حزب‌الله در سوریه به نمایندگی ایران

نویسنده

» گزارش خبرگزاری فرانسه از تاثیرات فعالیت حزب‌الله در سوریه

کارشناسان عقیده دارند حزب‌الله به نمایندگی از سوی ایران وارد جنگی شده که خطر آن از دست دادن اعتبار این گروه در جهان عرب است.

این گروه قدرتمند شیعه به خاطر ایستادگی در مقابل اسرائیل هواداران زیادی در خارج از لبنان بدست آورده است. اما تحلیلگران به خبرگزاری فرانسه گفته‌اند، جنگیدن حزب‌الله علیه مخالفان در کنار ارتش سوریه، به اعتبار این گروه در میان اعراب لطمه زده است.

زیاد ماجد، استاد علوم سیاسی و خاورمیانه در دانشگاه آمریکایی پاریس می‌گوید: “آبشخور مشارکت حزب‌الله در جنگ سوریه، تصمیم ایران برای حمایت از رژیم این کشور، از طریق گروه‌های منطقه‌ای است که اولین آنها حزب‌الله بوده است.”

حزب‌الله هفته گذشته برای حمایت از حمله رژیم سوریه 1700 سرباز به شهر قصیر در مرکز این کشور فرستاده است.

حسن نصرالله، رئیس این گروه، حضور حزب‌الله در سوریه را با هدف دفاع از روستاهای شیعه‌نشین و مکان‌های مقدس شیعیان توجیه کرده است. اما حمله به شهر سنی‌نشین قصیر باعث شد استدلال خود را تغییر دهد.

نصرالله روز شنبه در یک سخنرانی به مناسبت سیزدهمین سالگرد خروج اسرائیل از لبنان گفت: “سوریه سپر حامی مقاومت (جنگ حزب‌الله علیه اسرائیل) است، ستون‌فقرات آن است و مقاومت نمی‌تواند وقتی سپر حامی آن در خطر است دست به سینه بایستد. اگر کاری نکنیم احمق هستیم.”

غسام العزی استاد علوم سیاسی دانشگاه لبنان گفت، ایران از حزب‌الله خواسته تا بطور علنی درگیری خود در جنگ سوریه را اعلام کند، چراکه نتیجه آن، آینده اتحاد دو کشور و حتی منطقه را تعیین می‌کند. وی افزود: “حزب‌الله همین کار را کرد، هرچند که بر اعتبار این گروه در لبنان و جهان عرب تاثیر گذاشت.”

اما پشت این حمایت نظامی دلایل دیگری نیز نهفته است. وداه شراره، استاد جامعه‌شناسی دانشگاه لبنان و نویسنده کتابی در مورد حزب‌الله به خبرگزاری فرانسه گفت: “سقوط اسد برای حزب‌الله پی‌آمدهای مرگباری دارد، نه تنها از لحاظ انتقال آزاد سلاح، نیرو و پول؛ بلکه دیگر مانند سی سال گذشته از حمایت همه جانبه این کشور نیز برخوردار نخواهد بود.”

اما ماجد معتقد است حزب‌الله این درگیری را برای خود افتخار نیز می‌داند، چرا که سعی دارد تاثیر خود را فراتر از مرزهای لبنان نشان بدهد. وی گفت: “به این معنی که این گروه قادر است خارج از کشور نیز دست به عملیات گسترده بزند.” نصرالله در سخنرانی روز شنبه خود گفت: “من همیشه به شما وعده پیروزی داده‌ام و حالا هم وعده یک پیروزی جدید را می‌دهم.”

اما هنوز مشخص نیست که بهای آن چقدر است.

العزی می‌گوید: “اعتبار حزب‌الله نه تنها در جهان عرب بلکه در لبنان نیز خدشه‌دار شده است. دیگر آن روزها که نظرسنجی‌ها (پس از جنگ سال 2006) نصرالله را به خاطر مقاومت در برابر اسرائیل به محبوب‌ترین رهبر سیاسی جهان عرب تبدیل کرد، سپری شده است.”

سعد حریری رهبر سنی و نخست‌وزیر پیشین لبنان در واکنش به سخنان نصرالله گفت: “در تهییج فرقه‌گرایی آن‌قدر پیش رفته‌اند که سابقه نداشته. دوره سوءاستفاده از فلسطین، مقاومت و اتحاد ملی سرآمده است. مردم لبنان و همچنین جهان عرب و مردم مسلمان، همه این را می‌دانند.”

منبع: خبرگزاری فرانسه - 26 مه 2013