پشت ویترین

نویسنده
نسرین تبریزی

تازه های بازار کتاب

هویت جمعی

نویسنده : ژاک برک، میرچا الیاده، آلبر کامو و…

مترجم : جلال ستاری

تعداد صفحه : 248 صفحه

انتشارات : مرکز

از تازه‌ترین کتاب‌های منتشرشده توسط نشر مرکز، می‌توان به هویت جمعی اشاره کرد. اثری شامل مجموعه‌مقالاتی مربوط به مسائل هویت فرهنگی با ترجمه‌ی جلال ستاری‌، محقق، اسطوره‌پژوه و اندیشمند ایرانی.

پرسش از چیستی هویت و چگونگی تحقق هویت جمعی از جمله‌ محور‌های جدی این مجموعه‌ی مقاله‌هاست که از منظرهای تاریخی، فرهنگی، زبانی و دینی به تبیین خصایص و ویژگی‌های هویت جمعی می‌پردازد و دلایل قوام و دوام ‌هویت‌ را در یک جامعه تبیین می‌کند.

سعی شده در هر‌یک از این مقاله‌ها از منظری دیگر به مسأله‌ی ‌هویت‌ و ‌هویت جمعی‌ پرداخته شود.

در این اثر مقالاتی از ژاک برک، میرچا الیاده، آنتونی برگس، هربرت مارکوزه، آلبر کامو، آندره مالرو و…گنجانده شده است.

 

 

ذن در هنر نویسندگی

نویسنده : ری برادبری

مترجم : پرویز دوائی

تعداد صفحه : 110 صفحه

انتشارات : جهان کتاب

کتاب ‌ذن در هنر نویسندگی‌ نوشته‌ی ری برادبری با ترجمه‌ی پرویز دوایی از تازه‌ترین کتاب‌های منتشرشده‌ی جهان کتاب است.

این اثر را‌ باید حدیث نفس این نویسنده دانست که در آن، از چه‌گونه نویسنده‌شدن خود و فراز‌و‌نشیب‌های این راه‌ سخن گفته است و تجربیات و توصیه‌های خود را به نویسندگان جوان و کسانی‌که می‌خواهند قدم در این راه بگذارند، بیان کرده است.

نویسنده‌ی این کتاب را در ایران، بیش‌تر به خاطر رمان معروف 450 درجه‌ی فارنهایت می‌شناسند که از روی آن یک فیلم سینمایی ساخته شده است، اما نوشته‌های او مخاطبان زیادی در سراسر دنیا دارد.

ری برادبری در حال حاضر 90 سالگی خود را می‌گذراند و به گفته‌ی خودش، 80 سال بی‌وقفه نوشته است. او سال‌ها برای مجلات ادبیات فانتزی و افسانه‌های علمی، داستان‌های کم‌مایه نوشت تا سرانجام اولین داستان جدی‌اش را یک نشریه معتبر پذیرفت. سپس 9 رمان، 16 مجموعه‌داستان، تعداد زیادی فیلم‌نامه و نمایش‌نامه و چندین کتاب قصه برای کودکان نوشت.

 

 

درباره‌ی عشق

نویسنده : مارتا نوسباوم، رابرت یالومون، رابرت نوزیک و…

مترجم : آرش نراقی

تعداد صفحه : 272 صفحه

انتشارات : مرکز

کتاب ‌درباره‌ی عشق‌ از تازه‌ترین آثار منتشرشده‌ی نشر مرکز با ترجمه‌ی آرش نراقی‌ست. این کتاب شامل مجموعه‌‌‌مقالاتی از تعدادی از فیلسوفان معاصر آمریکایی‌ست که موضوع آن‌ها ‌عشق مجازی‌ست. نویسندگان مقالات، جملگی می‌کوشند تجربه‌ی عشق انسانی را از زاویه‌ی خاص خود تحلیل و بررسی و تاملات نظری خود را درباره‌ی عشق‌ورزی تقریر کنند.

در این کتاب فیلسوفان تحلیلی هستند که عاشقی و عشق‌ورزی را متعلق تحلیل‌های فیلسوفانه خود قرار داده‌اند.

خطابه آلکیبیادس: قرائتی از رساله مهمانی افلاطون‌، فضیلت عشق (اروتیک)‌، پیوند عشق، دلایلی برای عشق‌ورزیدن، عشق‌های مخاطره‌آمیز‌ و درباره‌ی آینده‌ی عشق: روسو و فمنیست‌های رادیکال؛ عناوین سرفصل‌های این کتاب است.

 

 

رویاهای بیداری

نویسنده : محمدرضا گودرزی

تعداد صفحه : 80 صفحه

انتشارات : چشمه

‌رویاهای بیداری‌ تازه‌ترین اثر نویسنده‌ی کتاب‌های ‌در پشت حصیر‌، ‌در چشم تاریکی‌، ‌شهامت درد‌، ‌آن‌جا زیر باران‌، ‌به زانو در نیا‌ و ‌اگه تو بمیری‌ست. و آن‌چه خواندید بخشی از یکی از ده داستان کوتاه کتاب به‌نام‌ِ فریاد در تاریکی.

محمد‌رضا گودرزی، کتاب تازه‌اش را تمرینی برای نگارش داستان در ژانر وحشت معرفی می‌کند. تمرینی که قرار است با آثار گذشته‌ی او که فضایی متفاوت از این مقوله داشتند و هم‌چنین داستان‌های وحشت‌آور دیگری که دردنیا نوشته می‌شوند مقایسه شود. بدیهی‌ست که خواندن چنین داستان‌هایی از زبان مردی که تا‌کنون منتقدی جدی و نویسنده‌ای رئال محسوب شده هیجان‌انگیز است. اما این سوال حتی بعد از خواندن آخرین نقطه از آخرین صفحه‌ی کتاب در ذهن می‌ماند که: آیا ادبیات و فیلم‌های ساخت داخل، در ژانر وحشت، می‌توانند تنها ذره‌ای هم‌سطح نمونه‌های خارجی این ژانر باشند؟

به نقل از خبرگزاری مهر، گودرزی در جلسه‌ی نقد مجموعه‌داستان تازه‌اش، ده داستان کوتاه کتابش را با یاد چهار داستان مرحوم آن معرفی کرد و گفت:

“‌تعداد داستان‌های این کتاب 14 بود که 4 داستان آن برای گرفتن مجوز حذف شد. 4 داستان این مجموعه طنز بودند که 3 تای‌شان حذف شد و تنها یکی از آن‌ها در مجموعه باقی ماند. از داستان‌های ژانر ترس هم هیچ داستانی حذف نشد. از این موضوع این توصیه اخلاقی برداشت می‌شود که اگر بترسیم بهتر از این است که بخندیم”

 

 

هایکوها از یک پدر و مادرند

سید رضا علوی

ناشر: نیلوفر - نوبت چاپ: اول

تعداد صفحات: 116

به گفتۀ حافظ:“چون جمع شد معانی گوی بیان توان زد”. حدود سی سال پیش و پیشتر به رفیق خانه و گرمابه و گلستانم: استاد سیّد رضا علوی پیشنهاد کردم که در نشریات روز شعر چاپ نکند. شاید هم این شعر نظامی را در نظر داشتم: “به که سخن دیر پسند آوری/ تا سخن از دستِ بلند آوری”. آرزویم این بود شعرش طلوع درخشان داشته باشد، تا بدانجا که به قول مولانا: “قدرتِ می بشکند ابریق را” و چنان شد، دفترهای شعرش یکی پس از دیگری از ورای ابر عزلت عنقایی او درخشید. اینک در این مجموعه سیصد و یک هایکوی حکمیانه که در ظاهر کوتاه و در باطن بلند است را می بینیم که: “اکنونِ جاودانه” را صید کرده است. هر کدام آمیزه ای از مشاهده و شهود و ترکیبی از شعر و نقاشی و حتی موسیقی.

بهاء الدین خُرّمشاهی

سیّد رضا علوی ۱۸ مهر ۱۳۲۵ در قزوین به دنیا آمد و از سال ۴۲ با تشویق بهاء الدّین خُرّمشاهی و سپس زنده یاد منوچهر آتشی به طور جدّی به شعر پرداخت. او هم در شعر کلاسیک و هم در شعر سپید با رگه های سوررئالیستی دست دارد. از ویژگی های شعرش می توان به خوش ساخت و خوش ساختار بودن، تصویرگرایی، ایجاز، و طنز کم رنگ اشاره کرد.

 

 

ننه دلاور و فرزندان او

نویسنده: برتولت برشت

مترجم: مصطفی رحیمی

تعداد صفحه: 192

نشر: نیلوفر، چاپ 1389

“برتولت برشت” را عده ای از صاحبنظران “شکسپیر عصر ما ” و “بزرگترین نمایشنامه نویس معاصر” دانسته اند.

برشت هنرمندی است نمایشنامه نویس، شاعر، مقاله نگار، هنرمند تئاتر و نویسندۀ رمان و داستان کوتاه. ولی کار عظیم او در دنیای نمایشنامه نویسی است.

نزدیک به چهل نمایشنامه از او در دست است. تاکنون هشت دیوان شعر از وی انتشار یافته و چاپ آثارش ادامه دارد.

مکتب برشت، تنها مکتبی هنری نیست، بلکه مکتبی است فلسفی و هنری بر اساس پیشرو ترین مکتب ها و مستقل از آنها. برشت در این جهان چشم اندازهای آموزنده و جالبی در برابر دیدگان جوینده می گشاید.

برشت به آگاهی و روشن بینی و مسئولیت شناسی انسان قرن بیستم توجۀ خاص دارد. به نظر او فلسفه و هنر دو برادر همزاد و همگام اند. معتقد است که «عالمی از نو بباید ساخت وزنو آدمی».

 

 

نقد ادبی و دموکراسی (جستارهایی در نظریه و نقد ادبی جدید)

حسین پاینده

تعداد صفحه: 288

نشر: نیلوفر، 1388

کتاب حاضر مجموعه ای از جستارهای گوناگون درباره ی نظریه و نقد ادبی جدید است که با هدف دامن زدن به تکثر آراء و نیز به منظور تأکید بر شالوده ی دموکراتیک این حوزه از علوم انسانی منتشر می شود. بحث نظری درباره ی رابطه ی ارگانیک بین دموکراسی و نقد ادبی، به طور خاص در مقاله ای با عنوان “نقد ادبی و دموکراسی” ارائه شده است، اما هر یک از جستارهای این کتاب، از راه معرفی یا کاربرد نظریه های نقادانه، می کوشد تا بر این برنهاد اصلی تأکید گذارد که نقد ادبی یعنی باور داشتن به تفاوت و حتی تباین اندیشه ها. نقطه ی پیوند جستارهای کتاب حاضر، همزیستیِ رهیافت های متمایزی است که هر کدام به شیوه ی خاصِ خود پرتوی روشنی بخش بر معنای متون ادبی می افکند. بخش بزرگی از مطالب این کتاب به “مطالعات فرهنگی” مربوط می‌شود که در زمره ی متأخرترین و یقیناً پر طرفدارترین رهیافت ها در نظریه و نقد ادبی جدید است. اختصاص این حجم از کتاب حاضر به مطالعات فرهنگی بویژه به این دلیل صورت گرفته است که ماهیت میان رشته ای این رویکرد نو، تبلور تمام عیاری است از همان اصل دموکراتیکی که همه ی ما را به درهم آمیختن صداها – و نه حذف آن ها – فرا می خواند. سایر بخش های کتاب به مباحث مهمِ نقد ادبیِ معاصر- مانند پسامدرنیسم در ادبیات داستانی، مرگ مؤلف در نظریه های ادبی جدید، و … اختصاص دارد.