خادمیان: قبلاً صورتی هم پوشیده بودم

نویسنده
فیروزه متین

» موج سازی جدید در وایبر و فیسبوک

نحوه پوشش غیر متعارف یک روحانی که با لباس، جوراب و ساعت زرد رنگ در برنامه زنده ای در سیمای جمهوری اسلامی ظاهر شده بود، منجر به انتشار اطلاعیه ای از سوی دفتر صافی گلپایگانی، یکی از مراجع تقلید شد.

در ویژه برنامه ای که به مناسبت تولد پیامبر اسلام از سیمای جمهوری اسلامی پخش شد، یک روحانی به نام حسین خادمیان با پوشیدن لباده ای زرد رنگ به همراه جوراب و ساعت زرد، تعجب بینندگان و حتی مجری برنامه را برانگیخت؛کاری که در فاصله چند روز پس از این واقعه، فیلم حضور او در تلویزیون به یکی از پر بیننده ترین قطعات ویدیویی شبکه داخلی “آپارات” تبدیل شده است.

همچنین در روزهای گذشته تصاویر وی به عنوان “جوک وایبری” در شبکه های اجتماعی در داخل ایران دست به دست می شود و مردم در حال ارسال تصویر این روحانی برای یکدیگر هستند.

آنطور که رسانه ها گزارش داده اند، این روحانی که پیش از این نیز به عنوان “کارشناس” در برنامه های زنده تلویزیون حکومتی ظاهر شده بود در همان برنامه علت پوشیدن این لباس غیر متعارف را حضور در برنامه “جشن خاتم” دانسته بود.

 با راه یافتن این “موج” به شبکه های اجتماعی، ماجرای نحوه لباس پوشیدن این روحانی در ابعاد گسترده تر در رسانه ها مورد توجه قرار گرفت و حتی به حوزه علمیه قم رسید و سایت حوزه،این فرد را به پوشیدن لباس”شهرت “ متهم کردو نوشت: “اگر کسی لباس پاره، چرک، آشفته یا وارونه بر تن کند یا رنگ سرخ و زرد را برای عمامه و عبا و کفش انتخاب نماید لباس شهرت پوشیده و شگفتی و نفرت و تمسخر مردم را برانگیخته است و نیز اگر پارچه لباس، فوق العاده گران قیمت و نفیس باشد به حدی که از انواع متعارف میان مردم، فاصله زیادی داشته باشد و در نگاه اول چشم ها را خیره کند، پوشیدن آن عنوان لباس شهرت دارد و ممنوع است”.

به موازات بروز این واکنش ها، خبرگزاری مهر هم که ادعا کرده بود با سیل پرسش های مخاطبان اش درباره سابقه و نام این روحانی مواجه شده، در گزارشی با عنوان “روحانی زرد پوش کیست؟”، چنین نوشت: “این روحانی همان حجت الاسلام «سیدحسین خادمیان» است که سالها در برنامه های متعدد تلویزیونی به عنوان کارشناس حضور داشته است. او در مدارس علمیه امام صادق، معصومیه ، فیضیه دوره سطح را در محضر اساتید طی نموده و از دروس خارج فقه مقام معظم رهبری دام ظله و آیت الله جوادی آملی کسب فیض نموده است.اما به نظر می رسد سابقه این روحانی به اندازه نحوه لباس پوشیدن وی می تواند جذاب باشد. خادمیان از آیت الله العظمی صافی گلپایگانی اجازه و تصدیق اجتهاد و نقل روایت و حدیث داشته و همچنین از مرحوم آیت الله تویسرکانی ، حاج شیخ میرزاعلی آهی ، آیت الله حائری تهرانی نیز اجازه اجتهاد و نقل حدیث دار نکته جالب توجه اینکه خادمیان این روزها حضور پررنگی در دانشگاه ها دارد، در سن ۱۹ سالگی به مدت یک سال شب های چهارشنبه در مسجد مقدس جمکران سخنرانی داشته و در دومین همایش چهره های ماندگار از سوی سازمان تبلیغات اسلامی به عنوان چهره ماندگار تبلیغ و خطیب برتر انتخاب شده است”.

مهر همچنین با خود این روحانی گفت و گو کرده و به نقل از او در توضیح نحوه پوشش نوشته است:«دوستانی که من را از نزدیک می شناسند از این لباس تعجب نکردند چون من ۲۰ سال است که منبر و حوزه و دانشگاه می روم و سابقه چنین پوششی را داشته ام. برای تبلیغ دین هم نرم افزار لازم است و هم سخت افزار؛ نرم افزار همان لحن و تبلیغ صحیح است و سخت افزار این ظاهر ماست که باید به شکلی باشد که هم جاذبه داشته باشد و هم مردم لذت ببرند. در میان ائمه ما نیز سابقه پوشیدن لباس فاخر وجود داشته است.اگر من لباس صورتی یا قرمز به تن داشتم بیشتر جلب توجه نمی کرد؟ قطعا لباس صورتی برای روحانیت جلب توجه بیشتری دارد! اما یادتان باشد من سابقه پوشیدن لباس صورتی در تلویزیون هم دارم! در روز قدس من ۳۵ دقیقه در شبکه جام جم با لباس صورتی در مورد صهیونیست شناسی صحبت کردم ولی آن موقع چرا جنجال نشد؟! پس به نظر می رسد رنگ لباس من موضوع جدیدی نیست و رنگ زرد عادی است. من عید غدیر با همین لباس زرد رنگ در شبکه خبر حضور داشتم ولی آن زمان کسی حساس نشد».

خادمیان از انتقاد برخی روحانیون در این مورد هم خبر داده و گفته است: “برخی از اهل دیانت به پوشش من انتقاد داشتند و از حضرت آیت الله نوری همدانی در رابطه با پوشش من سوال کردند که روحانی با لباس و جوراب و ساعت زرد ظاهر شده؛ آیا این لباس شهرت نیست؟ که ایشان در پاسخ گفته اند من در رابطه با اشخاص نظر نمی دهم! همین اهل افراد نزد من اعتراف کردند جواب آقای نوری همدانی نشان می دهد که ما نباید اینگونه به شما انتقاد می کردیم. شاید برای برخی افراد این لباس عجیب باشد ولی به نظر می رسد عموم مردم از نحوه لباس پوشیدن من خوششان آمده باشد. به نحوی که من از آلمان ایمیل تشکرآمیز داشتم. همین که کسی حتی فیلم سخنان مرا ندیده و حرف مرا نخوانده و صرفا لباس من برایش جالب بوده؛ یعنی من موفق بوده ام! پس باید توجه کنیم که از لحاظ فقهی، اجتماعی و حتی شاءنیت برای من روضه خوان منعی وجود ندارد”.

در همین حال، خبرگزاری مهر، متن استفتائی از نوری همدانی درباره لباس زرد را منتشر کرده که وی آن را موجب وهن دانسته است.

از نوری همدانی سوال شده است: “آیا پوشیدن لباس زرد رنگ لباس شهرت است؟ در زمانه ما که همه جور رنگی آقایان به تن می کنندآیا پوشیدن لباس زرد رنگ حرام و مصداق لباس شهرت است؟ ست کردن لباس آیا جایز است از قبیل جوراب وکفش و ساعت آیا جایز است یا حرام؟”

که وی اینچنین پاسخ داده است: “لباس شهرت لباسی است که از نظر پارچه ، رنگ یا دوخت آن، برای شخص استفاده کننده معمول و متعارف نباشد و موجب انگشت نماشدن و وهن وی باشد و تشخیص آن با مکلف است”.

علاوه بر این، دفتر صافی گلپایگانی نیز با انتشار اطلاعیه ای اعلام کرد که خادمان از این مرجع تقلید درجه اجتهاد دریافت نکرده است.

آنطور که رجانیوز خبر داده، در اطلاعیه دفتر صافی گلپایگانی آمده است: “پیرو درج خبری در رسانه‌ها با عنوان «روحانی زردپوش» و ادعای روحانی مذکور مبنی بر داشتن اجازه و تصدیق اجتهاد از مرجع عالیقدر حضرت آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی طی تماس با روابط عمومی دفتر معظم له معلوم شد که ایشان اجازه اجتهاد از این مرجع تقلید ندارند”.