حفظ آثارمی‌تواند به عنوان بهترین نمونه در این امر باشد.

بقایی ضمن تأکید بر همکاری ویژه با پایگاه بسیج سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری ادامه داد: ما از نیرو‌های بسیجی در سه بخش صنایع دستی، میراث فرهنگی و گردشگری می‌توانیم بهره بجوییم؛ به عنوان مثال می‌توان در بخش گردشگری به عنوان راهنمای تور از این نیروها استفاده کرد. بسیجیان می‌توانند با گذراندن دوره‌های آموزشی به عنوان راهنمای گردشگران خارجی مورد استفاده قرار گیرند و به سؤالات آنها در خصوص وضعیت سیاسی، اجتماعی و… ایران پاسخ دهند.

وی با اشاره به اینکه اشیا‌ء تاریخی باید مقدس باشند گفت: در بعد فرهنگی باید آثار تاریخی را همچون اشیاء مقدس دانست زیرا اشیاء تاریخی نه فقط در شکل‌گیری تمدن ایرانی بلکه در شکل‌گیری تمدن جهانی نقش دارد و متعلق به همه جهان است.

آن چه به خبر منتشر شده اهمیت می دهد مخالفتی است که تاکنون لباس شخصی ها و بسیجی ها نسبت به حضور جهانگردان خارجی در کشور داشتند که باعث شده بود هم در گزارش های رسمی و هم در گزارش روزنامه نگاران خارجی از این گروه به عنوان کسانی که مانع حضور جهانگرد در کشور می شوند یاد کنند. آخرین بار همزمان با حضور یک گروه جهانگرد آمریکائی، حمله و تیراندازی بسیجی ها به سرگردگی حسین الله کرم به مینی بوس آن ها از جمله مشهورترین اقدامات این گروه علیه جهانگردی بود.

با این توصیف کارشناسان معتقدند که دولت نهم با انعقاد این قرارداد عملا با پذیرش این واقعیت که در دوران پر التهاب فعلی نباید منتظر توریست خارجی بود وسیله ای فراهم آورده که بودجه و اعتباردیگری از این طریق به سپاه و بسیج منتقل شود.

معاون فعلی رییس جمهور و رییس مرکز میراث فرهنگی رحیم مشائی که پیش از این رییس مرکز فرهنگی شهرداری تهران در دوران ریاست محمود احمدی نژاد بود، در آن دوران نیز با بستن قراردادی با بسیج شرایط را برای دفن شهدا در میدان های شهر ایجاد کرد. در تحقیق و تفحصی هم که مجلس خود را برای آن آماده کرد و به بررسی هزینه شهرداری تهران در آخرین روزهای قبل از سوم تیر مربوط می شود چند میلیارد هزینه های مرکز فرهنگی شهرداری به امضای مشائی مطرح است که در ستاد تبلیغاتی احمدی نژاد مصرف شد.

در میان افشاگری های انتخابات ریاست جمهوری آن چا که از طرح مشهور به یک بیست و پنج نام برده شده که برای بسیجی ها و رای آن ها برنامه ریزی شد همه جا از همکاری مرکز فرهنگی شهرداری وقت و بسیج و بخش فرهنگی سپاه پاسداران یاد شده است.

نگرانی ها

از جمله زمینه هائی که با این قرارداد نگرانی ها در آن پیدا شده فعالیت آژانس ها و مراکز خدمات جهانگردی است که در شرایط حاضر هم از فشار و محدودیت ها و دخالت های گه گاهی بسیجی در شهرستان ها گزارش ها دارند که در همایش ها مطرح می کنند. آنان چه خواهند شد.

پورفرج از دیگر عوامل مشتاق کردن گردشگران خارجی برای سفر به ایران را برنامه‌ مناسب سفرهای ایران از سوی آژانس‌های گردشگری بین‌المللی کشورمان دانست و گفت: “اگر آژانسی که تور ورودی دارد از خدمات دهی مناسبی برای گردشگران برخوردار نباشد، ناخودآگاه تبلیغات منفی گسترده‌‌ای را در کشورهای هدف در ارتباط با ایران انجام می‌دهد و در اینجا تبلیغات دهن به دهن بر عکس عمل می‌کند.”

وی از آژانس‌داران کشور خواست تا “با ارایه خدمات مناسب و واقعی به گردشگران ورودی خاطرات خوب و به یادماندنی را برای مسافران سایر کشورها در ایران بسازند و علاوه بر معرفی تاریخ و فرهنگ و منابع طبیعی کشورمان به مردم سایر ملل، در رونق دادن به صنعت گردشگری جمهوری اسلامی ایران سهم بسزایی را ایفا کنند.”.»