در خاورنزدیک صدای پوتین های نظامی می آید

نویسنده

herb441.jpg

هرب کاینون

به نقل از روزنامه اورشلیم پست، عوامل اطلاعاتی نظامی اسراییل پیش بینی می کنند بین سوریه، ایران و حزب الله از یک طرف و ایالات متحده ازطرف دیگر، یک رویارویی در حال وقوع است؛ اینها زمزمه هایی است که پس از بحران ایجاد شده بین ایران و بریتانیا و همچنین شکست امریکا در عراق شنیده می شود.

ایران، سوریه و حزب الله که خود را برای جنگی در تابستان امسال آماده می کنند، در این ارتباط از حمله امریکا بیش از حمله اسراییل واهمه دارند. این چیزی است که ژنرال آموس یادلین، رییس اطلاعات ارتش اسراییل، در تاریخ اول آوریل در برابر کابینه اعلام کرد: “ایالات متحده آماده است تا در روز جمعه مقدس [6 آوریل] حمله نظامی علیه ایران را تحقق بخشد. اسراییل نیز این عملیات را از نزدیک دنبال می کند و باید مراقب باشد که اقداماتش از سوی رقیب به طور اشتباه تفسیر نشود.”

با ابن حال، ارتش اسراییل به دلیل “شکست” امریکا در عراق شاهد افزایش یک “بی ثباتی بالقوه” در منطقه خاورمیانه بوده است. ژنرال یادلین می افزاید: “نیروهای مسلح اسراییل در حال آماده سازی شرایط پس از خروج نیروهای امریکا از عراق هستند و از دید ستاد ارتش اسراییل، هرگونه خروج عجولانه ای خطرناک خواهد بود.”

براساس نظر عموم کارشناسان، پس از خروج نیروهای امریکایی، هرج و مرج و دولت ستیزی شدیداً به عراق لطمه خواهد زد و این وضعیت به دیگر کشورهای همسایه نیز خواهد رسید.

ژنرال یادلین به جنبه های مختلف این مسأله پرداخته. به گفته او، در جریان نشست اخیر اتحادیه عرب، ریاض نقش فعالی در منطقه برعهده گرفته: مقامات ریاض امروز در جریانات دیپلماتیک در رأس جهان عرب قرار گرفته اند. پس از سال های بسیار این اولین باری بود که سران عرب با طیب خاطر و با به دست آوردن نتایج مثبت این نشست را ترک کردند. آنها از این پس معتقدند توپ به زمین اسراییلی ها رسیده و این دولت تل آویو است که باید عکس العمل نشان دهد.

ازطرف دیگر، یادلین معتقد است مهم ترین شخص تأثیرگذار در این نشست، خالد مشعل، رهبر حماس بوده. طی این نشست، تمامی مسایلی که از دور یا نزدیک به حماس مربوط می شد با حضور او مورد بحث و بررسی قرار گرفت. ژنرال اسراییلی در ادامه می افزاید که اسماعیل هانیه، نخست وزیر دولت خودگردان فلسطین نیز مانند “مشعل” با شور و حرارت از مواضع خود دفاع کرده است. آنها طی این نشست اعلام کردند اگر انزوای حماس پایان نپذیرد”سومین انتفاضه” آغاز خواهد شد.

با این حال، حضور حماس در ریاض وضعیت آن را بسیار پیچیده کرده. این جنبش اسلام گرا به هیچ وجه مایل نیست خود را خارج از اجماع اعراب ببیند و به همین دلیل با قطعنامه ای که با هدف ایجاد صلح برای اعراب تصویب می شود مخالفت نکرد، ولی به هرحال می توان گفت که از آن حمایت نیز نکرد. چنین اقدامی [ایجاد صلح] مستلزم عادی شدن روابط با اسراییل است که آن نیز به نوبه خود به سه شرط منوط خواهد بود: خروج کامل اسراییل از مرزهای تعیین شده قبل از سال 1967؛ ایجاد دولت فلسطین، به طوری که مرکز آن اورشلیم شرقی باشد؛ یافتن یک “راه حل عادلانه” برای پناهندگان فلسطینی براساس قطعنامه 194 مجمع عمومی سازمان ملل.

ژنرال یادلین همچنین اعلام کرده که سوریه از نتایج نشست راضی بوده: دمشق معتقد است دیگر در جهان عرب منزوی نیست و انزوای بین المللی آن نیز روز به روز درحال کاهش است. با این حال، ارتش اسراییل می گوید که “بزرگ ترین خطر”ی که اکنون شمال اسراییل را تهدید می کند، از جانب سوریه می آید. ولی به گفته ژنرال یادلین، ارتش اسراییل علیرغم خطرات بسیار هنوز اطلاعاتی از اینکه سوریه قصد حمله علیه تل آویو را داشته باشد به دست نیاورده است.

ازطرف دیگر، یادلین خاطرنشان می کند که حماس اخیراً عملیات تروریستی خود را افزایش داده و هر روز بیش از پیش به انتقال تسلیحات از شبه جزیره سینا می پردازد. به علاوه طبق گفته او، با توجه به تفرقه هایی که در نزد این جنبش به وجود آمده، اکنون مواضع مشعل بسیار “متعادل” و “میانه رو” شده است. بین گروه ها و اشخاصی که چنین موضعی اتخاذ کرده اند، می توان شاخه نظامی حماس در غزه و همچنین محمود زهار، وزیر پیشین امور خارجه دولت خودگردان فلسطین را نیز مشاهده کرد.

یادلین درخصوص ایران خاطرنشان می کند که تصمیم اخیر مبنی بر تحمیل مجازات ها علیه تهران موجب نگرانی سران این کشور شده است، ولی برای متقاعد کردن ایران برای متوقف ساختن برنامه هسته ای کافی نیست. مطمئناً تحریم های اقتصادی که از جانب ایالات متحده و خارج از چارچوب سازمان ملل اعمال شده اند، مقامات ایرانی را بیش از تحریم های سازمان ملل نگران می کنند.

منبع: کوریه انترناسیونال

مترجم: علی جواهری