علی مطهری از مدرس زمان تا ساده لوح

نویسنده
فیروزه متین

» حمله راست افراطی و تمجید اصلاح طلبان

انتشار نامه مهدی کروبی، از رهبران محصور جنبش سبز ، خطاب به علی مطهری، نماینده اصولگرا که هم اکنون درگیر تبادل نامه های تند با روحانی افراطی مشهد، علم الهدی است، بازتاب خبری گسترده ای در رسانه های داخلی و خارجی داشته و منجر به این بحث شده که چرا یکی از رهبران جنبش سبز برای نامه نگاری، مطهوی را انتخاب کرده است.

به موازات این بحث ها در سایت های حامی جنبش سبز، در رسانه های حکومتی اما حملات به علی مطهری افزایش یافته و بسیاری از عوامل رسانه ای و پارلمانی راست گرایان افراطی به او به خاطر دفاع از حق زندانیان محصور و جواب هایش به علم الهدی و البته این اظهار نظر وی که “تصمیم رهبری درباره حصر غیر قانونی است” حمله کرده اند.

در همین زمینه، جهان نیوز روز گذشته در یادداشتی با عنوان “درگیری علی مطهری با افکار ساده لوحانه”، نوشته است: “آقای دکتر علی مطهری در آخرین پرده از نمایش های ظاهرا عدالت طلبانه و در واقع ساده لوحانه، در دانشگاه فردوسی مشهد مجددا پیرامون حصر خانگی سران خیانت کار فتنه ۸۸ سخن رانده اند و ضمن ابراز این عقیده که «حصر بدون حکم قضایی، ظلم است»، پا را پیش تر گذارده و ضمن غیرعادلانه دانستن نظر رهبر انقلاب و بیان اینکه «ایشان از نظر خودشان دارند مطابق عدالت رفتار میکنند. از نظر خودشان میگویند که داریم لطف میکنیم به اینها، منتها من میگویم که من این نظر را قبول ندارم. به نظر من این کار عادلانه نیست» ، با کمال اعتماد به نفس، و با لحنی حق به جانب ادامه داده اند که «پیغمبر اسلام هم نمیتواند بگوید حکم فلان کس سنگین است، بدون محاکمه، بدون دفاع، بدون شنیدن دفاعیات آنها حکم صادر کند»… این درحالیست که شرح جرایم موسوی خیانتکار و کروبی خائن بسیار طولانی است؛ اما از حجم پرونده که بگذریم، چرا آقای دکتر مطهری این اندازه نگران ظلمی هستند که ممکن است به اینها روا شده باشد؟ مگر خود این اشخاص کم ظرفیت، کم به این ملت و مردمسالاری در این مملکت ظلم کرده اند؟ و مگر آقای مطهری نماینده این مردم نیستند؟ مگر قسم نخورده اند که از حقوق ملت دفاع کنند؟ این دو نفر دقیقا حقوق ملت را تضییع کرده اند. چرا وظیفه نمایندگی شان را از یاد برده اند؟ نباید از کسانی که وکالت شان را بر عهده دارند دفاع کنند؟ آقای مطهری وکیل مردم اند یا وکیل ظالمانی مثل موسوی و کروبی”.

جهان نیوز افزوده است: “آقای دکتر علی مطهری هم استاد فلسفه اند، هم در امور فرهنگی صاحب نظر و باتجربه. جا دارد حالا که کار بدینجا رسیده و میرسد، برادرانه نصیحت کنیم که برای شادی روح پدر شهیدشان هم که شده - که بر گردن همه ی ما حق ویژه دارند - از سیاست فاصله ی جدی بگیرند. به نظر میرسد اگر ایشان این نصیحت مشفقانه را نپذیرند، دیری نخواهد پایید که شوربختانه و البته بازهم ناخواسته، و مشخصا بدلیل سادگی سیاسی، بخش هایی از جامعه را گرفتار »چاهنمایی های بی منظور خویش» خواهند نمود، آنچنان که مرحوم منتظری ناخواسته و به تعبیر حضرت امام «از سر ساده لوحی» چنین کردند. آقای دکتر مطهری حیف اند، و البته نام «مطهری»، بسیار هم حیف تر است…”.

این حمله پس از آن صورت می گیرد که مطهری به نوشته روزنامه کیهان از “خطوط قرمز نظام” فراتر رفته و ازپروژه بت سازی از سید علی خامنه ای انتقاد کرده است.

جالب آنکه با وجود انتقادات مکرر علی مطهری از محموداحمدی نژاد، وی در اظهار نظری که سایت “پارسینه” آن را بازتاب داده درباره علی مطهری گفته : “اصولگرای واقعی، علی مطهری است. او یک مرد است و حرف خود را رک و راست مطرح می کند. علی مطهری از کسی ترس ندارد و به راحتی مواضع خودشان را آشکار می کنند”.

 

سایت های اصلاح طلب هم این روزها از مطهری تمجید کرده و او را “مدرس زمان” نامیده اند.

در اینباره،بهارنیوز می نویسد: “برخی او را «آزادی خواه» و معادل امروزی «مدرس» می دانند. چون هم از لزوم محاکمه احمدی نژاد و تشکیل دادگاه برای محصورین پس از انتخابات ۸۸ سخن می گوید، هم پیروزی احتمالی سعید جلیلی در انتخابات ریاست جمهوری را خسارت بار می خواند و از سوی دیگر نسبت به پیروزی نگاه رادیکالی اصلاح طلبان هشدار می دهد، هم چند همسری مردان را امری دینی و مباح می داند و هم می گوید با اصل ساپورت پوشیدن مخالف نیست، هم رییس جمهوری را برای نخستین بار در تاریخ انقلاب برای طرح سوال به مجلس فرا می خواند و هم از سوی دیگر از حیثیت وزرای همان دولت دفاع می کند و…”

درهمین حال علی مطهری که از یکسو مورد لعن راستگرایان قرار گرفته و از سوی دیگر به دلیل اعتماد مهدی کروبی به وی، با حمایت هایی در رسانه های سبز و اصلاح طلب مواجه شده، در جمع خبرنگاران مجلس گفته است: “مسئله علم الهدی نشان می‌دهد که وی قبل از اینکه نامه من را بخواند ظاهرا به وی گفته بودند جوابی بدهد که چند جمله‌ای گفتند، ولی معلوم بود که نامه من را نخواندند؛ به هر حال حرف‌های من همان است که درآن نامه نوشتم”.

مطهری درباره نامه اخیری هم که منتسب به مهدی کروبی است و در آن درخواست‌هایی از علی مطهری مطرح شده، گفته است:‌ “گویا این نامه منتسب به خانواده‌ آقای کروبی بوده است اما قبل از این‌که ایشان نامه بدهد من پیگیر برخی موارد مطرح شده در این نامه بوده‌ام”.