کنگره آمریکا آماده اقدام علیه ایران می شود

نویسنده

الی لیک


همزمان با وعده جرج بوش رئیس جمهوری آمریکا و ایهود اولمرت نخست وزیر اسرائیل در خصوص حمایت از محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین و عضو جنبش فتح، کنگره آمریکا آماده می شود تا اقدام جدیدی علیه ایران که کشور حامی حماس و رقیب جنبش فتح است، انجام دهد.


به گزارش خبرنگار نیویورک سان، قرار است امروز نمایندگان مجلس آمریکا طی یک لایحه پیشنهادی در خصوص بودجه کمک های خارجی سال 2008 رأی گیری کنند. به موجب این لایحه، رایس وزیر امور خارجه آمریکا موظف خواهد شد “به منظور ممانعت از دستیابی ایران به تسلیحات اتمی تلاش کند ذخیره بنزین پالایش شده ایران را محدود کند.”


با توجه به اینکه ایران به رغم دارا بودن سومین ذخائر انبوه نفت خام جهان، نیمی از بنزین مصرفی خود را وارد می کند، این اقدام آمریکا شدید ترین واکنشی است که تاکنون بر علیه ایران اتخاذ شده است. این اقدام نشان می دهد که کنگره آمریکا و کاخ سفید، کودتای موفق حماس در نوار غزه را بخشی از پیروزی ایران می دانند که سالانه یکصد میلیون دلار بودجه به اسلام گرایان سنی که از دید اسرائیل و آمریکا تروریست هستند، اختصاص داده است و آنها را آموزش نظامی می دهد.


بعلاوه، این اقدام جسورانه آمریکا بیانگر فضای جدید سیاسی است که مدعیان کاندیداتوری ریاست جمهوری این کشور در دو حزب جمهوریخواه و دموکرات برای اعلام سیاست های جدید خود در مقابله با تهدید ایران ایجاد کرده اند. فرد تامپسون سناتور اسبق و هنرپیشه مجموعه تلویزیونی “ قانون و حکم ” طی یک سخنرانی در لندن گفته است محاصره بین المللی ایران احتمالا ً آخرین راه چاره برای جلوگیری از اقدام نظامی بر علیه آخوندها خواهد بود.


تامپسون هشدار داده است: “کابوس های رئیس جمهور ایران در میان جمعیت تشویق کننده صرفا ً نقطه نظرات یک متعصب نیست. تنها فرضیه درست این است که او واقعا ً منظور دارد.” سناتور اوباما از ایالت ایلینویز و دموکرات کاندیدای ریاست جمهوری آمریکا ماه گذشته دور کامل تحریم بانک ها و شرکت هایی را که هنوز با شرکت های ایرانی داد و ستد می کنند، پیشنهاد داد. با این وجود، الفاظ جسورانه مدعیان ریاست جمهوری آمریکا با دیپلماسی واقعی این کشور در قبال نوار غزه و کرانه باختری به شدت در تضاد است. بوش روز گذشته از محمود عباس به خاطر سیاست “میانه روی” او تقدیرکرد، در حالیکه جنبش حماس که وی خواهان تقسیم قدرت با آن بود، هفته گذشته مأموران اطلاعاتی او را از پشت بام ها به بیرون پرتاب کردند. این در حالی است که اولمرت با بوش هم عقیده است و قول داده از هیچ تلاشی برای همکاری با محمود عباس فرو گذار نکند.


اما در حال حاضر همکاری اولمرت معطوف به راه حل ایجاد دو کشور اسرائیل- فلسطین نیست، بلکه به چگونگی کاهش درد و رنج اعراب فلسطینی محدود می شود. اولمرت گفته است: “من باید با محمود عباس در مورد مسائل جاری که می توانند به ارتقای کیفیت زندگی مردم کمک کنند، گفتگو کنم. این چیزی است که وی کاملا ً به انجام آن متعهد است، ما باید این کار را انجام دهیم و این چیزی نیست که فلسطینی ها بتوانند از آن فرار کنند. ”


از سوی دیگر یک دیپلمات آمریکایی اعلام کرده است، یکی از نگرانی های واشنگتن این است که همزمان با کمک رسانی اروپا و آمریکا به دولت جدید محمود عباس و به رسمیت شناختن دیپلماتیک آن، حماس بتواند نقش خرابکار را در کرانه باختری ایفا کند. این مقام افزود: “احتمال قوی وجود دارد که حماس بتواند رهبران فتح را ترور کند و ما باید مراقب باشیم.”


منبع: نیویورک سان، 20 ژوئن، 2007