کنترل سینمای ایران توسط تیم احمدی نژاد

نویسنده

nikikarimi475.jpg

رضا جهانی

تیم محمود احمدی نژاد توسط حلقه مشاوران رییس جمهور سینمای ایران را کنترل می کند. فیلم هائی که از رئیس جمهور در آنها انتقاد شده و یا موردپسند” تیم سینمائی” او قرا ر نمی گیرد، از برنامه نمایش حذف می شود.

تیم سینمائی احمدی نژاد توسط جواد شمقدری تشکیل شده و اعضای آن را افرادی مانندجمال شورجه و محمد رضا شرف الدین تشکیل می دهند.

به گفته ژاله صفا، منتقد قدیمی سینمای ایران “جوادشمقدری در اواخر دهه هفتاد برای ساختن فیلم توفان شن که به ماجرای طبس می پرداخت مبلغ یک میلیارد و هشت هزار تومان از دفتر رهبری گرفت و کلیه وسایل موردنیازش توسط سپاه و ارتش بطور رایگان تامین شد. اما فیلم ساخته شده باشکست مطلق روبرو شد.”

جواد شمقدری که از موسسین انجمن “سینما گران مسلمان” است، علیرغم شکست فیلم، مورد حمایت بود تا در زمان انتخابات ریاست جمهوری ، ساخت فیلم تبلیغاتی محموداحمدی نژاد به او محول شد. او در همان زمان طی مصاحبه ای اعلام کرد احمدی نژاد رانور مقدسی احاطه کرده است ودر حضورش هر لحظه می توان شاهداشراقی بود که تنها دوربین محرم به آن راه می یابد.

جواد شمقدری ، بعد از برکشیدن احمدی نژاد بعنوان مشاور هنری ـ سینمائی او مشغول بکار شد.

یک کارگردان سرشناس سینما به روز گفت: “سال گذشته زمانیکه سینماگران به دیدن رهبری رفته بودند، جواد شمقدری که گرداننده جلسه بود بشدت به بسیاری از کارگردان های حاضر در جلسه تاخت. اگرچه همانجا پاسخ های دندان شکنی شنید، اما هنگام بر گزاری جشنواره فیلم فجر روشن شد که تصمیم گیرنده اصلی د رمورد فیلم ها مشاورین سینمائی احمدی نژادهستند که حتی از بالای سر معاون سینمائی سردار صفارهرندی، یعنی جعفری جلوه در مورد فیلم ها تصمیم گیری می کنند و با استفاده از اختیاراتی که رئیس جمهور به آنها داده است تصمیمات خود راعملی می سازند.”

اولین اقدام تیم مشاورین در باره فیلم” مینای شهر خاموش” ساخته امیر شهاب رضویان بود که در جشنواره دو سال پیش جایزه بهترین کارگردانی را گرفته بود. بر اساس تصمیم این تیم حذف چند دیالوگ که در نقد رئیس جمهوری که سبب دلگیری او شده ، شرط نمایش عمومی فیلم اعلام شد.

رضویان نیز که پس ازعدم توفیق نمایش دو فیلم اولش به مینای شهر خاموش دل خوش کرده بود، حاضر به جرح و تعدیل شد وپروانه نمایش هم صادر گردید. اما مسئولین معاونت سینمایی به کارگردان گفتند:” امکان نمایش وجود ندارد. افرادی هستند خارج از دایره ارشاد که دوست ندارند فیلم شما اکران شود.”

اتفاق بعدی درمورد نمایش” علی سنتوری” روی داد. بعد از همه جرح وتعدیل ها و حذف نام “ علی” از اسم فیلم هنوزهم مسئولین ارشاد ، تهیه کننده سنتوری را امروز و فردا می کنند .

به گفته جمشید کمالی منتقدفیلم “ تیم سینمائی احمدی نژاد با نمایش این فیلم مخالف هستند . علت هم این است که به نظر آنها داریوش مهرجوئی در این فیلم به شایعه نوازندگی رهبری اشاره داشته است.”

تصمیم دیگر تیم سینمائی احمدی نژاد به فیلم “ یک شب” ساخته نیکی کریمی بر می گردد که این روزها بحث روز است. این فیلم بااینکه پروانه نمایش گرفته اما اجازه نمایش ندارد و به بهانه های واهی اکران آن به تعویق می افتد. شرف الدین یکبار در گفت و گویی گفته بود که تماشای این فیلم از تلخ ترین خاطرات عمرش بوده است. نیکی کریمی که این روزها یکی از داوران جشنواره کن است، پیش از سفر نامه سرگشاده ای به ارشاد نوشت.

در این نامه آمده است:” دعوت به قضاوت عمومی برای حل یک مشکل حرفه‌یی، آخرین راه باقی مانده برای یک هنرمند است. راهی که من انتخاب کرده‌ام تا شاید مشکل نخستین فیلمم که سه سال از ساختش می‌گذرد و هنوز به نمایش عمومی در نیامده است را حل کنم. یک شب، طبق اسناد موجود در نزد من و در اداره کل نظارت و ارزشیابی با پشت سر گذاشتن مراحل قانونی ساخته شده و هیچ ابهامی درباره ساخت آن وجود ندارد. فیلم در جشنواره فجر و چند جشنواره مهم جهانی به نمایش در آمده است، در چنین شرایط روشن و شفافی اداره کل نظارت و ارزشیابی از ارائه پروانه نمایش به این فیلم سرباز می‌زند، فیلمی که نه‌قرار است رکورد فروش را جابه‌جا کند و نه در محاسبات رایج این روزهای سینما کسی را آزرده خاطر می‌کند. نمایش‌عمومی این فیلم انعکاس اندیشه‌ای است که سه‌سال پیش شکل گرفته و اگر از آن زمان تاکنون مصالح جامعه درباره این فیلم آن‌قدر تغییر کرده که نمایش عمومی یک شب امکان‌پذیر نیست، اعلام آن هم چندان در این شرایط متغیر کار سختی نخواهد بود. برای من ساخت فیلم توقیف شده موهبت بزرگی نیست، گمان نمی‌کنم که اعلام رسمی کنار گذاشتن همیشگی این فیلم نیز شکست یا بی‌کفایتی برای مدیران شما محسوب شود! اگر چه یک شب نه ‌اولین و نه‌آخرین فیلم این پرونده قطور خواهد بود. یک شب بالاخره روزی اکران خواهد شد و این مثل روز برایم روشن است. دراین میان فقط بر ابهام رابطه هنرمند و مردم افزوده می‌شود. چیزی که انگار باید مسؤولیت اول شما، رفع آن باشد. این نامه فقط برای قضاوت مردم و حافظه تاریخ نوشته شده، نه چیزی بیشتر نه چیزی کمتر.”

آخرین اقدام تیم سینمائی احمدی نژاد ، جلوگیری از خروج 13 مستند ساز ایرانی است که به دعوت یک موسسه هنری در امریکا راهی این کشور بودند . کارگردانهای مستند ساز مجوز لازم را هم از وزارت ارشاد دریافت کردند و اوایل این هفته آماده خروج از ایران بودند که مقامات امنیتی با آنها تماس گرفتند و اعلام کردند حضورشان در آمریکا عواقب امنیتی خواهد داشت.

به یکی از کارگردانهایی که به دستور مقامات امنیتی از سفر مانده است، گفته اند: “این تصمیم توسط رئیس جمهوری اتخاذ شده و سرپیچی از آن شرکت درانقلاب مخملین محسوب خواهدشد.”