نماینده ای که دادستان را مجرم اعلام کرد

نویسنده
حسین محمدی

» تلاطم فضای سیاسی به جهت مهدی هاشمی

هم‌زمان با اعلام موافقت هیات رییسه‌ی مجلس برای قرائت پاسخ هاشمی‌رفسنجانی به نطق حمید رسایی، این نماینده‌ی اصول‌گرا اعلام جرم دادستانی علیه خود را ناشی از “فشار خانواده هاشمی” دانست و اعلام اتهام علیه خود را براساس قانون اساسی “جرم” دانست.

در همین حال، انتقادهای اصول‌گرایان – به خصوص نزدیکان مصباح یزدی – از هاشمی‌رفسنجانی به دلیل آزادی پسر وی از زندان، شدت گرفته است.

آن‌گونه که عبدالرضا مصری، سخنگوی هیات رییسه مجلس، گفته است، این هیات موافقت خود را با قرائت پاسخ هاشمی‌رفسنجامی به نطق حمید رسایی، در صحن علنی مجلس اعلام کرده. آن‌گونه که مصری گفته “هیات رییسه در نامه ای مکتوب اعلام کرده که پاسخ دادن حق آقای هاشمی است”.

وی اضافه کرده که پاسخ هاشمی‌رفسنجانی نباید: “از دو برابر اصل مطلب اظهار شده تجاوز نکند و متضمن توهین و افترا نباشد”. براساس آیین‌نامه داخلی مجلس، فرصت پاسخ‌گویی تنها در صورتی اعطا خواهد شد که نطق نماینده شامل “توهین یا افترا” باشد.

هفته گذشته دادستانی تهران نیز با صدور اطلاعیه‌ای، نطق رسایی را مجرمانه دانسته و بیانیه دادستانی تهران، با رد ۱۰ مورد از ادعاهای رسایی در خصوص نحوه رسیدگی دستگاه قضایی پرونده مهدی هاشمی، اظهارات وی راجع به “مصونیت آهنین” مهدی هاشمی را نادرست دانسته و از “عزم جدی” قوه قضاییه برای رسیدگی به این پرونده خبر داده بود. در این بیانیه همچنین با اشاره به اظهارت رسایی درباره وورد مهدی هاشمی به ایرات و این‌که وی “به جای زندان به منزل پدرش رفته تا آموزش های لازم را از وکلای اجیر شده ببیند”، این ادعا را ناشی از بی‌اطلاعی از واقعیت “در این مورد خاص” دانسته و افزوده بود: “این گونه سخن گفتن، مسلماٌ با ادعای ولایتمداری وی مطابقت ندارد”.

با این حال خود رسایی این مساله را ناشی از “فشار خانواده هاشمی” بر دستگاه قضایی دانسته و گفته بود که در نطق اخیرش در مجلس به کسی توهین نکرده است و این سخنان را در راستای انجام وظیفه نمایندگی توصیف کرده بود: “اصل ۸۶ قانون اساسی به صراحت می‌گوید که این اقدم آقای دادستان جرم است نه نطق بنده”.

رسایی در نطق خود از مهدی هاشمی با عنوان “ام الفساد” و “شاه کلید فتنه‌ها علیه رهبری” نام برد و گفت: “وی در روزهای بعد از انتخابات سال ۸۸ صدها میلیون تومان به اراذل و اوباش پرداخت کرده است تا در برخی از میادین تهران،‌ بانک‌ها و امکانات عمومی را به آتش بکشند و ایجاد رعب و وحشت کنند… بر اساس اطلاعات موثق، مشاوران عالی مهدی که او را فراری دادند و بعد از سه سال بازگرداندند، اکنون تمام تلاش خود را می‌کنند تا پرونده مهدی هاشمی را به ابعاد سیاسی آن منحصر کنند و بر این اساس از هیچ کاری دریغ نمی‌کنند تا از مفاسد اقتصادی و امنیتی وی عبور کنند”.

وی با اشاره به ورود و خروج مهدی هاشمی از کشور، گفته بود که وی “با توصیه و مشورت بزرگترش از کشور گریخته” و سپس” با توصیه و سفارش بزرگترش به داخل ایران باز گشته”، زیرا “پدر احساس می کند در سرهم بندی پرونده پسر در درون کشور موفق تر خواهد بود”.

این نطق رسایی اما با واکنش‌های مختلفی روبه‌رو شد. دفتر هاشمی‌رفسنجانی، با ارسال نامه‌ای خطاب به علی لاریجانی، نطق رسایی را “سخنان خارج از عرف و اخلاق و سراسر توهین” توصیف کرد و خواستار آن شد که “با استناد به مواد 77 و 78 آئین‌نامه مجلس و بالاتر از آن حسب دستور مستقیم امام” به وی فرصت پاسخ‌گویی داده شود.

علی مطهری، نماینده مجلس، سخنان رسایی را “سخیف” خواند که باعث شد “خیلی از نماینده ها از نطق رسایی ناراحت” شوند، زیرا “از لحاظ کسانی که در این انقلاب نقش داشتند واقعا آقای هاشمی مقام دوم کشور و بلکه از لحاظ سابقه ای که در انقلاب دارد در ردیف رهبری است”.

مهدی هاشمی، مهرماه گذشته به ایران بازگشت و یک روز بعد، پس از مراجعه به دادسرای اوین، بازداشت شد. وی 26 آذرماه و با وثیقه ده میلیارد تومانی از زندان آزاد شد؛ وثیقه‌ای که بنا به گفته‌ی وکیل وی، سند ملکی متعلق به هاشمی رفسنجانی در قبل از انقلاب بود که هر یک از فرزندان وی، خانه‌ای را در آن‌جا بنا کرده‌اند.

به دنبال آزادی مهدی هاشمی اما، برخی اصول‌گرایان به انتقاد از این مساله پرداخته‌اند. حسین جلالی٬ مسوول دفتر مصباح یزدی، در سخنانی با اشاره به این‌که “باورمان نمی‌شد مهدی هاشمی را به این شکل آزاد کنند”، گفته است: “چطور متهمی با این جرم بزرگ و نقش مهمی که در فتنه 88 و فرار به خارج از کشور و ارتباط با اپوزیسیون در خارج از کشور داشته است، با وثیقه آزاد می گردد؟ از چندی پیش اخباری مبتنی بر تحت فشار قرار دادن قوه قضائیه برای آزادی مهدی هاشمی منتشر می گردید و پیش بینی می کردیم که او زندان بمان نیست ولی باورمان نمی شد که نهایتا این مجرم بدین بزرگی بدین راحتی و با وثیقه ای که برای خانواده هاشمی بسیار ناچیز است، آزاد شود”.

جلالی اضافه کرده است: “مرحله ورود مهدی هاشمی به کشور، مرحله رفتن به زندان و این خط خبری در رسانه های بیگانه مبنی بر اینکه پسر و دختر آقای هاشمی به زندان افتادند و نامه مادر مهدی هاشمی به خدا و گلایه از مسئولین که فرزندم در زندان به سر می برد و مظلوم نمایی که انجام دادند ظاهرا همه اینها در یک سیکل برنامه ریزی شده بود که طبق برنامه ای از پیش تعریف شده از سوی خانواده هاشمی انجام می شود”.

از سوی دیگر قاسم روان‌بخش، از نزدیکان مصباح یزدی و دبیر سیاسی هفته‌نامه پرتو، درباره آزادی مهدی هاشمی گفته است: “از چندی پیش خبرهایی به گوش می رسید که فشارهای سنگینی بر روی دستگاه قضایی است تا مهدی هاشمی آزاد شود. اگرچه ما فکر می کردیم که اینها یکسری اخبار تایید نشده می باشد و صرفا گمانه زنی های رسانه ای است ولی متاسفانه مهدی هاشمی با وثیقه ده میلیارد تومانی آزاد شد و قرار بازداشت موقت ایشان در واقع منتفی شد… پیش بینی می شود که آقای هاشمی در آستانه انتخابات آتی ریاست جمهوری شدیدا به فرزندش مهدی نیاز داشته باشد از همین رو تمام تلاش خود را برای بازگشت وی و سپس آزادی از زندان بکار گرفت و گرنه چگونه می شود که این آقازاده بعد از سه سال که در خارج از کشور بود، به یکباره هوس بازگشت کند”.