قاضی کهریزک از مجلس شکایت کرد

نویسنده
نازنین کامدار

» به دلیل تلاش برای برکناری

در حالی که افکار عمومی همچنان منتظر محاکمه سعید مرتضوی، متهم ردیف اول پرونده جنایت کهریزک است و خانواده قربانیان هنوز نتوانسته اند درباره قاتلان فرزندان شان به نتیجه برسند، سعید مرتضوی از همان مجلسی که هفته قبل در نامه ای با بیش از ۱۷۰ امضاء از عملکرد وی در سازمان تامین اجتماعی تقدیر کرده بود، شکایت کرد و نمایندگان را به دلیل “تلاش برای برکناری از ریاست سازمان تامین اجتماعی” تحت تعقیب قضایی قرار داد.

این اقدام درحالی صورت گرفته که با وجود تغیر اساسنامه سازمان تامین اجتماعی و تغییر سمت “مدیرعامل” به “رئیس”، که با هدف یافتن خلایی قانونی برای ابقاء مرتضوی از سوی دولت احمدی نژاد صورت گرفت، رئیس دیوان عدالت اداری که حکم بر برکناری مرتضوی داده ، روز گذشته و همزمان با شکایت مرتضوی، بار دیگر خواستار برکناری سریع او از این سمت شده است.
به نوشته خبرگزاری مهر، مرتضوی شکایت خود را با عنوان “رئیس سازمان تامین اجتماعی” تنظیم کرده و درآن از “برخی نمایندگان مجلس و رسانه هایی که برکناری” وی را دنبال کرده اند، شکایت کرده است.

مهر در گزارش خود می افزاید: “در جریان اعتراض برخی نمایندگان مجلس نسبت به انتصاب سعید مرتضوی به ریاست سازمان تامین اجتماعی از سوی رئیس جمهور، مرتضوی از برخی نمایندگان مجلس که موضوع برکناری وی را به اشکال مختلف دنبال می کردند و یا در مصاحبه های خود علیه وی حرف زده بودند شکایت کرد.مرتضوی علاوه بر نمایندگان مجلس از برخی رسانه هایی که اخبار مربوط به برکناری وی و درخواست و نظرات نمایندگان را منتشر کرده اند نیز شکایت کرده است”.

خبرگزاری مهر، جزئیات متن حکم مرتضوی و اسامی نمایندگانی را که او از آنها شکایت کرده منتشر نکرده است.
شکایت مرتضوی از مجلس در حالی صورت می گیرد که ماجرای نامه تقدیر بیش از ۱۷۰ نماینده از سعید مرتضوی که هفته گذشته از تریبون مجلس قرائت شد همچنان با ابهامات زیادی رو به روست.

هفته گذشته رسانه‌های داخلی به نقل از عبدالرضا عزیزی، رئیس کمیسیون اجتماعی اعلام کردند که نامه‌ای با ۱۶۴ امضا در حمایت از سعید مرتضوی، رئیس سازمان تامین اجتماعی به دلیل عملکرد مطلوبش در سازمان تامین اجتماعی جمع آوری شده است؛ نامه‌ای که در فردای آن روز با بیش از ۱۷۴ امضاء قرائت شد.
عزیزی گفته بود: “مرتضوی در دوران مسوولیت خود بسیار قوی عمل کرده و توانسته ۳۵ هزار میلیارد تومان که این سازمان از دولت طلبکار بوده را دریافت کند. همچنین مرتضوی در دوران مدیریت خود در سازمان تامین اجتماعی حدود ۱۲۰۰ میلیون تومان بدهی به بیمارستان‌ها و داروسازان را پرداخت کرده است. مرتضوی همچنین توانست رییس شستا را که برای خود حکومت مستقلی انجام داده بود، برکنار کند”.

اما دیروز، همزمان با انتشار خبر شکایت مرتضوی از مجلسیان و شرکت وی در مقام “رئیس سازمان تامین اجتماعی” در یک همایش دولتی،محمدجعفر منتظری، رئیس دیوان عدالت اداری به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: “آقایان قانون را دور زدند و صندوق را به سازمان تبدیل کردند و شرایط آن را هم تغییر دادند. حکم دیوان عدالت اداری که درباره نقض تصمیم وزیر بود، اجرا شد اما آنان از طریق تغییر اساسنامه تامین اجتماعی و تبدیل صندوق به سازمان توانستند قانون را دور بزنند”.

او افزود: “هر چند حکم هیات عمومی درخصوص مرتضوی به اجرا رسید، اما نظر ابتدایی من بر غیر قانونی بودن ابقای مرتضوی است. آن حکمی که در هیات عمومی درباره عزل مرتضوی صادر شد، به اجرا رسید اما سپس مصوبه‌ای گذاشتند و وی را ابقا کردند و به نوعی این مصوبه را دور زدند که به نظر ابتدایی من، از نظر انطباق با قانون کاملا زیر سئوال است. ما منتظریم ببینیم تا در کمیسیون تطبیق مصوبات مجلس که در دستور کار آنهاست چه تصمیمی خواهند گرفت؛ اگر چنانچه تصمیمی نگرفتند رییس دیوان به موجب قانون تکلیف دارد که ورود کند”.

بی اعتنایی مرتضوی به حکم دیوان و همچنین شکایت اش از مجلسی که از او حمایت کرده ، خشم سایت جهان نیوز را برانگیخت. این سایت در یادداشتی خطاب به احمدی نژاد که حکم مرتضوی را ابلاغ کرده است، نوشت:” برادر عزیز جناب آقای دکتر محمود احمدی‎نژاد؛ شمایی که در برابر پرسش خبرنگاران درباره سرنوشت حکم ابلاغی سعید مرتضوی سکوت پیشه کردید و فقط تصریح کردید که خداوند بهترین سرنوشت‎ها را برای همه مردم در ماه رمضان رقم می‎زند؛ بیراه نیست اگر نصیحت و پیشنهاد مشفقانه ما را نیز بپذیرید. در راستای آرزوی عاقبت به خیری‎تان پیشنهاد می‎ شود حداقل در فحوای این سطور تأمل کرده و در صورت امکان با تمهیداتی به سبک خودتان به آن عمل کنید. برادر عزیز، جنابعالی بهتر از هر کس دیگری می‎دانید که بهار دولت شما رو به خزان است، روزگار محاسبه نزدیک است و فرهنگ عمومی ایرانی آماده شماره اندازی و جمع و تفریق خوب و بد شماست. شاید سخت باور کنید اما امتیازات منفی شما، بیش از امتیازات مثبت‎تان دیده می‎شود. خوب است در این‎روز‎های پایانی از فرصت‎ها بیشترین بهره را بگیرید و با استعانت از سکنای روحی حاصل از ماه مبارک رمضان چند صباحی را از مرکب لجاجت پایین آمده و با طرد برخی اطرافیانتان اندکی به فکر این دنیا و آن دنیای‎تان باشید و بدانید آنان که شما را به تماشا نشسته‎اند خسته از مجادلات، در آرزوی وحدت واقعی تمام دلسوزان این مرز و بوم‎اند و عبور از گردنه و پیچ تاریخی حساس انقلاب مهمترین دغدغه‎شان است و هر آن‎که را که خللی در این مسیر ایجاد نماید نخواهند بخشید و چوب عدم همراهی با ملت همواره آماده نوازش عهد شکنان است. این را هم بدانید که مرتضوی سرجایش در تأمین اجتماعی نخواهد ماند. زیرا هنوز دلسوزان واقعی انقلاب بیدارند”.